Jump to content

Hva består de svarte stripene på plastskroget av?

Snekker'n

Recommended Posts

Hver gang det regner får jeg svarte striper på båten:

img_3710.jpg

Hva ER disse svarte stripene for noe?

Selv om både båten og kalesjen er gullene rene før regnværet så oppstår stripene.

Om båten er nypolert (i april) eller moden for opptak (i oktober) så fester stripene seg.

De er aldri vanskelige å ta bort, men medfører en del ekstra jobb.

Er det forurensning i luften? Diesel-sot? "Sur nedbør" fra utlandet?

Noen som vet?

Buster X med Yamaha 70

Bosted oslo står på profilen og da er det nok møkk i luften som er årsaken. (Sot/svevestøv eller annet som fra trær ??.) Ligger båten nær motorvei ?

Har selv registrert variabel mengde striper avhengig av hvor båten står i opplag.

Ved gamle Son Marina ved sjøen fikk jeg nesten ikke opplagsstriper selv om jeg var treg med å legge på presening, men da de flyttet opplaget til Kambo ble det masse striper innen jeg fikk lagt på presenning.

Redigert av salt (see edit history)
Bosted oslo står på profilen og da er det nok møkk i luften som er årsaken. (Sot/svevestøv eller annet som fra trær ??.) Ligger båten nær motorvei ?

Bosted er Oslo, men båten har sin faste plass i Kragerøskjærgården.

Nærmeste vei ligger nesten 1 km borte, og nærmeste motorvei kanskje 2 mil borte.

Ser at den hvite kassevogna vår, som står noen hundre meter fra hytta/båten, har de samme svarte stripene.

Buster X med Yamaha 70

Kan det komme fra trær ?

Hytteveggene blir ihvertfall merkbart mer svart/skitten der furugrener henger over taket.

Vasket mine hyttevegger (ved sjøen unna vei) med kraftig såpe og fikk av mye svart guffe i vaskevannet....det er ikke bilstøv.....

Kan det være samme guffa som legger seg på båten din ? Landstedsbåten min har lite skittproblmer men den ligger fortøyd langt unna både trær og bilveier.

Gummien til vinduspakningene som avgir dette.

Ingen som helst tro på det.

Dette har vi da hatt i alle år. Det er kull i regnvann som kommer fra de store kullkraftverkene i øst eller Storbritania. Jeg merker at det er verre når det er austavær. Det fester seg ikke bare som striper men etterhvert som et skitten belegg på hele båten.

Problemet er at vanlig såpe tar det ikke skikkelig - iallefall ikke når voksen begynner å bli dårlig mot slutten av sesongen. Valget er da å bruke kraftigere saker (båtcleaner e.l.) men den tar også voksen. Jeg velger å vaske godt med såpe og vente med båtcleaner til båten står på land og jeg kan legge på voks etterpå. Så får båten heller se litt skitten ut siste del av sesongen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...