Framtia Startet 27.Juni.2004 Del på Facebook Startet 27.Juni.2004 ett er en fin helg på sjøen oppsto det uten forvarsel et problem med det ene drevet. Dette skjedde under akselerasjon og kraftig pådrag, like før båten kom opp i plan ruset den ene motoren opp (omtrent som ved kavitasjon). Stoppet så motoren og så på drevet, men kunne ikke se skader på hverken propell eller undervannshus. Startet så opp igjen og det var umulig å kjøre hverken fremover eller bakover (det føles som om båten ikke går i gir, men selve sjaltingen føles normal). Tuslet så hjemover med på den andre motoren (kjekt med dobbeltinstallasjon i slike tilfeller), med følelsen av at dette nok kan bli dyrt...Etter at vi kom inn og hadde fortøyd ville jeg teste en gang til, og merkelig nok ser alt greit ut igjen (selvfølgelig uten å ha fått prøvd med mye pådrag). Det er noen dager til neste mulighet for å se mer på dette, men jeg setter stor pris på alle tips om hvordan jeg bør gripe dette an for å finne ut hva som er problemet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Frode_B. Svart 27.Juni.2004 Del på Facebook Svart 27.Juni.2004 Dise drevene har et kon system som griper i hverandre når du setter i gear. Konene skal ha en gitt ruhet. Etterhvert så kan de bli for glatte (kan også skje vedn bruk av feil olje). Det kan høres ut som om det er konene som glipper i ditt tilfelle. Det er en kar som heter Ingvar Ytrebø som vistnok har spesialisert seg på å slipe opp igjen konen. Han har egen hjemmeside og har lang erfaring fra VP. Det som gjøres er å demontere øvre veksel på drevet å sende det. Du trenger m.a.o. ikke sende hele drevet Uansett, du kan jo sjekke webben til Ytrebø og ta kontakt med ham for en vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Juni.2004 Del på Facebook Svart 28.Juni.2004 Er du sikker på at det er i drevet??? Det samme har skjedd meg og da var det propellen som gikk til h............ Propellen er vulkanisert fast til selve senter navet (bosset) og det er denne vulkaniseringa som slepper. Prøv med en annen propell før du prøver noe annet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Roger_K Svart 28.Juni.2004 Del på Facebook Svart 28.Juni.2004 Hei Du kan også ha problem med propellen din, etter noen år løsner/slipper vulkaniseringen mellom kon og propeller. Dette har hendt meg et par ganger og da glipper det når du gir på. (Har 290 drev). Propellen kan heligvis repareres til ca 1/2 pris av ny. Roger k Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 28.Juni.2004 Del på Facebook Svart 28.Juni.2004 Virker reversen men ikke fremover? Jeg hadde problemer med et 280 drev. Skiftet kon-en, og alt ble ok. Hos meg hva det reversen som ikke virket når drevet ble varmt. Ved oppstart virket alt, men når jeg hadde kjørt en stund, så ville ikke reversen slå inn. Fremover virket hele tiden. Min teori: Tror ikke begge retninger slutter å virke samtidig hvis kon-en er slitt, da den har 2 sliteflater, en for hver retning. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 29.Juni.2004 Del på Facebook Svart 29.Juni.2004 Har opplevd det samme for et par år siden på et 280 drev. Lagde et overrettmerke fra propellen og ut på konmutteren.Satt så drevet i gir med motoren igang og ga gass....stoppet og sjekket merke og da hadde det flyttet på seg. Konklusjon: vulken i propellen hadde takket for seg. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Framtia Svart 30.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2004 takk for tilbakemeldinger så langt. Planen nå er å sette merke på propell/aksling under vann, så se om det slipper før båten blir satt på land på fredag. Vi er selvfølgelig spente, og skulle det vise seg at det er propellen som slipper så blir det vel en liten feiring. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SF Svart 1.Juli.2004 Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 Klarer du å sette merke både på propell og aksling?? Dersom du setter en god strek fra konen som du skruer propellen fast med og selve propellen så skulle du få sjekket dette. Gi gjerne en tilbakemelding hvordan det går. mvh Sverre takk for tilbakemeldinger så langt. Planen nå er å sette merke på propell/aksling under vann, så se om det slipper før båten blir satt på land på fredag. Vi er selvfølgelig spente, og skulle det vise seg at det er propellen som slipper så blir det vel en liten feiring. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Framtia Svart 2.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Har nå konstatert at det er i propellen feilen ligger. Hylsen som slutter rundt akslingen har løsnet fra selve propellen. Vet at Winrace i Arendal fikser slikt, men skulle gjerne ha fått dette gjort i Osloområdet for å få båten ut igjen ganske raskt. Er det noen som vet om aktuelle verksteder, og som også kan angi hva en slik reparasjon vil koste? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
b-e-p Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 For et års tid siden fikk jeg fikset en hos Winrace, synes å huske jeg betalte en tusen lapp. Ny propell koster ca 2400,- Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 siste nytt; Winrace har ikke mulighet til å ta propellen før ferien. På spørsmål om de har noen konkurrenter å anbefale ble jeg fortalt at det var en annen som kunne gjøre dette, men at han måtte bestille deler hos winrace, og derfor ville det heller ikke hjelpe. På spørsmålet om kjøp av ny propell var eneste mulighet, var svaret...ja. Håper fortsatt på gode råd, hvis ikke kjøpes det ny propell tidlig i neste uke. Propellen jeg trenger er en 14 1/2 x 21 LH (noen som har en å låne bort ut sesongen...?). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
henboe Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Har nå konstatert at det er i propellen feilen ligger. Hylsen som slutter rundt akslingen har løsnet fra selve propellen. Vet at Winrace i Arendal fikser slikt, men skulle gjerne ha fått dette gjort i Osloområdet for å få båten ut igjen ganske raskt. Er det noen som vet om aktuelle verksteder, og som også kan angi hva en slik reparasjon vil koste? er et firma i oslo som driver med dette.. på grorud mener jeg å huske.. gule sider er løsningen... jeg kjøper mine propeller på progress.. litt enklere og billigere enn kameraten fra det blide sørland... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.