Jump to content

hjelp, drevproblem VP280 (1985 mod)


Framtia

Recommended Posts

ett er en fin helg på sjøen oppsto det uten forvarsel et problem med det ene drevet. Dette skjedde under akselerasjon og kraftig pådrag, like før båten kom opp i plan ruset den ene motoren opp (omtrent som ved kavitasjon). Stoppet så motoren og så på drevet, men kunne ikke se skader på hverken propell eller undervannshus. Startet så opp igjen og det var umulig å kjøre hverken fremover eller bakover (det føles som om båten ikke går i gir, men selve sjaltingen føles normal). Tuslet så hjemover med på den andre motoren (kjekt med dobbeltinstallasjon i slike tilfeller), med følelsen av at dette nok kan bli dyrt...Etter at vi kom inn og hadde fortøyd ville jeg teste en gang til, og merkelig nok ser alt greit ut igjen (selvfølgelig uten å ha fått prøvd med mye pådrag).

 

Det er noen dager til neste mulighet for å se mer på dette, men jeg setter stor pris på alle tips om hvordan jeg bør gripe dette an for å finne ut hva som er problemet.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Dise drevene har et kon system som griper i hverandre når du setter i gear. Konene skal ha en gitt ruhet. Etterhvert så kan de bli for glatte (kan også skje vedn bruk av feil olje). Det kan høres ut som om det er konene som glipper i ditt tilfelle.

Det er en kar som heter Ingvar Ytrebø som vistnok har spesialisert seg på å slipe opp igjen konen. Han har egen hjemmeside og har lang erfaring fra VP.

Det som gjøres er å demontere øvre veksel på drevet å sende det. Du trenger m.a.o. ikke sende hele drevet

Uansett, du kan jo sjekke webben til Ytrebø og ta kontakt med ham for en vurdering.

Link to post

Virker reversen men ikke fremover? Jeg hadde problemer med et 280 drev. Skiftet kon-en, og alt ble ok.

 

Hos meg hva det reversen som ikke virket når drevet ble varmt. Ved oppstart virket alt, men når jeg hadde kjørt en stund, så ville ikke reversen slå inn. Fremover virket hele tiden.

 

Min teori:

Tror ikke begge retninger slutter å virke samtidig hvis kon-en er slitt, da den har 2 sliteflater, en for hver retning.

 

mvh

Kjelli

Link to post

Klarer du å sette merke både på propell og aksling??

Dersom du setter en god strek fra konen som du skruer propellen fast med og selve propellen så skulle du få sjekket dette.  Gi gjerne en tilbakemelding hvordan det går. :smiley:

 

mvh

Sverre

 

takk for tilbakemeldinger så langt. Planen nå er å sette merke på propell/aksling under vann,  så se om det slipper før båten blir satt på land på fredag. Vi er selvfølgelig spente, og skulle det vise seg at det er propellen som slipper så blir det vel en liten feiring.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Har nå konstatert at det er i propellen feilen ligger. Hylsen som slutter rundt akslingen har løsnet fra selve propellen. Vet at Winrace i Arendal fikser slikt, men skulle gjerne ha fått dette gjort i Osloområdet for å få båten ut igjen ganske raskt. Er det noen som vet om aktuelle verksteder, og som også kan angi hva en slik reparasjon vil koste?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

siste nytt; Winrace har ikke mulighet til å ta propellen før ferien. På spørsmål om de har noen konkurrenter å anbefale ble jeg fortalt at det var en annen som kunne gjøre dette, men at han måtte bestille deler hos winrace, og derfor ville det heller ikke hjelpe. På spørsmålet om kjøp av ny propell var eneste mulighet, var svaret...ja.

 

Håper fortsatt på gode råd, hvis ikke kjøpes det ny propell tidlig i neste uke. Propellen jeg trenger er en 14 1/2 x 21 LH (noen som har en å låne bort ut sesongen...?).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Har nå konstatert at det er i propellen feilen ligger. Hylsen som slutter rundt akslingen har løsnet fra selve propellen. Vet at Winrace i Arendal fikser slikt, men skulle gjerne ha fått dette gjort i Osloområdet for å få båten ut igjen ganske raskt. Er det noen som vet om aktuelle verksteder, og som også kan angi hva en slik reparasjon vil koste?

 

er et firma i oslo som driver med dette.. på grorud mener jeg å huske.. gule sider er løsningen... jeg kjøper mine propeller på progress.. litt enklere og billigere enn kameraten fra det blide sørland...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...