Jump to content

Dramatisk båtbrann ved Hurum

LALUNA II

Recommended Posts

Vil ikke være noen dommedags profet :saint: , men:

Når en ser hvor overfylte mange Gjestehavner er mitt på sommeren. Så er det ett Guds under at det foreløpig ikke er blitt noe "kjempescenario". Men er deseverre redd for at det bare er ett tidsspørsmål før det skjer. :sweat:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg deler bekymringen til Mariell.

Flere av oss har lagt ut bilder både av landstrømtilkoblinger og ledningsnett ombord som ikke er helt "patent" og som nok kan representere brannfare.

Jeg forsøker etter beste evne å unngå å legge meg i posisjoner hvor jeg kan bli "godt" innestengt av mange fritidsbåter - men det er ikke alltid lett i den travleste sommersesongen.

Jeg har inntrykk av at endel havnesjefer er opptatt av skadepotensialet ved brann i havna, mens andre har et litt mer avslappet forhold til dette - uten å nevne spesielle havner. Håper at forsikringsselskapet finner ut årsaken til denne brannen.

Et forhold jeg har vært litt opptatt av er at utskiftningen av slanger til gassystemet ombord ikke alltid følger reglene for slike slanger.

Vi lå to båter fra den brennede farkosten og fikk en dramatisk natt i Pollen. Vår BP venn i nabobåten fikk store brannskader på skrog og en utbrent kallesje. Vi har enda ikke fått skjekket ut skrogsiden vår men tror at vi sitter med minimale skader etter nattens forløp.

Det startet ved 04.30 tiden at noen ropte at det brenner! Jeg våknet og så i taket på akterlugaren at flammende tegnet seg i taket. Fruen og jeg kom oss på dekki undertøyet og i kampens hete trodde vi at nabobåten brant. Det gjorde det også. I kallesjen. Daycruseren det startet i var da overtent og de to som var ombord var da kommet seg på brygga. Begge med brannskader, desverre.

Fruen fløy fra båt til båt og dunket slik at vi fikk folk ut av båtene. Det lå rundt 15 fritidsbåter ved kaia innerst i Sandspollen denne natten. Folk kom mer eller mindre halvnakne opp på brygga mens noen begynte å forhale seg vekk fra den brennede båten. Varmeutviklingen var sterk! Det ble mye skriking langs brygga naturlig nok.

Det er første gangen jeg fikk bruk for Pan-medling på VHFen. Tjøme og Redningskøyta Odd Fellow II ble kontaktet ganske raskt. Og takk for at de lå ved basen sin en drøy kvartmil unna oss.

Det ble trangt utpå etterhvert som folk fikk båtene sine vekk fra brygga og den brennede båten. Det er et under at ingen fler ble skadet i en brann som raskt kunne blitt noe helt værre hvis det hadde vært vind denne natten. Det var 18 grader midt på natten og vindstille.

Vi trengte noen timer for å komme oss ned etter denne dramatiske natten.

Jeg tror jeg ikke har beskrevet nattens episode med sterkere ord enn det virkeligheten var.

Takk til mannskapet på Redningsøyta Odd Fellow II, Tjøme radio, og brannvesendet i Hurum for et flott etterarbeide i slukking av brannen. Vi fikk oss en kraftig tankevekker denne kvelden.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Ja dette er nifse greier. har selv opplevd at flammene sto ut av båten rett på andre siden av en flytebrygge vi lå på. Da var det søl av rødsprit til et kokeapparat som tok fyr. Det gikk heldigvis bra, men regner med at det ble litt av en rengjøring etter at et pulverapparat ble tømt inn i båten.

Skipperen på BP båten Astor er vel rikskjendis nå? På NSSR sine sider står det i hvert fall:

En snarrådig båteier meldte om brannen over sin VHF-radio.

og:

En stor honnør til eieren av båten "Astor" som snarrådig fikk varslet fra på VHF

Bra Inge!

Lars H.

pt. Skärhamn, Sverige

live webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg tror jeg ikke har beskrevet nattens episode med sterkere ord enn det virkeligheten var.

Nei Astor, du har på ingen måte overdrevet, tvert imot. Dette var forferdelig, og det gikk så uhyggelig fort.

Jeg lå på brygga bortenfor, og ble vekket av redningsskøyta som kom inn i 15 knop, ble kastet ut av køya..noe til bråvekking. Da sto flammene meter høyt fra båten, en Scand Dynamic 7600.

Tre personer fikk brannskader, to på armene og en over ryggen. Den siste var ganske stygg.

Melding fra moren til den ene ombord sa at det var bra med dem, etter å ha snakket med dem fra sykehuset.

Å oppleve noe slik på nært hold er skremmende, og setter en støkk i deg for lang tid.

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Godt at dette gikk bra. Det er en tankevekker for alle som stuer godt i gjestehavner

Leit at det ble personskader

Flott at du brukte Pan melding Astor. Jeg ser ikke noe feil i det, en slik situasjon er minst Pan melding. Selv er jeg opplært fra Kystvakta at brann ombord er Mayday melding, og det sitter i ryggraden min (har send en hel del slike øvingsmeldinger)

Mange seilere har kniv alltid lett tilgjengelig på båtene sine. Det kan være greit å ha det på motorbåter også er nok en erfaring etter denne natten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har etter hvert snakket med flere av de som lå ved brygga den natten. Flere har fått brannskader på armene etter å ha kjempet en kamp mot varmen for å få løs fortøyningene fra den brennende båten. Her som andre steder har man det som vane å kaste en tamp over til sidebåten dersom vinden setter inn. Dette kunne ha kostet flere båter større skader. En jeg tok kontakt med senere hadde en albue som sto ut som en stor kul. Han var på vei til legevaken. Jeg har forøkt å ta kontakt med de jeg hadde mobilnummeret til for å høre hvordan tilstanden fysisk og psykisk var. Det ver viktig å kunne prate om det som hendte for å kunne bli ferdig med det, etter hvert.

Vi valgte å ta Astor ut i ettermiddag for å legge oss i Sandspollen noen timer. Brygga var helt tom for båter og folk. Et sjeldent syn nå om sommeren. Rene uhyggestemningen. Det gjorde godt å gå rundt der å ta en kaffekopp og prate om det som sjedde.

Jeg glemte en ting i mitt forrige innlegg: -En stor takk til alle på brygga som hjalp oss med fortøyninger slik at vi kom oss ut fra bryggen. Dere var til stor hjelp.

Redigert av Astor (see edit history)

Dette er en av grunnene til at jeg ikke er glad i å fortøye longside. Har selv 2 røykvarslere ombord og 3 pulver apparat men jeg håper at jeg ikke får bruk for dem.

Vi lå ikke longside med noen utenpå. Vi lå med baug mot brygga. Vi var den eneste så lå med hekken inn grunnet ankervinsj i baugen. Normalt ligger vi longside på en plass i skyggen der ingen vil ligge. På en smal brygge. Denne helgen lå det båt der allerede torsdag ettermiddag. Lørdag ble det en plass ledig der borte men vi valgte å bli liggende sammen med våre båtvenner.

Vet du noe om hvor lang tid det tok fra brannen ble oppdaget til at båten var overtent?

Tiden løper fra oss når slik hender. Tioden fra jeg varslet til Odd Fellow II kom virket uendelig lang. I mens sto vi maktesløse å så på at båten brant ned.

Jeg ønsker ikke å komme i noen helterolle i denne triste saken. Jeg gjorde det vi alle er opplært til. Varsle så tidlig som mulig. Deretter var det viktig å redde egen båt. Nå ta jeg kvelden. Vi er slitne.

Godt at det gikk relativt godt denne gangen og nok en anledning til å minne om å fortøye slik at det er lett å stikke av og i tillegg altid ha en kniv tapet fast strategisk plassert om man skulle være nødt til å lynraskt skjære seg ut av situasjonen.

I min båtvennekrets så har det vært brann ombort 3ganger nå , alle 3 gangene i kokebluss (ikke gass) og 2 av gangene gikk det bra , ene gangen skjedde det rett ved Stocken (nedenfor gullholmen) og da holdet det på å gå riktig så galt når båteieren selv prøvde å gå ned og slokke , det er VELDIG giftig gass som oppstår når det tar fyr i en plastbåt og ting går utrolig fort.

Kutt båten fri og få den bort , en båt er en død ting og kan erstattes , det er ikke verdt å satse liv

En viktig læring Enzo skriver: Båtbranner utvikler seg raskt og er meget farlige!

De brannslukkerne vi har ombord anser jeg kun å ha den betydning at vi skal komme oss ut av båten ved brann (kanskje bortsett fra det automatiske i motorrommet). Vi har et brannteppe i byssa, ett 2 kg pulver ved førerplassen og i hver lugar ligger det nå et litet skumapparat kjøpt på Seatronic. Alle ombord har instruksjon om at om det brenner så bruker vi brannslukkerne for å komme oss ut. Bikkja tar vi med om det er mulig. Om ikke er også han mindre verdt enn menneskeliv. Samme instruksjon gjelder hjemme.

For å slukke en båtbrann som har fått tak er det vann og skum som gjelder. Mange branner i plastbåter slutter først når brannen er druknet, dvs båten er fylt helt med skum eller båten er under vann.

Etter å ha snakket med flere av de som lå fortøyd ved "brannbryggen" i Sandspollen natt til søndag viser det seg at minst 4 båter ble skadet av flammene/sterk varme denne natten. En av båtene har skader annslått til flere hundre tusen kroner.

I tillegg fikk endel mindre brannskader etter å ha kjempet nær flammene. Glødene rester fra den brennede daycruiseren falt ned og lagde svimerker på båtene.

Jeg vet ikke mer en det Faxen skriver om tilstanden til de to som var ombord i daycruiseren. Vi fårr håpe de har sluppet unna uten varig mèn.

Redigert av Astor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...