Jump to content

Dramatisk båtbrann ved Hurum


LALUNA II

Recommended Posts

Når ulykken først var ute så må man vel si at dette kunne blitt mye styggere. Ros og skryt til deg "Astor" som i all kaos og panikk som brer seg ved en slik situasjon klarte å holde hodet kaldt og få fatt i hjelp på VHF !

Til dere som var tilstede, forsøk å møte hverandre og snakk om dette, slikt sitter ofte litt i og kan være godt å snakke ut om.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Ros og skryt til deg "Astor" som i all kaos og panikk som brer seg ved en slik situasjon klarte å holde hodet kaldt og få fatt i hjelp på VHF !

 

Ja, helt enig. :flag: All ros til Astor.

Det var ikke meningen å påpeke noe ved det Astor gjorde, men jeg forsøkte å tenke på hva som evt

ytterligere kan gjøres. For alt jeg vet så er det kanskje ikke lurt å ha en brennende båt drivende (kanskje

hengende i anker). Tenkte bare det kanskje kunne være greit å få båten fortest mulig vekk fra

tettpakkede båter langs brygga og folk.

Link to post
Mange seilere har kniv alltid lett tilgjengelig på båtene sine. Det kan være greit å ha det på motorbåter også er nok en erfaring etter denne natten.

Går det fortere å kappe et tau enn å frigjøre fortøyningen? Er helt sikker på at jeg klarer å frigjøre fortøyningene mine raskere enn du klarer å kutte dem over med kniv. Dette under forutsetning av at jeg er i båten. På land, med stramme fortøyninger kan det være litt vanskeligere. Men da vil vel en øks være mer egnet redskap. Jeg kuttet akkurat over en fortøyningsende i båten med kniv, 16 mm polyestersilke. Det tok TID. Ikke minutter, men betraktelig mer tid enn det hadde tatt å løsne det samme tauet fra et kryssholt.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Har kommentert pakkingen av båter i gjestehavnen her hjemme. I nabobyene er det max 3 i bredden, evt bare 1 i bredden, nettopp på grunn av brannfaren. Her hos oss er det kort vei til brannvakta, ca 500 meter. De har gitt beskjed om at ved brann blir fortøyningene til andre båter kuttet og tauet vekk, evt så blir den brennende båten tauet vekk.

Ikke så mange år siden de hadde en brann der nede, men det var rett før ferien slo til (tror det var 23. juni for 2-3 år siden).

Synes det er betryggende å vite at de har tenkt på det, men synes fortsatt det er fryktelig mange båter som stables der.

regner med at fortøyningen da hadde blitt kuttet med øks.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Mulig dette er etterpåklokskap/dumskap, men burde man ikke asap kappe fortøyningen på båten det brenner og

dytte den ut fra brygga og bort fra alle båtene/menneskene. Jeg vil jo tro at dette reduserer sjangsen

for spredning vesentlig iom at det sikkert tar litt tid før nabobåter flyttes.

 

Varmen fra den brennede båten var intens. Fra kvinnen som ble reddet ut av den brennede båten til det var full fyr tok bare et øyeblikk. I en slik situasjon får man uante krefter. Jeg har en landgang som gikk mot brygga. Med vonde ledd i kroppen sliter jeg å få denne inn. Jeg bruker talje opp mot bommen. Denne natten tok jeg den inn i et røsk.

 

Joda, vi prater mye om hva vi opplevde med hverandre. Jeg ringer til de jeg har nummeret til og hører hvordan det går. En slik episode sitter i kroppen lenge.

 

Vi er nok betenkt å legge oss inn i en "brannfelle" i en gjestehavn heretter. Jeg er klar over at slik skjer kun en gang i livet. Å være føre var er det noe som heter. Og det å ta noen forholdsregler kan sikkert ikke skade.

Om det blir Sandspollen igjen? Det tror jeg sikkert. Vennskapet oss båtfolk i mellom er svært godt. Tror mange vil sette pris på å prate seg ut av denne vonde opplevelsen. Det kunne gått adskillig værre.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...