Jump to content

Tips til kjøp av brukt seilbåt

KOF_NOR

Recommended Posts

Vi skal kjøpe seilbåt til mellom kr. 3-500000.

Er foreløpig usikker på om det blir en av 80 tallsbåtene eller noe nyere.

Kravene vi har satt er mellom 30 og 35 fot og to kabiner. Det må også være nok utstyr til at sesongen kan strekkes i begge ender.

Det som gjør meg mest usikker med en eldre bår er gammel motor. Saltvannskjøling er ikke aktuelt. Er det noen som kan si noe om holdbarheten på en 25 år gammel diesel som er ferskvannkjølt originalt?

Knut

Vi stod med samme problemstilling for 4 mnd. siden. Etter å ha sett på en del båter endte vi opp med å kjøpe noe relativt nytt. Det har ikke bare med pålitelighet å gjøre, men også hva man får igjen ved salg, løsninger som er bedre på nye båter o.l.

Et tips er ihvertfall å sjekke at det er rent og ryddig i motorrommet, da dette ofte sier en del om den som har hatt båten tidligere. Eldre motorer kan gå langt mer enn 25 år dersom de stelles med. Men jo eldre, jo flere eiere som regel, og sjansen for at alle har stelt like pent med motoren blir mindre og mindre.

Nyere båter har ofte langt mer plass i cockpit, og med en kalesje har man plutselig mye mer bruksrom ombord. Lykke til!

www.leahnis.net

Noen båttyper jeg vurderer er:

Maxi 999 - http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18480131

First 325 - http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18280751

En av de siste årsmodeller av Comfortina 32 kan også være aktuell, men ingen aktuelle på Finn for øyeblikket. Ser ellers at mange anbefaler Scanmar 33 og Mamba 34, men kjenner lite til disse.

Er som sagt mest bekymret for holdbarheten til en eldre motor.

Blir det noe fra sent 90 eller tidlig 2000 er nok Bavaria, Beneteau, Jeanneau eller Dufour det som er enklest å få tak i.

Tips mottas med takk.

Vel, dersom en eldre motor er en bekymring, så hadde jeg heller ikke gått for det. En motor på 25 år++, er på overtid allerede.

Jeg har snakket med flere selgere av eldre båter, og jeg har enda ikke truffet en som er villig til å diskutere pris på det grunnlaget. Sånn sett vil nok det gunstigste være å kjøpe en båt av nyere dato, eventuelt vente til det dukker opp en eldre hvor det er satt inn en ny motor.

Helt enig med McEwan, gå heller for en nyere båt eller en med byttemotor. Det er også lurt å tenke på seilene. Orginale seil på båter i denne aldersklassen er nesten å regne som verdiløse. Og nye koster mye. Framdriften = motor+seil er kanskje de viktigste tingen å merke seg ved seilbåtkjøp, svært kostbart ved nyanskaffelse, men som lett blir oversett dersom båten er fin.

Jeg har en Omega 36. Den er 22 år gammel. Den har en Yanmar 30GM30F motor. Den har nå gått over 4000 timer. Den bruker ikke olje mellom oljeskiftene. Den startet på tomgang og ryker ikke på full gass. Jeg føler at motoren er fortsatt tipp topp etter så mange år, så du må vurdere hvilken type motor båten har. Jeg har sagt til potensielle båtkjøpere, sett kryss i margen om båten har Yanmar og sett også kryss om den har blykjøl.

Arkmarin: Likevel, det bli bare synsing, at du føler motoren er tipp topp. Den er tross alt flere tiår gammel og du har ingen garanti. Den kan sikkert holde mange år til, eller kanskje ikke. Det blir som med aksjemarkedet: liker du ikke risiko og sover dårlig om natten, da er det kanskje ikke for deg.

For mitt vedkommende er det ikke aktuelt å kjøpe en båt med så gammel motor uten at det gjenspeiles i prisen. Jeg er ikke interessert i å overta risikoen uten å få betalt for det... :smash:

Arkmarin: Likevel, det bli bare synsing, at du føler motoren er tipp topp. Den er tross alt flere tiår gammel og du har ingen garanti. Den kan sikkert holde mange år til, eller kanskje ikke. Det blir som med aksjemarkedet: liker du ikke risiko og sover dårlig om natten, da er det kanskje ikke for deg.

For mitt vedkommende er det ikke aktuelt å kjøpe en båt med så gammel motor uten at det gjenspeiles i prisen. Jeg er ikke interessert i å overta risikoen uten å få betalt for det... :smash:

Det at jeg "føler" at motoren er bra, skyldes kjennsgjerningene: at den ikke bruker olje, den er lettstartet og den ryker ikke. Det er slike ting som viser tilstanden på en brukt motor. Lettstartet er tegn på god kompressjon og at dysene er bra. Oljeforbruket, og om den ryker, fortelle om hvor slitt motoren er. Som kjøper av en brukt båt, så er det dette du må sjekke, da det gir de beste signalene om motorens tilstand.

Jeg vil gå ut fra at prisen på en brukt båt avspeiler at båten med motor er brukt, slik at du får "betalt" for riskikoen ved kjøp av båten.

Takker for synspunkter og de oppsummerer vel i stor grad det jeg føler selv.

En gammel motor kan være bra, men kan også ryke når som helst. Kjedelig hvis det skjer midt i sesong og dersom det ikke er gitt en ganske kraftig rabatt på risikoen ved gammel motor ender det i tilfelle med en dyr båt. Basert på innspillene og skepsisen aner det meg også at å selge båten igjen etter noen år blir enda vanskeligere med en morto som kanskje er 30 år.

Konklusjonen min ser da ut til å bli nyere båt, eldre båt med nyere motor eller en riktig rabatt på en båt med gammel motor. Også greit at en del annet "tyngre" vedlikehold er gjort - ikke 25 år gamle seil, vedlikehold av rigg, byttet skroggjennomføringer ol dersom det er en eldre båt.

Når jeg skrev en av de siste årsmodellene av Comfortina 32 var jeg ikke klar over at den var i produksjon frem til slutten av 90 tallet. Tenkte først og fremst på versjonen med siste oppgradering som kom rundt 1985.

En fornuftig konklusjon, nå gjenstår det bare å finne båten :cheers:

Jeg vil gå ut fra at prisen på en brukt båt avspeiler at båten med motor er brukt, slik at du får "betalt" for riskikoen ved kjøp av båten.

Dette er ikke min erfaring. Jeg har sett på båter fra 80-tallet og i samme prisklasse, og det er liten forskjell på båtene om de har ny eller gammel motor. Når jeg forsiktig har påpekt ovenfor selgere at det kanskje ikke virker like logisk all den tid båter med ny motor har gått for samme, eller lavere pris, trekker de bare på skuldrene og sier at de ikke ville mistet nattesøvn over 30-40 000 for ny motor..... :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...