morgull Startet 9.August.2009 Link til dette innlegget Startet 9.August.2009 Har en Yamaha 9,9 hester påhengsmotor fra slutten av 90 tallet. Blir brukt maks 5 - 10 timer hvert år. Kjøling virker fint som bare det, men som preventivt vedlikehold bør jeg vel skifte impeller på den snart. Har eid motoren i 5 år selv uten å skifte impelleren. Er det noen som vet hvor ofte en impeller bør skiftes. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Bearded Beast Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 don't fix it if it ain't broke. Impeller på påhengsmotor kan gjerne vare heile motorens levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Enig, så lenge motoren ikke kjøres tørr, det skal ikke mange sekundene til. Men det kan være lurt å demontere uv-huset og smøre opp bolter og drivaksel. Hvis ikke kan det være umulig å bytte impeller om det skulle bli nødvendig senere. Kjøpte nylig en 9.9 Yamaha som viste seg å ha det reneste kildesaltvann i gearhuset. Har sannsynligvis aldri vært demontert og er nå ikke mulig å løsne. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Til dags dato har jeg aldri skiftet impeller på en utenbordsmotor. Sjekk eventuelt skift impeller kun hvis du har mistanke om dårlig kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Gustav Mahler Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 DEt må da vel være smart å ha en i bakhånd om en får motortrøbbel pga impelleren om en befinner seg langt fra land? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Har en som nå er 23 år har ikke skiftet impeller eler for densaksskyld noe annet en olje og tenplugger. Motoren har forøvrig aldrig vert kjørt i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 DEt må da vel være smart å ha en i bakhånd om en får motortrøbbel pga impelleren om en befinner seg langt fra land? Å skifte impeller på en utenbordsmotor når en er på sjøen anser jeg som vanskelig, for ikke å si umulig. Andre har kanskje en annen erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Det dukker av og til opp dette med skifting av impeller på påhengsmotorer. Tror det skyldes at eierne har lest om skifting av impellere på innombordsmotorer. (Var selv medlem i denne gruppen.) Sjekk hva manualen sier. En impeller i en påhengsmotor som startes når undervannshuset er senket ned i vannet har et atskillig mer behagelig liv enn impelleren til en innombordsmotor Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Å skifte impeller på en utenbordsmotor når en er på sjøen anser jeg som vanskelig, for ikke å si umulig. Enig med `Hansi`. Dette er omtrent umulig på en utenbordsmotor av en viss størrelse når den henger på akterspeilet. (på sjøen) Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hvordan blir det med Mercruiser sitt alpha drev da? Det er jo bygget opp akkurat som en påhengsmotor? Noen synspunkt? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 På min 90hk Suzuki 4-takter fra 2007 så står det klart og tydelig i manualen at impeller skal skiftes hver 200 timer eller 12 måneder, men det kommer jeg nok ikke til å gjøre! Å skifte impeller på en påhenger på sjøen tror jeg i praksis vil vise seg helt umulig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.