Jump to content

Raymarine E80 leser ikke kartbrikken

Trophy

Recommended Posts

Noen som vet hva som er galt. Kan det være noe med kartbrikken eller instillingen på kartplotteren ? Kartbrikken er en Navionics Sandisk compacktFlash på 2GB code 12P Norway south-west. Jeg har prøvd forskjellige innstillinger osv og tok også en "Lett reset" og da kom kartet opp, men det la seg en generell alarm som kommer hver gang maskinen har startet "oppå" kartet og når jeg fjernet alarmen ved å trykke på OK, så forsvant kartet også :cryin: Tips mottas med takk :yesnod:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Når du slår på plotteren får du opp et bilde med tekst, som du må kvittere ut. Neders til høyre i det bildet står software versjonene du bruker.

Ny versjon 4.29 kan du laste ned her.

Har du en annen brikke du kan prøve for å sjekke om det er plotteren eller brikken som har feilen. Det er ikke bra å ta ut brikken uten at en følger bruksanvisningen. Det er mulig du må sende den in til Belamarin for reparasjon.

Har plotteren kontakt med GPS antenna?, dvs får du fix?

Monterte nettopp en C80 og uten kontakt med antenna ville ikke kartbrikken lastes, da dro plotteren kun frem et demokart fra USA.

Kontroll lampa på antenna skal blinke grønt, da har den signal. videre får du "fix2 i statusvinduet oppe til høyre 8antar dette er der på E serien også) og du skal kunne sjekke GPS status i menyen.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Har testet kartet i annen plotter og da virket det. Tyder det på software problem ?

Jeg er redd for at du har fått en feil på plotteren din. Forsøk å oppdatere software, men jeg er redd for at du må sende den inn, slik at det ikke hjelper med oppdatert software.

Har du prøvd å resette plotteren? (Vær klar over at da mister du alle ruter mm, så ta en backup av disse først.)

Jeg har mistanke om at dette egentlig ikke er så komplisert. Jeg tror du har gjort en tabbe da du tok ut brikken og plotteren din ble satt til slave i stedet for master

Når du har to skjermer så er det den plotteren som er master som skal ha kartbrikken i. Den andre er bare slave. Hos oss er kartbrikken i plotteren nede. Om jeg slår på plotteren oppe (slaven) uten at plotteren nede (master) er på få rjeg spørsmål om jeg vil sette plotteren til master.

Forsøk da å starte opp den plotteren der du skal ha kartbrikken uten at den andre skjermen er på (jeg regner med at du har to skjermer) - da får man spørsmål om man vil sette den til master. Svar så ja. Da tror jeg problemet er løst. Brikken skal stå i master. slaven har ingen kartbrikke.

Alternativt - ring Belamarin og prat med en tekniker der

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Rolf:

jeg får opp "skipet posisjon" så da skulle det være i orden....

arkmarin:

som skrevet i innlegg 1 så tok jeg en "lett reset" og som jeg skrev så kom kartet når plotteren startet etterpå.

Når plotteren starter så kommer det en generell alarm oppå kartet...."trykk ok for å fortsette", jeg så gjorde og kartet forsvant med den... Kanskje jeg skulle tatt en "total reset" ?? jeg har ingen ruter osv som jeg skal ta vare på siden jeg ikke har brukt den tidligere.....Forhandleren som sjekket kartbrikken for meg har nyeste versjon software på brikke som jeg får låne, så da prøver jeg det først.

Bitteliten:

Skal prøve med bare master imorgen hvis jeg får tid. Funker ikke det blir det total reset...

PS. Hadde en del problemer etter fjerning av kortet mens plotteren var på og skifting av master... :lipseal:

Maxum 4100 scb, Chenette III

På linken under kan du laste ned både v. 4.29 og 5.23 uten å registrere deg. Det er en kjent feil i v.523 som gir posisjonsfeil hvis en bruker et annet datum enn WGS84, men siden det er en rimelig uaktuell problemstilling for de fleste å bruke et annet datum bør ikke dette ha noen betydning. V.5.23 er ikke sluppet enda, men kjenner til at folk har fått den fra Raymarine for å fikse problemer de har.

Software for Raymarine

Du kopierer softwaren på en egen SD brikke. Du kan bruke en kartbrikke også, da det er ledig plass på den, men jeg anbefaler at du kjøper en egen brikke for backup av ruter og waypoints mm, samt oppgraderinger. Den setter du på plass i plotteren og slår den på. Den finner selv ut at det ligger en oppgradering, så følg instruksjonene du får på skjermen.

Når du laster ned oppdateringsfilen, så er det en zip fil som må pakkes ut. Du kan da velge at den pakkes ut på kartbrikken, eller på et område på hardisken, hvorfra du kopierer dette til root området på brikken. Det er to filer, en DOB og en PKG fil. Disse må ligge på rotnivå for at plotteren skal finne dem , når du slår den på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...