Jump to content

Står båtmarkedet på Finn.no stille?

vivvi

Recommended Posts

jeg er på jakt etter ny bruktbåt og kikker på finn ofte.

syntes det er lite utvalg.

kunne tenke meg noen og 90 mod 30 fot helplaner (ikke amrekansk)

men de er det få av. 2000mod og nyere blir for dyrt.

ender vel med slutten av 80 da. det var vel heller kansje ikke solgt mye på 90 tallet.

så blir spenende å se til våren om det dukker opp flere da. tenk om jeg ikke får ny båt og bare solgt den gamle :eek:

det er jo største marerit som er. har til og med spart feriedager til neste år så jeg får 4 sammenhengende uker i juli. og da blir det sinnsykt varmt og bra vær.

For noen uker siden så jeg en identisk båt som min egen liggende på Finn og ikke minst, liggende i Bergen. En kompis av meg er på jakt etter en tilsvarende båt og vi dro for å se på den. Båten fant vi, men den var solgt etter bare noen dager på nettet.... Prisen var noe lavere enn hva jeg ville tatt for min, men den nye eieren har en STOR jobb foran seg..... og det har ikke jeg :cheers:

Redigert av Hansa666 (see edit history)

Da jeg la Nord Westen ut for salg gikk det nøyaktig 8 dager før den ble solgt. 3 stk var seriøst interesserte. Førstemann som kom og kikket på båten kjøpte den dagen etter besiktigelse. Men ser også at mange andre tilsvarende båter har ligget på nettet i flere måneder uten å bli solgt. Sikkert noe med pris å gjøre.

litt vanskelig å si syns jeg, en veldig fin og velstelt båt syns jeg.. om jeg skal sammenligne så kjøpte jeg min viksund 27 for samme pris nå nettopp. og den var aldeles ikke velstelt. masse arbeid foran meg.

jeg tror det at om noen er ute etter trebåt så er prisen ok den. :-)

jeg tipper at mange gruer seg for og kjøpe over store avstander grunnet transport kostnader i denne prisklassen, var hvertfall slik for meg og jeg løste det med og ta den nordover selv. for under halve prisen til hva transport kostnaden ville vært med båt eller lastebil.

transport f.eks fra egersund til nordmøre ( priser jeg hentet inn selv) lå fra 20 000 og oppover.

men lykke til , er nå en fin båt så rart om den ikke skulle finne seg en ny eier.

Ga du opp Edel, dorrygutten?

Har også vært inne på finn for å lete etter en landstedsbåt.Når de oppgir pris på kr.1,- hopper jeg galant over,gidder ikke å se på annonsen en gang.

Jeg satt forrige snekka til "1 kr" etter en stund med dårlig interesse... jeg anså at dette var det samme som å skrive "gi bud".

i annonsen framgikk det at båten hadde:

ny kalesje

ny innredning

nye vinduer

ny starter

nytt el.anlegg motor

nytt el.anlegg båt

nye vinduer

+++++

og nylig renskrapet og pusset fra bunn til topp, i utmerket og perfekt stand.

Etter et par dager ringte en nordlending og lurte på om det var jeg som skulle gi bort den snekka han hadde funnet på nettet...

Jeg fikk solgt seilbåten min før jeg rakk å tenke meg om. Fikk ikke tid til å legge den ut for salg på finn en gang før den ble solg.

Annonserte KUN her på BP og på Havgapet. Så jeg hadde jo håpet det skulle dukke opp en ny blogg om båten... :rolleyes:

Synes det for tiden er svært lite seilbåter til salgs. Spesielt på Vestlandet.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Størte og billigste som finnes.... :lol:

Jeg skal flytte til høsten neste og og studere, så da blir det ikke så aktelt med båt. Kanskje om halvannet år jeg vil se etter en egnet seilbåt til å bo i de siste tre studieårene. Vi får se.. Akkurat nå skal jeg ikke kjøpe båt med mindre det kommer et kjempekupp..

(jeg har enda tilgang på flere båter, og har annsvaret for en båt på jobb som jeg kan bruke så jeg kommer meg ofte på sjøen..)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

• 11 måneder senere...

Mange lar vel være å fornye annonsen når tiden har gått ut. Tenker vel å sette inn igjen til våren kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Fin båt, men teakbordet får du ikke med ;-))

Nå skal ikke jeg kjøpe båt på lenge, men ... .

Jeg har også for moro skyld lagt en god del båter som jeg liker i "mine funn" på FINN.

I løpet av høsten er 2 solgt, og noen få annonser er passive. De øvrige ligger der fremdeles.

Virker som svært liten omsetning på slike motorbåter som jeg kikker på (800` - 1.1` ).

Har erfart at det er stort prutningsmonn på båter i prisklassen 800++ Prisnivået på bruktmarkedet til våren er vel avhengig av hvor mange som må selge.. Regner med at ikke kjøpekraften til folk flest går ned i 2011 & prisen på nye båter blir vel som i år.

Tror ikke markedet skal videre ned 10-15 % i 2011, men en liten dipp kan nok komme.

Jeg tror ikke så mange må selge, men mange ønsker å selge. Enten fordi de ønsker ny båt, eller fordi de har kjøpt ny båt. Uansett tror jeg svært få må selge. Det ser ihverfall ikke slik ut. Mange båter ligger jo der uke etter uke og måned etter måned. De justerer kanskje prisen ned noe, men ikke nok til at kjøperne iler til.

Jeg tror prisene skal ytterligere ned på bruktbåter, kanskje nye også....... Egentlig blir det forresten kanskje feil å si. Det blir kanskje riktigere å si at mange må sette prisene ytterligere ned, for det er faktisk mye fint å få til rimelige priser. Jeg tror dermed at mange allerede har funnet det riktige prisnivået på sin bruktbåt. :sailing:

Men jeg tror også som Hanto1 at det er stort prutningsmonn. :discuss:

Ja, skal man få solgt så må man ned i pris det er helt sikkert.

Hjelper i hvert fall lite for selger å vise til lignende båter til salgs på FINN. Det er jo pga. at man ikke får solgt de er der, da er det bedre å sammenligne med båter som faktisk er solgt. Er vanskeligere å dokumentere i ettertid eneste.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...