Ulv I Startet 9.August.2009 Link til dette innlegget Startet 9.August.2009 Hei, Til helgen har jeg tenkt meg en tur til Oslo med båten fra Kr.Sand. Jeg skal inn å jobbe litt, og de holder til på aker brygge, så jeg tenkte å booke plass på herberen. Turen inn er tenkt å tas på lørdagen, med mulighet for å overnatte og fortsette på søndag om jeg skulle bli overrasket av for dårlig vær eller sjø underveis. - Jeg kommer selvsagt til å ha vesten liggende en håndsrekke unna, evt på meg om det er litt bølger. - Jeg har VHF ombord, og har en bærbar en i reserve. - Turen er plottet inn på kartplotteren, og jeg har en håndholdt gps i tillegg som kan brukes i reserve (har samme rute/veipunkter som kartplotteren.) - Jeg har papirkart for turen frem til larvik, men tenkte å printe ut noen i A3 format fra larvik og inn i reserve. - Gummibåten blir festet bak på platformen, dog uten motor, men med årer.. og skikkelig oppblåst. ;) - Har drivanker i båten. - Diesel tanken er ren og pen ser det ut til. Er det andre ting jeg bør tenke på å ha i nærheten ombord? Blir ren transport etappe for min del :-) Så litt enkel mat og drikke lett tilgjengelig i kjøleskapet selvsagt :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Snekker'n Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Tror du har husket det meste. Dobbeltsjekk: Drivstoffilter? Motorolje? Drivremmer? Ekstra drivstoff? Synes forøvrig at vesten skulle være på hele tiden når du er alene i båten..... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Ulv I Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Jeg har nye filtere liggende i tilfelle rottefelle og div. universal verktøy, pipe og fastnøkkelsett osv. hvor mye ekstra diesel burde jeg evt ha med? en 10 liters kanne eller 20 liter? Jeg tar en rutinesjekk av motor osv selvsagt før jeg drar i vei, og det betyr sjekke vannutskiller, reimer og peile olje osv. Vesten blir nok på den, har en slik oppblåsbar liten sak, så den kan jeg ha.. samt en skikkelig vest liggende i nærheten i tilfelle. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
chagall Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hei `Ulv1`, tror jeg hadde valgt bil /fly hvis jeg skulle inn til Oslo for å jobbe, hvis ikke oppdragsgiver/arbeidsgiver dekker drivstoffutgifter etc,etc... Kan bli en fin tur, men også en krevende tur om været ikke er på din side. Ønsker deg lykke til på turen og som `Snekker`n sier ha vesten på deg hele tiden. Lykke til på ferden. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Ta båten du, bil kan en kjøre hele året ellers. Noe kjedeligere enn å ligge på E-18 i kø finnes neppe. God tur... og ta noen bilder på veien. Sitér dette innlegget Link to post
taske Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 God tur! Og gi nå endelig lyd fra deg når du er i Oslo så jeg kan komme og hilse på og se på gliset ditt. :) Sitér dette innlegget Go ahead, make my kernel! Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/ Link to post
Ulv I Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Chagal: Arbeidsgiver er med å dekker reiseregning ja. :-) Hansi: Helt enig, har pendlet kr.sand-oslo-kr.sand i ett år tidligere, rimelig lei av E18 ja. hehe.. Når muligheten nå byr seg til å bo billig, rett i nærheten av der jeg skal jobbe, så er det verdt det. Jeg slipper hotell utgifter og taxi regninger osv. :-) Taske: Takk, jeg skal gi beskjed når jeg har klappet til kai, så får vi ta ei pils eller to ombord :-) Er vist flere som har meldt om at de vil komme også. Koselig det da. :-) Gleder meg.. :-) Håper bare at været tillater turen. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
jonn Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Hei, dette blir kjekt. Husk å ha alt redningsutstyr lett tilgjengelig, dregg, tau, etc. gjerne inne i kokkpiten. Kjøre fin marsfart, ikke for hardt, husk det er langt. Se etter flytende gjenstander, de er ofte vanskelig å se, tømmerstokk, etc. Kartsystem, gjerne to plottere. Naturligvis alt i reservedeler til det meste. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Jepp... slike ting er tenkt på.. :-) Men... hmm.. er det egentlig "langtur" i grunn? Blir jo lengre enn en normalt farter, men etter turen i sommer så syntes jeg ikke det var sååå langt i grunn. Gikk raskt unna syntes jeg, og da tok jeg det pent med den gravide samboeren ombord. Blir å ta det pent innover denne gangen også, tar ingen sjangser. Og det er som fjellreglene sier, ingen skam å snu. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Bonus Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 ... Og det er som fjellreglene sier, ingen skam å snu. :-) Ikke "grav deg ned i tide" da Ulv Ønsker deg god tur; du har jo kjørt til Horten før, da er det ikke så langt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Jeg synes dette høres greit ut jeg, men ikke glem nødrakettene da! De kan være det eneste du rekker å få med deg om du for eks må hoppe på sjøen. Sjekk også at dine lensepumper er i orden, skulle noe inntreffe er det greit å holde seg flytende lengst mulig. Bruk reddningsvesten hele tiden når du er alene, synes nå jeg. God tur! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
arkmarin Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 I tillegg til å plotte inn ruta på plotteren er det å anbefale å plotte inn kurser til tenkelige "nødhavner". Om du må bryte av seilasen for å søk ly for været, er det en meget stor fordel at de forskjellige alternativ allerede er innplottet. Når du er alene og det blir tøffe forhold, kan du ha nok med å håndtere båten, om du ikke skulle i tillegg også skal planlegge ny rute. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ulv I Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Nødraketter ja.. tror jeg skal fikse meg noen slike.. :-) kjekt å ha. Nødhavner har jeg et par av liggende, og jeg var jo den veien til Horten i sommer, så jeg har jo endel av det friskt i minne enda. Men skal plotte inn litt by-navner og stedsnavner osv så får jeg en peiling på hvor jeg er. Jeg lagrer dem som waypoints, for da kan jeg ta naviger til, og da får jeg nærmeste WP opp først. :-) Det er 4 trykk på plotteren ca, brukte den i sommer også. Kjekt i grunn.. Kjenner det kribler litt i sommerfugler allerede.. hehe.. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Ikke glem oljesølet. Det er sendt ut navigasjonsvarsel om at man bør holde seg utenfor en linje mellom Jomfrulands sydspiss og Svenner fyr. Det er et stykke til havs. Kan være greit å være mentalt forberedt på det. Å bruke redningsvest hele tiden tar jeg som en selvfølge. Når jeg seiler alene har jeg også mobilen på meg i en vanntett pose. Finnes slike til å henge rundt halsen. Hjelper ikke så mye med bærbar VHF om man ligger i vannet og VHF'en er i båten Ad nødraketter: få deg noen skikkelige fallskjermbluss, ikke slike som skytes opp med penn. Fallskjermbluss koster et par hundre kroner stykket. Har du 3-4 ombord er det fint. Sjekk utløpsdato på raktene når du kjøper. Nyproduserte skal holde i 3-4 år. Er det kortere tid igjen på de så prut på prisen. Jeg har alltid papirkart som back up til plotteren. På lengre strekk forbedreder jeg alltid med kurslinjer og viktige punkter der jeg kan sjekke posisjonen vår (feks når vi er tvers av landemerker, sjømerker etc). Som ekstra sikkerhet har vi også en vanlig håndholdt GPS. Sammen med papirkartene føler jeg meg da trygg om en sikring går på plotteren. En sjekk av værmeldingen før du drar er nok heller ikke feil God tur! jeg hadde lagt meg mest mulig uttaskjærs - men jeg trives på havet jeg da. Så min rute hadde nok blitt ytre led opp til Jomfruland - så rett over mot Svenner - så mot Færder - og så midtfjords opp Oslofjorden. Fra Drøbak gått i indre led inn mot Nesodden - så rett på Dyna fyr - og vips er du på Aker Brygge. Huks fartsbegrensning innenfor Dyna (maks 5 knop en hel del steder) Redigert 10.August.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taske Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Husk nå endelig på Drøbaksjeteen slik at du ikke grunnstøter der - så nær målet. :) Jeteen vises godt på papirkart, men så vidt jeg har fått med meg er det ikke alltid like lett å se den på kartplottere. Farbar led er godt merket, i alle fall på Hurumsiden: Drøbaksjeteen ferdigmerket Redigert 10.August.2009 av taske (see edit history) Sitér dette innlegget Go ahead, make my kernel! Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/ Link to post
Mulligan Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Herrejemini. Fyren skal ikke til Karibien. Han skal til Oslo. Mesteparten er innaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Takker og bukker.. god informasjon å ha med seg dette. :-) Mulligan: mesteparten innaskjærs? Så du mener at strekket fra kr.sand til færder fyr er kortere enn oslofjorden? Fjell/sjø-vettregel er vel det å høre med lokal kjente likevel :-) Har ikke sjekket strekket i nm enda, men kommer til å legge opp ei rute basert på forslaget til Bitteliten her. Det var noe i den duren jeg hadde tenkt meg under planleggingen i hode :-) Håper bare virkelig at ikke været ødelegger turen for meg. (krysser fingrer) hehe.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
blacki Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Husk tannbørste! God tur! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Jeg har sejlet en del alene i denne sommer og havde nytte og tryghed af at have en vandtæt pose/grab bag liggende lige ved gummibåden indeholdende: (Ekstra) Redningsvest Lille håndholdt GPS (med friske batterier) Nødraketter Bærbar VHF En flaske vand og et par müsli-barer Min mobiltelefon Det giver i hvert fald mig tryghed at vide, at jeg kan evakuere båden på få minutter hvis det skulle blive nødvendigt. Andy Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Dette går bra ingen ting og uroe seg for du var jo på hortenstreffet hvis været er greit så er det bare og dra på Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Sikkerheten er uproblematisk med en så fin båt...bare husk et par 30 meterstau i tilfelle du skal ha dreggfest ved motorstopp og ikke vil drive til danmark eller inn på Verdens Ende. Komforten ville bekymret meg mer. Du fikser vel greit 1-2 meters bølger på korte turer, men å humpe i timevis blir jo noe helt annet. Havblikk kontra 1 meters bølger er som natt og dag. (Eller som forskjellen mellom E6 og en kjerrevei.) Det er jo ofte stille om kvelden og om morgenen så hvis det feks. kvelden før planlagt avreise er havblikk vill jeg ha framskyndet avreisen å sust mot Oslo til dagslyset svikter. Tilsvarende ville jeg hoppt over frokosten å sust avgårde kl 6 - 7 om morgenen hvis det er havblikk avreisemorgenen (Og heller kost meg md festlunch i naturhavn når/hvis solgangsbrisen blåser seg opp). Nå har jeg mindre båt enn deg....så selv motvind med 20 cm bølger er irriterende i forhold sjø som er glatt som parketten hjemme. Ikke undervurder bølgene i Oslofjorden.I bassenget mellom Horten Jeløya og Hurum kan det være nesten like store bølger som ved Færder selv om man skulle tro at Bastøya skjermer. Fra Son til Drøbak må du også kalkulere med humping. Forbi Håøya er det gjerne flatt vann, men i bassenget mellom Asker og Nesodden kan de også bli grov sjø. En siste tips er å respektere 5 knopssonen i oslo havn som starter nesten ute ved Dyna fyr....her er det svært hyppige fartskontroller. Redigert 10.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Hehe.. Tannbørsten og ankerdrammen må nok pakkes ned.. hehe.. Tipper det kommer et par stk å hilse på meg på brygga i Oslo, da må en jo ha noe å servere. :-) Jeg kjenner jo strekket frem til horten, men etter det så er jeg i blinde igjen. Men i sommer var jo stort sett turen fra kragerø og videre i blinde for min del, dvs aldri vært der før. Og jeg hadde jo ikke noe problemer med det i det hele tatt. Jeg lurte på om jeg skulle legge strekket fra kr.sand direkte til Arendal, en liten pit-stop der, så sette kursen ut igjennom sundet bak tromøya og deretter rett mot Svenner fyr. Da går jeg nok god klar av oljen og det. Har nok ikke noe problemer med å gå såpass langt utpå, så lenge jeg vet jeg har de sikkerhetstingene med meg og bølgene ikke er for store. Slik det ser ut nå, så virker det som det skal være mellom 4-5 meter i sekundet med vind, men regn. jeg har ikke noe i mot å kjøre i regnet, slipper motvinden osv også da bak kalesjen. Bare bølgene ikke er for store. Tror nok jeg kommer til å pakke ferdig på fredagen etter jobben, så stå opp tidlig på lørdagen og komme meg avgårde. Når jeg kommer til Moss, så er det best å holde høyre side i leden vel, da går jeg vel klar av den drøbakjeeten også vel? Ser det på kartet, så jeg legger inn ruta deretter utenfor den. :-) Pratet med de på Herberen, var vist ikke noe vits i å reservere plasser lengre. hmm.. håper det stemmer.. hehe.. Er det noen bedre plasser enn andre der inne som dere vet om? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
oslofjord Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Når jeg kommer til Moss, så er det best å holde høyre side i leden vel, da går jeg vel klar av den drøbakjeeten også vel?Ser det på kartet, så jeg legger inn ruta deretter utenfor den. :-) Hva skal du i Moss ??.....raskest å pese inn fjorden Øst eller vest for Bastøya altså ikke på insiden av Jeløya/Moss. Redigert 10.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taske Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Når jeg kommer til Moss, så er det best å holde høyre side i leden vel, da går jeg vel klar av den drøbakjeeten også vel?Ser det på kartet, så jeg legger inn ruta deretter utenfor den. :-) Nja, vestsiden av Håøya er tiltenkt fritidsbåttrafikk mens østsiden er tiltenkt nyttetrafikk. Nå har jeg kun seilt en gang i nevnte område, da gjennom Hurumpassasjen som jeg fant uten problemer - og så vest for Håøya, så jeg vet ikke helt hvor strikt dette skillet praktiseres. Er kanskje lurt å gå på vestsiden så du slipper eventuelt stress med store båter.. Er ingen problemer å finne Hurumpassasjen som sagt, den er meget godt merket. Redigert 10.August.2009 av taske (see edit history) Sitér dette innlegget Go ahead, make my kernel! Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/ Link to post
Salt Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Når jeg har vært alene ombord, så har jeg gjort klar fortøyningstamper til begge sider både foran og bak før avgang, og sikret de "løse" endene ombord, slik at det var lett å gå i land med den når jeg kom fram, uten å måtte finne dem fram og gå på fordekket og feste dem i siste liten. Redigert 10.August.2009 av 'Salt' - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.