oslofjord Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Nja, vestsiden av Håøya er tiltenkt fritidsbåttrafikk mens østsiden er tiltenkt nyttetrafikk. I praksis går fritidsleden på østsiden av jeteen, selv om noen også kjører gjennom den smale pasasjen nær vestre bredd. Enklest og raskest er det også. Hovedfritidleden for planende båter til Oslo følger Nesodden nordover dog på utsidenfor småøyene ved Nesodden. Uansett suser de fleste i ytterkant eller utenfor skipsleden....ikke mdt i... Å gå vest for Håøya er bare heft for nyttig trafikk som feks ULV 1 som skal på jobb ved aker brygge. Redigert 10.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 I praksis går fritidsleden på østsiden av jeteen, selv om noen også kjører gjennom den smale pasasjen nær vestre bredd. Den passasjen er ikke spesielt smal lenger. Var vel i fjor sommer at den ble utvidet og merket opp med nye betongsøylelykter. Jeg hadde holdt midtfjords helt til Drøbak. Lytt til Kanal 19 i tillegg til 16 - det er Horten VTS - da har du oversikt over de store gutta også Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Glimrende, her er det mange tips å ta med seg på turen :-) Printer ut tråden og tar den med meg og kan lese igjennom punktene om jeg skulle bli i tvil. jeg har laget ruten ferdig i MapSource og konvertert ruten til lowrance format. I tillegg har jeg masse waypoints underveis som oppdaterer meg hvor jeg befinner meg i forhold til byer osv. Samme tingene er lagt inn på min garmin 60csx også som blir en backup enhet. Da burde tingene nærme seg klare.. :-) God planlegging er en god start :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
taske Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 I praksis går fritidsleden på østsiden av jeteen, selv om noen også kjører gjennom den smale pasasjen nær vestre bredd. Den passasjen er ikke spesielt smal lenger. Var vel i fjor sommer at den ble utvidet og merket opp med nye betongsøylelykter. Stemmer, den er 50 meter bred nå. Men om folket for det meste kjører øst av Håøya så er vel kanskje det greiest. :) Sitér dette innlegget Go ahead, make my kernel! Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/ Link to post
Ulv I Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Hva skal du i Moss ??.....raskest å pese inn fjorden Øst eller vest for Bastøya altså ikke på insiden av Jeløya/Moss. Tja, ta en pit-stop i kanalen og løpe opp til gatekjøkkenet på brygga å kjøpe pølse og potetmos? hehe.. god potetmos der.. :-) Nå har jeg ikke sjekket kartet, men kan man fortsette turen igjennom kanalen og komme ut igjen i leden mot drøbak? Stemmer, den er 50 meter bred nå. Men om folket for det meste kjører øst av Håøya så er vel kanskje det greiest. :) Kanskje jeg skulle ta igjennom der bare for å vært igjennom den. ;-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Salt Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Nå har jeg ikke sjekket kartet, men kan man fortsette turen igjennom kanalen og komme ut igjen i leden mot drøbak? Brua over kanalen i Moss er 4 m, så vidt jeg kan huske. Så er båten lavere enn det, kommer du gjennom. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
olews Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Ikke hør på pesimistene ! Det vil helst gå godt. Dette er den 0. sjø og fjellvettregel. I vår moderne tidsalder blir alle stormer varslet minst 24 t før de treffer. Dermed kan du ligge godt i havn mens de raser. Ikke dra ut på havet når det er dårlig vær, det koster ofte mer en det smaker. Følger du dette enkle rådet så kan du kjøre på flatt vann i marsjfart hele veien. Skulle motor stoppe eller ennen styggedom som ikke skyldes dårlig sjømanskap så kaller du opp redningsskøyta. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
oslofjord Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 (redigert) Tja, ta en pit-stop i kanalen ........ Hvis du med "pitstopp" også mener bensinfylling finnes ikke bensin ved sjøkanten i Moss., Son, Drøbak havn eller kysten i mellom. Bensin selges i Fuglevik marina litt syd for Moss og i Drøbak Sjøsentr på kysten litt nord for Drøbak Havn og i Setre hvis velger å putre på vestsiden av Håøya. Hvis du skal være turist er Oscarborg et hyggelig sted før den siste halvtimen til hovedstaden. Hvis du skal via Moss kan du velge å krysse fjorden ved Misingene (nødhavn) i Ytre Oslofjord og ligge i plan i den østfoldske småbåtled på innsiden av Rauer, Sletterøyene osv Da slippr du unna litt dønninger nordover mot Moss og får sett bla annet Engelsviken (bensin) og Larkollen. Redigert 11.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 God tur - bare det var mig... Jeg fik arbejdsgiveren til at betale en tur til Göteborg mod at jeg boede på båden i stedet for på hotel. Det var faktisk billigere - og MEGET bedre! Ang. vejr, så tyder det lige nu på at det bedste ville være at komme tidligt afsted lørdag, da vinden ser ud som om den slår fra nordvest/skiftende om i sydøst og tiltager lidt i løbet af eftermiddagen/aftenen. Men der kan jo nå at ske MEGET endnu på vejrfronten. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Fyren skal ikke til Karibien. Han skal til Oslo. Kåres til månedens kommentar. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Hei Når eg seglar aleine plar eg ha ein vasstett handholdt VHF på kroppen. Dersom eg ramlar overbord så kan eg truleg kalla opp andre båtar dersom eg ramlar i sjøen. Det aukar sjangsen for å bli berga vesentleg, dersom ein hamnar i sjøen. Folk har drukna og frose ihjel innaskjærs før. Ask Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 (redigert) Tja, ta en pit-stop i kanalen og løpe opp til gatekjøkkenet på brygga å kjøpe pølse og potetmos? hehe.. god potetmos der.. :-) Bitteliten og Svenning blir med på pølse og vaffel. Nasjonalrett i Moss [/ Redigert 12.August.2009 av trikola (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Beno Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Hei! Sjekk alle slangeklemmer (motor, skroggjennomføringer), trekk til om nødvendig. God tur! Beno Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Hehe.. Pølse og Vaffel, beste som finnes.. :-) Får fyre opp laptopen og ha litt kommunikasjon med BP på turen.. hehe.. ;-) Med Pit-Stop, så menes det altså tømme ryggen, fylle på med ny mat og en pust i bakken. Hadde det vært Bunkers-stop, så tar jeg det et sted de har diesel. :-) Salt: Jeg kjører på Diesel, og sørger for å ha 300+ liter på tanken ved avreise + jeg har fått tak i et par 20 liters dunker jeg kan ha i reserve. Det burde holde. Men, er det noen som har koordinatene til de stedene en kan fylle diesel på turen.. vet i hvertfall at jeg ikke skal innom Stavern å fylle, der kostet det skjorta.. hehe. Greit å merke på kartet som veipunkt, da er det bare navigere til, og merke nermeste tankested. :-) Bedre det enn å lete etter pumpe symbolet på kartet, for det er ikke alltid at stemmer. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Kaftein ØL Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Det er bare å kjøre på! Husk god mat, nok øl og dram! Dette er en helt udramatisk tur i skjærmet farvann. Du går langs kysten hele veien, og det er god redningsberedskap langs hele kysten dersom du skulle få trøbbel. Bare husk å gå et stykke fra land. Spesielt når man seiler/går for motor er dette viktig slik at man har mest mulig tid hvis det skulle dukke opp uforutsette problemer. Ingen grunn til å forberede seg for et atlanterkryss for denne lille turen. Nyt turen og kos deg! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Hehe.. Pølse og Vaffel, beste som finnes.. :-) jaja, underlige smaker finnes her på denne jord, minsann. Men, er det noen som har koordinatene til de stedene en kan fylle diesel på turen Herføl marina, med Baatplassen-priser dersom du har vimpel. 59°00,1'N 011°03,4'E Men det er vel litt for langt sør på østsida av indre Skagerrak for din rute. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Hansi Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Men, er det noen som har koordinatene til de stedene en kan fylle diesel på turen.. vet i hvertfall at jeg ikke skal innom Stavern å fylle, der kostet det skjorta.. hehe. Fjordens rimeligste diesel får du kanskje i Langesund på Nor Bunkring. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 jaja, underlige smaker finnes her på denne jord, minsann. Ehh.. det skal være sagt, ikke pølse I vaffel.. men pølser for seg, og vaffler for seg, det er godt det.. hehe.. Nå har jeg i kveld sjekket oljen igjen, etterfylt litt gir-olje i reservoaret, sjekket kjølevannet, sett over slangeklemmer, sjekket at lensepumpene sviver, men jeg har ikke fylt opp vann i båten nok til å teste om den lenser, burde jeg gjøre det? blir jo fort litt vann før det er nok til at den suger. Det som ligger helt nede i kjølen tar jeg opp med håndpumpe og til slutt en vakuum suger. Jeg har spylt og skyllt 2 stk 25 liters dunker, først vann, deretter med diesel.. så de tenkte jeg å fylle opp med diesel å ha i reserve, kjekt å ha. (grunne til at jeg vil ha med reserve er at jeg vet ikke hvor de har disel på hele turen, så om jeg feilberegner og går tom, så er det greit å kunne fylle opp litt.) Det er 156nm på turen, og i snitt gjør båten 0,5nm pr. liter., det burde være ca 320 liter. Tanken er på 300 liter, altså må jeg ha en fylling på turen om jeg ikke kjører veldig pent et stykke. (om jeg ikke regner feil da, noe som er godt mulig at jeg gjør hehe). Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
MajorAndy Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Jeg er imponeret over din planlægning. Ja, du skal ikke til verdens ende. Men jeg respekterer altså meget mere folk, der tænker sig om og som planlægger end de "macho-typer", der kaster sig ud i eventyr uden at have forberedt sig. Planlægning giver tryghed og overskud. Det gør, at du kan nyde turen mere og at du får en bedre oplevelse. Jeg under dig det! Andy Sitér dette innlegget Link to post
taske Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Jeg er imponeret over din planlægning. Ja, du skal ikke til verdens ende. Men jeg respekterer altså meget mere folk, der tænker sig om og som planlægger end de "macho-typer", der kaster sig ud i eventyr uden at have forberedt sig. Planlægning giver tryghed og overskud. Det gør, at du kan nyde turen mere og at du får en bedre oplevelse. Jeg under dig det! Godt sagt! Tiltredes. :) Sitér dette innlegget Go ahead, make my kernel! Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/ Link to post
Ulv I Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Takk, jeg har noen som vil ha meg hjem igjen også, og dessuten er det jo halve morroa å planlegge turen da. Forberede seg er halve turen. Der jeg jobbet før hadde vi ett motto: "Planning is everything". Lærte veldig mye av å jobbe der selv om det ble litt vel mye mas og pes om planlegging osv, men til slutt så så jeg jo fordelene av det. Har man tenkt igjennom turen på forhånd, så kan jeg bruke tiden ombord på å nyte turen og slappe av. Skjer det noe så kan jeg forholde meg roligere og kanskje ta noe mer fornuftig avgjørelse osv. jeg er vel såpass klar nå at jeg venter bare på at det skal bli lørdag morgen. hehe. håper bare VIRKELIG at været holder seg og ikke blåser opp.. hmf.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
puddingen Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Ulv 1 Du høres ut som en snusfornuftig (sjø) mann. Detta går nok greit ska du se med den redskapen du har til disposisjon. Stå stivt på ræret,og ta den aktenfor tvers! Sa alltid bestefatter, og det virka som regel. God tur! Ps. Skjønnte aldri hva han mente med det... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Ja, du skal ikke til verdens ende Nei, men han skal forbi... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Ulv I Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Hehe.. bra kommentar.. ;) I dag fikk jeg ordnet meg slik at jeg har 50 liter diesel i reserve, en slange for å hevert'e dieselen ned i hovedtanken, evt så kan jeg lage en løsning der den suger rett fra 25 liters dunken, så til nød så er det bare å koble om slangen og vips, så kommer dieselen fra en ren "tank".. hehe.. Dette kan være en grei løsning når vi til neste år har tenkt oss over til danmark osv.. :-) Nærmer seg avreise nå.. hehe.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
sjøman Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Diesel får du tak i på Fuglevik rett før Moss og på Kambo Marina etter Moss i Mossesundet. Ha en fin tur.Jeg er misunnelig på deg... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.