Jump to content

Oslojolle er det noen som kjenner til denn.

BMP

Recommended Posts

Blir glad hver gang noen snakker om å introdusere sine barn til seilig med egen jolle! Helt greie båter å seile, lett å vedlikeholde og oppbevare siden de har senkekjøl. Seiler helt greit, men risikoen for kullseiling er jo tilstede og da trenger man hjelp for å få tømt båten. Stor forskjell på 13-åringer, men ville nok vært med selv en del i starten og la guttungen (med en til eller to i båten) overta gradvis. Motoren blir en padleåre eller en far som henter dem hjem hvis vinden blir borte!

Fornuftig inngangspris til seiling (10.000 eller noe sånt?) og skulle det ikke fenge så er de vel nokså kurante å bli kvitt igjen.

Var selv 13 år da jeg fikk en Kragerø-terne (som er veldig lik type båt) og har seilt Oslo-jolle en del.

Lykke til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

en Kragerø-terne (som er veldig lik type båt)

Nå ja. Oslojolla holdt seg vel flytende ved kullseiling mens Kragerøterna sank raskt slik at den ikke var i veien for de som kom etter.

Håkkesom. Oslojolla er en grei båt. Stammer fra midt på 30 tallet. Konstruktør er samme karen som sto bak Knarr og Kutter. Erling Kristoffersen.

De første var helt åpne og hadde luggerrigg. Senere kom de med dekk og en noe for stor Bermudarigg.

De siste ble bygget i plast av Westermoen i Mandal, noe de fikk en designpris for.

Den kan fint kjøres med en liten påhenger ute i borde på akterspeilen. Den er så retningstabil at en offset motor nesten ikke merkes.

Senkekjølen i stål er tung. Kan nok bli en utfordring for en 13-åring.

Har også seilt en del Oslojolle. De kom først uten dekk, men fikk dekk etter noen år fordi de rett og slett går noe dypt med baugen med vinden inn aktenfra. Båten er morrsom å seile på kryss da den responderer med relativt bra fart jo skarpere kryssen blir. Ha med øsekar da det ofte kommer vann inn ved seiling med vinden aktenom tvers. Litt mindre om det er dekk på den.

Redigert: Mener bestemt at senkekjølen på den båten jeg var med å seila ikke var så veldig tung. Kan kanskje ha vært levert med forskjellige senkekjøler. Dette er maange år siden så det kan jo også være at "husken" svikter noe.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nå ja. Oslojolla holdt seg vel flytende ved kullseiling mens Kragerøterna sank raskt slik at den ikke var i veien for de som kom etter.

Da må den Kragerøternen jeg hadde, og en del andre, tilhøre et unntak for min fløt etter kullseiling og når (flertall!) vi fikk den til land fikk vi tømt båten og seilt hjem! :yesnod:

Trådstarter sier vel noe om båt i plast og da regner jeg med at det er den siste typen, produsert av Westermoen, og det er kurant vare etter min mening. Selv kunne jeg ikke tenke meg en trebåt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 3 år senere...

Kan dette være en kjekk hyttebåt?

http://www.finn.no/f...nnkode=36883106

Trenger en som jeg synes det er gøy å seile, samtidig som foreldrene mine skal kunne håndtere den... Vi har vurdert Yngling, men det blir en helt annen prisklasse pluss at det er mye stress med vinteropplag ol... Denne kan vi jo bare ta opp på en henger og plante hjemme i hagen...

Eller blir denne for liten/trang for halvgamle folk(Siste halvdel av 50-årene..)?

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Seilte Oslojolle en periode av oppveksten sammen med kompis, vi var 12-13 år. Strålende båt for den aldersgruppen. Egentlig lett å padle (5 km på det lengste da vinden døde). Vi hadde ikke mottor, men ingen problem med å sette en liten 2hk el i hekken. Den trenger ikke være i senter da styringen gjøres med båtens ror.

Kullseilte flere ganger. Den var likevel lett å rette og øse for å fortsette videre. Sluttet først da jeg tok en 180 og mistet kjølen på et par hundre meters dyp. Vår båt ar i glassfiber med dekk.

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)

Jeg seiler Oslojolle i tre. Dette er en jolle og en morsom innaskjærsbåt, men åpen som den er, med en overdimensjonert bermudarigg, flat bunn og en beskjeden senkekjøl egner den seg ikke til seilas i rom sjø, i alle fall ikke hvis vindstyrken overstiger laber bris. Men når det er sagt, ble min første Oslojolle, før den kom i mitt eie, brukt til turseilas langs hele sørlandskysten. Denne hadde eieren selv lagt dekk og akterbakk på, og han påsto at da båten kom på markedet på 30-tallet en gang, var det helt vanlig å bruke den til turseilas. Etter min mening har den for lavt fribord og for liten senkekjøl. År om annet lurer jeg på å bygge den en bordgang høyere og samtidig forlenge den med et tre-fire fot. Jeg har også vært inne på å fjerne senkekjølen og heller utstyre båten med fast kjøl. På trebåtene er nemlig kjølkassa pinlig svakt konstruert. - Men så var det dette med tid da.

Jeg hadde en plastvarianten med tremast. Med vel 100 l ettermontert oppdriftsmiddel, ble den liggende med dekket akkurat under havflaten og var dermed umulig å tømme der den lå. Uten oppdriftsmiddel antar jeg at den hadde sunket. I dette tilfellet var det ikke noe problem. Oslo-jollen ble tauet inn på en strand og tømt der. Men, hadde dette skjedd et stykke fra land uten mye annen trafikk og uten oppdriftsmiddel hadde det blitt en veldig lang svømmetur. Kjøp heller en Killing.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...