Jump to content

Å drive uten peiling?

PiperBill

Recommended Posts

Merkelig opplevelse i dag. Ankret opp utenfor xxxøyet for å fiske. Det kom en annen båt, plastsnekke på 25 ft, og stoppet ca 20 meter foran meg, altså oppvind (up wind). Jeg lar merke til at han ikke slapp ut nokk ankerline da den gikk rett ned, 90 grader fra baugen.

Så tenkte jeg.. ”Ja, han kommer til å slepe ankret og siden han er oppvind fra med så komme han nærmere og nærmere” Og det gjorde han….. helt til han var ca. 5 meter foran meg. Men så….. rope jeg. ”Hoy!! Jeg tror du ha dårlig ankerfeste siden du drive nærme og nærmer”

Han ser stygd på meg og svare.. ”Nei.. det er jeg ikke så sikker på. Jeg tror det er du som drive mot meg. Jeg har nemlig peilet meg inn på den båten som ligge der” (og peker på en annen båt som ligge ca 100 meter unna!”

Jeg dro opp og flyttet til et annet sted.

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hadde en litt lignende opplevelse nylig. Det var en seilbåt som ankret rett ved der vi lå, de hadde en fin automatisk ankervinsj i baugen og slapp ankeret rett ned. Jeg tenkte med meg at de skal ha mye flaks hvis det anker fester seg slik, men sa ikke noe. Tenkte at kannskje de bare skulle stoppe der kort og siden det var gansek stille var det ikke så nøye. I tillegg blåste det vekk fra meg, så jeg var ikke bekymret om at de kom til å drive på meg.

Etter en stund gikk jeg ned, siden det begynte å bli mørkt og kalt. Var ikke sikker på om den andre båten hadde drevet, men det så slik ut. Noen timer senere hører vi bråk fra den andre båten og motoren ble kjørt i gang. Da lå de omtrent på land på den andre siden av viken. Angrer litt på at jeg ikke sa fra med en gang, men tenkte jeg ikke ville fornærme dem med å påpeke at de ankret på en tvilsom måte.

Da jeg lærte å ankre, ble jeg vist hvor mye jeg skulle legge ut, hvor mye kjetting og tau jeg skulle bruke i forhold til båtstørrelse/tyngde, og hvordan jeg skulle rygge med motoren å dra i ankeret til å forsikre meg om at det satt. Det er ikke nokk å bare droppe ankeret rett ned og satse på at det fester seg!

Ragnar

Dette er et velkjent problem for svært mange av oss. Jeg har ved et par anledninger blitt "pårent" om natten av folk /båter med dårlig ankerfeste. Det er desverre slik at det ikke er noen tid å begynne voksenopplæring klokken to om natten.

Den siste gangen som dette skjedde, var i pinsen i år og han lot jeg bare drive, når han ikke reagerte på at jeg banket i båten hans. Jeg er så stygg at jeg håper han hadde et hæ....... med å komme seg ut av gjørma innenfor Saraholmen  for de som vet hvor det er.

Jada,det går fint det ragtag.  :yesnod: Ser du bakker og drar litt i dreggen på den måten. Jeg gjør det litt anderledes,slipper klumpen med litt fart akterover. Men favoritten min er å ankre med vinden aktenifra og så la båten svingen rundt i vinden. Da må jeg riktig nok være forut litt lengre-eller Ørnhild da,men det går bra.

Akkurat hvorfor jeg liker å ha vinden aktenifra,nei se det kan jeg ikke forklare.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...