NovaMan Startet 10.August.2009 Link til dette innlegget Startet 10.August.2009 Hei Jeg har en merkelig og litt ubehagelig situasjon som jeg ikke finner ut av. Jeg har en Mercruiser 7.4 fra 2007 med et Bravo 3 drev. Flere dager på rad i sommer har jeg opplevd at lensepumpen pumper ut hva som tilsvarer en lekkasje på ca. 10 liter /time. Andre dager er det helt tørt i motorrommet. Alt er rent og pent, og det er ikke mulig å se hvor lekkasjen kommer fra da det er trangt å komme ned i motorrommet. Båten ligger i ferskvann, så det er heller ikke mulig å virkelig få bekreftet at det er sjøvann som kommer inn. Kan heller ikke se at vanntanken eller varmtvanns-tanken er problemet heller. Lekkasjene er størst i de perioder vi bruker båten mest. Jeg ser bort fra problemer med skrog-gjennomføringer. Alle disse er sjekket så godt det lar seg gjøre. Alle belger på drevet ble skiftet før sesongen. Noen som har noen gode tips til hvor jeg bør lete? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 HeiJeg ser bort fra problemer med skrog-gjennomføringer. Alle disse er sjekket så godt det lar seg gjøre. Alle belger på drevet ble skiftet før sesongen. Noen som har noen gode tips til hvor jeg bør lete? På et Bravo drev er det to belger som kan forårsake lekkasje. Den ene er knute belgen for driv akselen. Den har du kanskje byttet siden du skriver "alle". Men det er en til som kan lage problem, det er belg på giret wiren. Den har du antagelig ikke byttet. Om den har sprekk vil det lekke når drevet er tiltet opp og når du svinger.. Du vil se at det renner vann inn på transom. Ellers så har du vann inntaket, der kan det komme inn vann om f.eks. slangeklemmen(e) er løse. Sjekk slanger og sjøvann filter (om det er noe). Det er vel stort sett de plassene på transom/drev som båten kan ta inn vann. Sving litt på drevet eller tilt det opp, så kanskje du ser om det kommer inn vann. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
NovaMan Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Takk for svaret! Symptomene kan stemme i og med at jeg tilter drevet mye opp og ned når jeg bruker båten, og da blir det vel mere strekk i denne gear-wiren / belgen. Når båten legges ved kai så senkes drevet ned, og da reduseres spenningen på denne belgen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Om du finner at lekkasjen er på belg til gir wiren, må du samtidig bytte wiren. Salt vannet gjør at wiren etter hvert ruster fast. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
mewa 2 Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 det kan også være lekkasje i styrebolten på drevet mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 16.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Jeg har samme problemet på min båt, og bytter nok styrepinnen og belger/wire nå i vinter. Fant du ut av problemet? Jeg har samme motor og drev. Pussig at vanninntregningen skal være så ustabil. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Jeg har samme problemet på min båt, og bytter nok styrepinnen og belger/wire nå i vinter. Fant du ut av problemet? Jeg har samme motor og drev. Pussig at vanninntregningen skal være så ustabil. Har vært borti det samme, slitasjen på styrebolt kan være ujevn. Min lakk mest når drevet sto rett og minst ved fullt utslag til ene siden. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Det viste seg at det var belgen på gear wiren som var sprukket, men det var helt umulig å se dette før jeg hadde tatt av belgen og kikket veldig nøye på den. Når drevet stod i normalposisjon og vi kjørte så kom det ikke vann inn, men når gearet ble satt i fri så kom det inn vann. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Om du finner at lekkasjen er på belg til gir wiren, må du samtidig bytte wiren. Salt vannet gjør at wiren etter hvert ruster fast. Det er sikkert greit å bytte gear wire i samme slengen, men det kommer ikke inn saltvann i gir kabel selv om gir belgen ryker. Belgen tetter kun rundt gir kabel hylse og transom. Og tetter ikke mellom girkabel hylse og selve gir kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Det viste seg at det var belgen på gear wiren som var sprukket. Når drevet stod i normalposisjon og vi kjørte så kom det ikke vann inn, men når gearet ble satt i fri så kom det inn vann. Aha.. Dette er skikkelgi forvirrende, jeg tenkte med en gang at det var slik hos oss også, fordi jeg forleden dag startet båt og stoppet båt med tom kjøl.. Da jeg kom tilbake dagen etter, var det fullt av vann. Da er der viren, fordi jeg rørte gassen og ikke roret, men så kom jeg på: jeg satte jo ikke båten i gir. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.