Midget Startet 10.August.2009 Link til dette innlegget Startet 10.August.2009 Har en Sea Ray Sundancer 290 med en 2005 mod GM Peninsular 310hk maskin. Drevet er et Bravo 3 fra 1995 som jeg ikke vet utvekslingen på. Det står idag 26" propeller på her. Vi oppnår 29 knop på GPS og et maks turtall på 3000rpm. Dette virker veldig lite ettersom det jeg klarer finne ut så skal topp turtall her ligge på 3600rpm. Båten er en smule treg i plan. Noen som har noen formeninger om dette. Er det skadelig å ikke få mer enn 3000rpm? Vil den bruke mer drivstoff? Er 29 knop riktig maks hastighet på denne sammensetning? Sitér dette innlegget Link to post
Midget Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Ingen som har noen inspill her? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Det er ikke heldig for motor å gå så tungt som du gjør her, du bør oppnå maks turtall på motoren ved normalt lastet båt. Da du mangler hele 600 rpm antar jeg at du må ned i 22p for å få maks turtall. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
trikkern Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Hei! Jeg har også Peninsular 310 Hk. med Bravo 2X diesel utveksling 1:1,81 og 23" 3-bladet propell. Båten veier 5 tonn. Maxfart over 30 knop ved 3600 rpm.. Vil anta at du har for stor stigning på propellen til å nå 3600 rpm. Men du bør finne ut utvekslingen. Prøv å finne serienr. på drevet og rett spørsmålet til Mercruiser (Er preget inn) . Sjekk også stigningskoden på propellen (også preget inn). Har du disse er du på sporet. Mange her på forumet som kan mye om dette hvis de får flere opplysninger. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Har samme båt med BigBlokk V8, 330hk og samme drev. Ikke så ulike disse motorene her, bortsett fra at du nok har noe mere moment. Du har sikkert 1:1,81 om de står der fra en tidligere bensin inst. Tipper også du må ned på 21" til 23" propell, siden du har duopropp. Du vet jo propell str. i dag og turtall og mere trenger du egentlig ikke om du f.eks. ringer Winnrace propellers og søker råd videre for å nå riktig turtall. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 (redigert) Litt av utfordringen med valg av propeller til Bravo 3 er at det er få størrelser å velge mellom. Bravo propellen gis i ulike Pitch og diameter er gitt for den enkelte pitch. Meg kjent er det ikke uorginale å få tak i til Bravo 3 enda men det ryktes at det er i emda. Av original propeller har du disse å velge mellom: Available Pitchs Bravo Three - 20 Inch Pitch Bravo Three - 22 Inch Pitch Bravo Three - 24 Inch Pitch Bravo Three - 26 Inch Pitch Bravo Three - 28 Inch Pitch Bravo Three - 30 Inch Pitch I tillegg får du alle størrelser som cuppet. http://www.mercruiserparts.com/SelectProp....e=Bravo%20Three Jeg tror fremdeles at du må ned i 22p kanskje du må helt ned i 20p. Hadde ikke valgt cuppet, disse er litt bøyd ytterst på propell bladene og gir bedre grep en standard propell. Blir nærmest for en mellom størrelse å regne. Jeg drev å testet litt propeller til mitt bravo 3 drev, kjøpte, solgte og byttet på finn.no. Fikk stort sett samme prisen (eller mer) for dem jeg solgte som dem jeg kjøpte så det kostet meg ikke noe. Redigert 11.August.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Midget Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Er litt usikker på om jeg skal prøve 22" eller 24". Ser at disse selges på finn til en grei pris. Snakket med en lokal forhandler i Stavanger, han mente at 23" var det riktige, men det får jeg ikke til Bravo 3. Noen som vet hva forskjellen er på 14" 1/4 og 15" 1/2 i diameter. Ser jeg får tak i begge deler men vet ikke hva diameteren gjør med skyv/håndtering eller lignende. Noen som vet hvor mye det har å si at SS propeller er blanke. Jeg har alltid hatt forståelsen av at disse må være polerte men jeg ser jo at de som ligger ute på finn er pusset med sandpapir eller noe sånt. Trodde ikke det var så veldig bra for propellene. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 (redigert) De er vel neppe pusset med sandpapir ? Originalt har de jo litt grov finish, dvs upolert. Sikkert noen timers jobb å polere dem da. Polerte propeller er vel mest for utseendet sin skyld, det har vel nærmest ingen målbar effekt på fart og slipp såvidt jeg har lest. De nye 4+3 bladerne finnes både i matt og i blank utførelse, der blank naturlig nok er litt dyrere for syns skyld. 22" cuppet tilsvarer ca 23" og det får du jo til Bravo 3. Du får også en ny type propellsett med 4+3 blad som skal være mere effektiv. Denne finnes i både 21" og 22,5" og disse skulle visstnok tilsvare vanlige propeller med en tomme større stigning, iallefall gjaldt det for XR-typen som bl.a. fås i 21", 23" 25" og 27". XR-propellene har også 4+3 blad, og hva som er spesiellt med disse i forhold til de som ikke heter XR vet jeg ikke helt. Diameteren varierer med stigningen, og det er også forskjellige diameter på fremre og bakre propell så det skal man vel ikke tenke for mye over. Jeg fant ut litt om dette og har skrevet en hel del i den tråden her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=56002&hl= Ja disse er pene Jeg har forøvrig et sett 20P standard ucuppet billig til salgs. Redigert 12.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 (redigert) Noen som vet hva forskjellen er på 14" 1/4 og 15" 1/2 i diameter. Ser jeg får tak i begge deler men vet ikke hva diameteren gjør med skyv/håndtering eller lignende. Fremre propell er LH, altså venstregående og har litt større diameter enn bakre propell som er RH. Det er kanskje det du mener ? For sikkerhets/forvirringens skyld er det noen varenummer som begynner med QS3324S (Quicksilver) og det ser ut som disse skiller seg ørlite på diameter fra de vanlige gamle delenumrene f.eks 823665A60 Redigert 12.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.