Jump to content

Gummijolle som er blitt klissete/ klebrig

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei

Jeg har og ei slik ei jolle, ca samme årgang som deg. riktignok med tredørk.

Den ble også klissete på overflaten. Etter ei stund gikk det bort, og den ser ikke så pen ut lenger. For meg virker det som at det er lakken som klisser. og når den er borte er det kun pvc duken igjen. Sikkert noen som kan bekrefte eller avkrefte dette

Endelig ble det Bobåt

Seapower Inflatable boat. Fåes kjøpt bl.a. hos Malfix. Gjenoppliver fargen, renser, rengjør og er rett og slett genialt.

Enda bedre er to produkter som du får kjøpt bl.a. hos Ramsalt. Husker ikke hva de heter i farten. De gir om mulig enda bedre resultat, og her er det også et spesiallaget poleringsmiddel/voks for gummibåter. (husk at vanlige slike produkter er skadelig for gummien).

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Desverre er klissete gummibåter tegn på at jolla går inn i sin siste livsfase. Det er sola som tar knekken på gummibåter og det beste en kan gjøre er å lage ett trekk som beskytter. Der jeg seiler er det vanlig å ha trekk på jolla noe jeg selv ikke har vært flink med. Men er det noen som har virkelig gode råd (neppe kjemikalier og fenderrens) mot denne aldringsprosessen vil jeg gjerne høre om det.

Desverre er klissete gummibåter tegn på at jolla går inn i sin siste livsfase. Det er sola som tar knekken på gummibåter og det beste en kan gjøre er å lage ett trekk som beskytter. Der jeg seiler er det vanlig å ha trekk på jolla noe jeg selv ikke har vært flink med. Men er det noen som har virkelig gode råd (neppe kjemikalier og fenderrens) mot denne aldringsprosessen vil jeg gjerne høre om det.

Jeg har bestemt meg for å få sydd trekk til min neste gummibåt. Jeg regner med at den da får et langt liv. Trekket skal syes slik at det kan dekke undersiden, når båten ligger på framdekket, og oversiden når den slepes etter.

• 10 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen for å få igang en debatt om gummijoller som klisser.

De fleste jeg har snakket med som har joller opplever problemet med klissete fenderlist eller potonger. Mange etter kort tid.

Har selv en Aquaquick jolle som bare er 5 år gammel og reklamerte til importør for 2 år siden. De sendte meg noe som skulle være vidundermiddel til rens og voksing. Båten ble fin, men etter et par måneder i sola er den akkurat like mye "honning" langs fenderlist. Nå er det en kjempejobb flere ganger i løpet av sesongen for å få av klisset som sitter som dønn.

Jeg synes det er ganske utrolig at det lages gummijoller beregnet til bruk på sjø og i sol, i praksis ikke tåler å eksponeres for sol. Importør erkjente at problemet er kjent, men skylder på at "dette gjelder alle joller". Hva hjelper det?

Ei jolle som stadig blir klissete som honning,og som det er en kjempejobb å få rein, er i praksis ubrukelig. Så lenge dette skjer lenge før produktet er 5 år, og problemet ikke permanent kan utbedreres, mener jeg at importør kan sitte på et kjempeproblem. Jeg mener at en ubrukelig jolle er reklamasjonsgrunnlag og krav om nytt produkt, eller hva?

Redigert av Swande (see edit history)
Har selv en Aquaquick jolle som bare er 5 år gammel og reklamerte til importør for 2 år siden.

Jøss... klissete etter bare 3 år altså? Jeg har en 8 år gammel Suzumar 265 som ikke er blitt klissete enda, men den blir kanskje det veldig snart da eller...? Noen andre her som har gummibåter (ikke Hypalon) som er mere enn 8 år (gjerne mye eldre) :lol: og ikke har blitt klissete?

Min 10-12 år gammle Zodiac begynte på klebbe ( i Middelhavet). En tysker tipset meg om en spray som jeg kjøpte og den ble glatt å fin igjen. Husker ikke navnet, boksen ligger i båten og den er der og jeg er her, men sjekk på en bil/båtbutikker.

Den sprayen hadde det vært kjekt å vite hva het. Fungerer den over tid også, eller blir den klissete etter en stund? Importøren har jo ingen andre løsninger en en voks som ikke virker. Hos meg må det presiseres at det kun er fenderlisten som klisser, ikke potongene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...