Viksund Bravo Startet 10.August.2009 Link til dette innlegget Startet 10.August.2009 Hei Gummijolla av type quicksilver 270 er klissete i "plasten", særlig oppå og på den oppblåsbare dørken. Tror den er 2002 modell, og farge hvit/ grå. Kan jeg redde den eller er den rett og slett stekt i stykker av sola? Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Herman Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 er den rett og slett stekt i stykker av sola? Lite å gjøre med dette er jeg redd. Neste gang kjøper du jolle i Hypalon. Dyrere og noe tyngre, men mye mer holdbar. Store gummibåter, RIBer o.l. er som regel i Hypalon, ikke uten grunn. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Dieselboy Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Er sikker på at den kan reddes. Har en Quicksilver 230, som jeg vurderte å kassere tidligere i sommer. Men tok meg bryet med å vaske og polere den og den ble som ny. Brukte Maritim sin FENDER RENS og FENDER SHINE (3 strøk). Ble meget overrasket hvor bra resultatet ble. Kan anbefales og følg bruksanvisingen som står på boxene. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Hei Jeg har og ei slik ei jolle, ca samme årgang som deg. riktignok med tredørk. Den ble også klissete på overflaten. Etter ei stund gikk det bort, og den ser ikke så pen ut lenger. For meg virker det som at det er lakken som klisser. og når den er borte er det kun pvc duken igjen. Sikkert noen som kan bekrefte eller avkrefte dette Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
opus Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Mulig du finner vaske-ideèr i denne tråden om klissete fendere: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=40308 Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Hadde samme trøbbelet på min forrige gummibåt. Det var vel Biltemas Black Streak remover og jeg husker riktig - og kjøkken-skuresvamp så ble det ganske bra igjen Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Ganske bra blir det nok, men den vil aldri bli som ny. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Kysta Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Har båt av samme type og med samme problem. Tok en runde med masse papir og aceton. Helt sikkert ikke slik det skal gjøres, men klisset ble borte (sammen med fargen). Har sett at det finnes maling for gummibåter, men den er det mest sannsynlig gull i. Prisen er stiv: Men jolla gjør nytten, enn om den ikke er noe særlig å se på Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Takker for mange svar! Kommer til å prøve med en vask først iallefall. Liker forresten ikke den oppblåsbare dørken. Noen som har prøvd å legge i plater? Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
CSL Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Seapower Inflatable boat. Fåes kjøpt bl.a. hos Malfix. Gjenoppliver fargen, renser, rengjør og er rett og slett genialt. Enda bedre er to produkter som du får kjøpt bl.a. hos Ramsalt. Husker ikke hva de heter i farten. De gir om mulig enda bedre resultat, og her er det også et spesiallaget poleringsmiddel/voks for gummibåter. (husk at vanlige slike produkter er skadelig for gummien). Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
avmønstret5 Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Desverre er klissete gummibåter tegn på at jolla går inn i sin siste livsfase. Det er sola som tar knekken på gummibåter og det beste en kan gjøre er å lage ett trekk som beskytter. Der jeg seiler er det vanlig å ha trekk på jolla noe jeg selv ikke har vært flink med. Men er det noen som har virkelig gode råd (neppe kjemikalier og fenderrens) mot denne aldringsprosessen vil jeg gjerne høre om det. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Desverre er klissete gummibåter tegn på at jolla går inn i sin siste livsfase. Det er sola som tar knekken på gummibåter og det beste en kan gjøre er å lage ett trekk som beskytter. Der jeg seiler er det vanlig å ha trekk på jolla noe jeg selv ikke har vært flink med. Men er det noen som har virkelig gode råd (neppe kjemikalier og fenderrens) mot denne aldringsprosessen vil jeg gjerne høre om det. Jeg har bestemt meg for å få sydd trekk til min neste gummibåt. Jeg regner med at den da får et langt liv. Trekket skal syes slik at det kan dekke undersiden, når båten ligger på framdekket, og oversiden når den slepes etter. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
index Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Kjøp deg heller en Hypalon båt, så slipper du alt styret med presenning! Min Achilles er fra midt på åttitallet en gang, men fortsatt fin og rød og uten solskader! Koster litt ekstra, men varer mye lengre.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Victora III Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 (redigert) Løfter denne tråden igjen for å få igang en debatt om gummijoller som klisser. De fleste jeg har snakket med som har joller opplever problemet med klissete fenderlist eller potonger. Mange etter kort tid. Har selv en Aquaquick jolle som bare er 5 år gammel og reklamerte til importør for 2 år siden. De sendte meg noe som skulle være vidundermiddel til rens og voksing. Båten ble fin, men etter et par måneder i sola er den akkurat like mye "honning" langs fenderlist. Nå er det en kjempejobb flere ganger i løpet av sesongen for å få av klisset som sitter som dønn. Jeg synes det er ganske utrolig at det lages gummijoller beregnet til bruk på sjø og i sol, i praksis ikke tåler å eksponeres for sol. Importør erkjente at problemet er kjent, men skylder på at "dette gjelder alle joller". Hva hjelper det? Ei jolle som stadig blir klissete som honning,og som det er en kjempejobb å få rein, er i praksis ubrukelig. Så lenge dette skjer lenge før produktet er 5 år, og problemet ikke permanent kan utbedreres, mener jeg at importør kan sitte på et kjempeproblem. Jeg mener at en ubrukelig jolle er reklamasjonsgrunnlag og krav om nytt produkt, eller hva? Redigert 2.Juli.2010 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Ja, du har krav på et nytt skrog. Tidlig på 90-tallet hadde Zodiac samme problemet, jeg fikk byttet to joller (skroget dvs ikke tilbehør) uten diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Har selv en Aquaquick jolle som bare er 5 år gammel og reklamerte til importør for 2 år siden. Jøss... klissete etter bare 3 år altså? Jeg har en 8 år gammel Suzumar 265 som ikke er blitt klissete enda, men den blir kanskje det veldig snart da eller...? Noen andre her som har gummibåter (ikke Hypalon) som er mere enn 8 år (gjerne mye eldre) og ikke har blitt klissete? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
avmønstret5 Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Min 10-12 år gammle Zodiac begynte på klebbe ( i Middelhavet). En tysker tipset meg om en spray som jeg kjøpte og den ble glatt å fin igjen. Husker ikke navnet, boksen ligger i båten og den er der og jeg er her, men sjekk på en bil/båtbutikker. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Min 10-12 år gammle Zodiac begynte på klebbe ( i Middelhavet). En tysker tipset meg om en spray som jeg kjøpte og den ble glatt å fin igjen. Husker ikke navnet, boksen ligger i båten og den er der og jeg er her, men sjekk på en bil/båtbutikker. Den sprayen hadde det vært kjekt å vite hva het. Fungerer den over tid også, eller blir den klissete etter en stund? Importøren har jo ingen andre løsninger en en voks som ikke virker. Hos meg må det presiseres at det kun er fenderlisten som klisser, ikke potongene. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Beklager kan ikke svare på det før i slutten av august når jeg kommer ombord, men det var en type vinylbeskyttelse. En tysker skrøt uhemmet av den og hans 10 år gammel jolle så da også ut som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.