Marton Startet 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2004 På tur i helga og på vei hjem falt turtallet fra 2000 til 1800 og noe oljedamp fra veivhuset kom ut. En bankelyd, metallisk men vond å lokalisere. Heldigvis hadde jeg en motor til så etter noen timer lå jeg trygt i havn. Av med toppdeksel lokk, der så uheldigvis alt ut til å være i orden, så i dag er det av med toppen for å inspisere stempler og sylinder. Dette er jo en fin start på sesongen, kanskje Syden tur blir det neste. Motoren: Ford Sabre 212 har bare 1400 timer og fra 1980 Er det noen som har et forslag? Fakta kommer i de nærmeste dagene. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Det er nok mest sannsynlig lagerhavari. Du kan trolig heise ut motoren først som sist, men før du gjør dette vil jeg anbefale at du får en motorkyndig til å vurdere det hele. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Jeg hadde samme problem med en FM-motor. Jeg fikk også den bankelyden. Nå er jeg langt ifra en motorekspert, og jeg kan utrolig lite om motoren, men ut ifra bankelyden, vil jeg anta at det er rådelageret som er gåen. Det skjedde med meg også og da må motoren opp som TMe sier. Lykke til! mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Du er sikker på at det ikke er en av dysene som henger? Da spøytes diesel inn for tidlig. Det kan resultere i meget kraftig bankelyd, omtrent som en som sitter og slår med slegge inne i motoren. Dette kan du sjekke ved å løsne et dyserør av gangen mens motoren går. bankelyden forsvinner når du kommer til den sylinderen med feil. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Marton Svart 28.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Har prøvd å løse et dyserør om gangen, ingen forandring. Men vil tro at det er sylinder/stempelfjær da oljedamp kommer fra veivhusluftingen. Noe lagerhavari tror ikke jeg det er. Skal prøve løsne dyserør en gang til da jeg var noe svett etter en hard helg. Motoren må nok ut til slutt men det er lov å håpe. Sitér dette innlegget Link to post
_PiPp_ Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 tror nok det er lager jeg også. kjer utrolig sjeldent noe med sylinder/stempel på en dieselmotor..hvertfall med så få timer som din.. Sitér dette innlegget Link to post
Marton Svart 29.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2004 Fikk av toppen i går kveld og det var det bakerste stempel/sylinder. Foringen var revet og småbiter fra stempel hang fast i sylinder vegg. I resten av sylindrene fantes det ikke slitekant. Det jeg lurer på nå er om foringen må bores etter skifting. Dette er en tørr foring i støpejern. Blir noen telefoner nå i morgentimene for å finne ut diverse Begynner å haste ting da verksteder runt om kring skal ha ferie og skal den bores må dette gjøres på motorverksted. Har skiftet veiv lagre og fjærer på en slik motor tidliger så det er plankekjøring det meste. Hva som er årsaken kan en bare spekulere i. Sitér dette innlegget Link to post
penta Svart 29.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2004 Ta kontakt med Larvik Motor tlf.33141850 og prøv å få verkstmesteren i tale. Han er utrolig hjelpsom, og er det noe han kan så er det dette. penta Sitér dette innlegget Link to post
Marton Svart 29.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2004 Takker for tipset men har allerede vært i kontakt med en meget hyggelig Herre fra Bryne Deres firma skulle ikke ha ferie og skulle hjelpe meg det de kunne. Foringen må bores opp etter montering, nå er det bare å få ut blokka å få den ned til Bryne fort som bare f.. Foringer hadde de på lager så dette bør gå greit. Stempel var det et par dager leveringstid på. Har en delemotor som jeg skal sjekke opp når det gjelder stempel. Kan spare noen lapper på det, tror stempel koster 2000,- + til denne motoren. Ser ut til at det kan bli båtferie denne sesongen Sitér dette innlegget Link to post
Marton Svart 1.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2004 Blokka er nå sent til Motorspesialisten i Bryne der jeg snakket med en meget hyggelig Herre!!!. De håpet å få skiftet foring og boret opp i løpet av neste uke og da bør motoren være på plass og klar for tur et par dager etter dette. laget meg en forlenger på 5 m til gaffeltucken fikk lirket den inn døra og under flybridgen og motoren var ute på 5 min. Nå er det bare til å gå over mariniseringen som ligger strødd i hele båten til motoren er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
penta Svart 1.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2004 Hei igjen, Når en sylinder river seg i en dieselmotor er det som regel en grunn til det, og stikkordet her er overoppheating. Dette er en Ford Sabre 212, og tar jeg ikke feil er det en Ford 2704ET, som er en eldre 5,9 lit blokk som er tatt max ut av med forskjellig ettermontert utstyr. Endel av dette utstyret er kjøling på stemplene, som er gjort ved å montere oljepumpe med større kapasitet og dyser som spyler olje inn i stemplene fra undersiden. Mister du noe av denne kjølingen har du fort overoppheating som du ikke vil merke før det er for sent, som hos deg. Sjekk derfor nøye at dysene for den sylinderen som er skadet er åpne og at oljepumpa ikke er skadet. Sjekk også oljekjøleren, at den er rein og fungerer som den skal. Oljepumpa åpnes og inspiseres for sår (riving) og klaringer måles med følerblad, verkstedhåndboka gir min/maksmål for klaring. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Marton Svart 2.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2004 Ford sabre 212 har ingen oljedyser som spyler under stempel. dette har Ford Saab på sin 2704 som det er tatt ut max krefter (husker ikke riktig men det var vel på 250hk). Tenker også overoppheting og det er den bakerste sylinderen som får det først da denne har kortest utløp og ligger nærmest eksos turbo . Jeg merket bare en svak temperatur stigning som kan ha komt etter feilen var oppstått. Når det gjelder oljetrykk er jeg usikker da jeg har kun olje alarm på flybrigden. Oljetrykket viste 2-3 bar når jeg kom meg ned, dette var på tomgang med varm olje. Skal gå over olje pumpe og kjølere nå når motoren er til boring. Er veldig opptatt av å finne grunnen til havariet så forslag mottas med TAKK Skyter inn at resterende syl/stempler er som nye. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 2.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2004 Bankelyden du beskriver virker noe kjent. Min 2704 fikk knust et stempel. Her er noe av restene som ble funnet igjen i bunnpanna. Her ser du hvor delen på bildet over mangler. Fin sjerne i toppen på stemplet, kom frem førs når jeg pirket med et skruejern. Årsaken til denne skaden er jeg litt usikker på. Kan være mangeltfult arbeid fra tidligere rep. av motor. Sylindrene var noe ovale. Jeg måtte maskinere oppigjen veiven, alle lagre nye, byttet en foring og boret de andre. Alle stempler ble byttet og toppen fikk noen nye ventiler og føringer+++++ Håper det ikke har gått så gale med din motor. Min er på 180 hk og uten stempelkjøling. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.