Rune Platon Startet 10.August.2009 Del på Facebook Startet 10.August.2009 Jeg har nylig blitt eier av en Antares 620 (første båt) og skal montere en svinger for mitt ekkolodd ( Garmin 525s). Jeg hadde opprinnelig tenkt at båtfirmaet før overtakelsen skulle montere hekksvingeren som fulgte med ekkoloddet, men de frarådet dette siden det ifølge dem vil resultere i vannsprut opp mot motor og som over tid vil kunne gi motorproblmer. Jeg ble istedet anbefalt å kjøpe en innvendig svinger og montere dette selv. Båten er satt på vannet og innvendig svinger er omsider innkjøpt. MEN jeg har ikke fått info fra båtselger eller importør om hvor den bør monteres. Har ventet leeeenge på svar - enten pga ferieavvikling eller pga at de ikke vet. Er det noen der ute som har montert innvendig svinger i Antares 650 eller 620? Jeg tror skroget på 620 er forholdsvis likt skroget på 650. Finnes det virkelig steder på båten der ytre og indre skrog er sammenstøpt slik at en unngår luft under svingeren? Jeg synes det er vanskelig å "høre" om skrogene er sammenstøpt f.eks i batterirom eller i et av skottene bak på båten. Må jeg kanskje ta hull på indre skrog, montere svinger for deretter å støpe igjen hullet? Jeg vil sette stor pris på råd hvis noen har erfaring med dette. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Vil ikke anbefale innvendig svinger på denne båten, jeg har Antares 650 hvor jeg har montert gjennomgående svinger slik at jeg har sett hvordan inner og ytterskrog er "limt" sammen. Mye luftbobler der. Du skal ha en gjennomgående B60 svinger, monterte min gjennom inspeksjonsluka foran motoren. B60 for Garmin Jeg har også en hekksvinger på min båt, og planlegger og montere en til, uten at det er noe stort problem med vannsprut. Den store fordelen med B60 er at den viser bunnen og også fisk ved alle hastigheter, det får du ikke med hekksvinger. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Platon Svart 19.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2009 (redigert) Beklager sen respons. Tusen takk for utmerket svar! Da forkaster jeg den innvendige svingeren med en gang. Skal ta en vurdering om jeg trenger B60 eller om utvendig svinger er godt nok til mitt bruk. Ellers har jeg en mistanke om at skroget på 620 og 650 ikke er helt likt. For meg virker det å være betydelig avstand (5-10 cm) mellom indre og ytre skrog i avlukket/rommet ved siden av motor. Er det noe i veien for å montere en gjennomgående svinger (B60) i rommet midt på dekk (der batteri og bensintank er plassert)? Redigert 19.August.2009 av salmo trutta trutta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Ingen god ide å montere svingeren så langt fram som der batteriet står, ekkoloddet vil da ikke virke i planingshastigheter. Hvis det ikke er mulig å montere B60 gjennom inspeksjonsluken foran motoren slik som jeg har gjort, vil jeg anbefale en hekksvinger. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Platon Svart 19.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2009 Hvor mange grader er det på din B60 (12 eller 20)? Sitér dette innlegget Link to post
Rune Platon Svart 19.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2009 (redigert) Her gjort et søk etter gjennomgående svingere - det er mange forskjellige utgaver og prisklasser. Hva er spesielt med B60? På forhånd takk. Som ny båteier er det utrolig hyggelig at så mange deler sine erfaringer i dette forumet. Redigert 19.August.2009 av salmo trutta trutta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Platon Svart 19.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2009 Ser at det også finnes et dyrere alternativ til B60 som heter B164. Hva oppnår man ved å gå til en dyrere svinger med høyere effekt (1kW)? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 (redigert) Jeg har 12 graders B60. B60, B164 og B264 split pair er gjennomgående svingerene som ligger flushmontert med skroget, de stikker bare ut 5mm. I tilegg er svingerelementet tilted inne i huset og leveres i to vinkler slik at strålen fra svingeren plir pekende rett nedover. Med andre gjennomgående svingere som B744V og B260 er det en stor "kladd" på undersiden av skroget. Disse svingerene monteres med noe som kalles fairing for å få riktig vinkel og riktig vannstrøm. B60, B164 og B264, hvor B60 kom for 2-3 år siden og B264 for mindre enn et år siden har vært nærmest revolusjonerende i og med at det nå er mulig på en enkel måte å installere en gjennomgående svinger som virker ved planingshastigheter. B164 og B264 er også de eneste muligihetene til å få gjennomgående 1kW svinger for en båt på under 25 fot. Fairingene til B256, B258 og B260 er så store at de vil forårsake problemer med vannstrømmen for motoren. B60 er en god allroundsvinger for fiske ned til 150-200m, B164 kan anbefales ned til ca 300m, mens for enda dypere vann er det B264 som gjelder. Dette er selvsagt ikke maksdybdene som svingerene klarer, men praktiske fiskedyp i sjøen. De dyrere svingerene har smalere strålevinkel som er bra for å lokalisere fisk på dypt vann, men som gir for dårlig dekningsområde på grunnt vann og ved dorging. Også følsomheten til svingerene øker med prisen, selv om både B164 og B260 er 1kW svingere er det stor forskjell på følsomheten, B260 er 5-10 ganger så følsom som B164. Ser ingen grunn til å legge i mer penger enn det B60 koster med ekkoloddet du har, som ikke kan sies å være noe mer enn middels bra. Redigert 19.August.2009 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.