Teie Startet 11.August.2009 Link til dette innlegget Startet 11.August.2009 Hei! Jeg har en Tohatsu 6 hk 2 takter, og har registrert at den har samme sylindervolum og tyngde som 8 hk og 9,8 hk. Jeg søkte på forumet her, oghar forstått at det er vanskelig (dyrt) å gjøre om 8 hk til 9,8. Men hva med å gjøre om min 6 hk til en 8 hk? Må jeg bytte forgasser, eller er det bare en plombering et sted? Noen som har gjort det, eller vet noe om det? Takker for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Teie Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Siden du ikke har fått noen andre svar.... etter hva jeg kjenner til må du bytte forgasser fra 6 til 8 Hk. Fra 8 til 9,8 må også reedventilplata mm byttes. Det er alstå etter det Tohatsuforhandlerne sier ikke noen enkel måte (slik som fjerning av strypeplate eller bøying av endestopp etc) for å gjøre om 2T Tohatsu 6, 8, 9,8. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Los Endos Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Det Helge sier stemmer. Jeg har samme motor, og forespurte forhandler om hva som måtte gjøres, og svaret var forgasser + noen mindre deler. Hvis de skulle gjøre jobben kostet det totalt ca 3.000 kroner. Min er 6 hk fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Min er 6 hk fortsatt. Ja og min 8 Hk er fortsatt 8. Jeg spurte Tohatsuforhandler om dette for noen år siden mht oppgradering fra 8 til 9,8 men slo dette fra meg. Da var det enklere med Mercury 10 (Viking) der bare en strypeplate mellom forgasser og blokk måtte tas bort samt med Tohatsu og Mercury (og Mariner) 4 Hk (fortsatt 2T) der det var bare å bytte en dyse og åpne den siste av to reedventiler da den ene var lukket på 4 Hk. Det er mange andre motorer hvor dette er minst like enkelt. Men det er altså noen der oppjustering ikke er like enkelt og like billig eller endog gratis. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.