Jump to content

Legge ny gelcoat på gammel gelcoat på jolle?

Trønderchief

Recommended Posts

Har en gammel 12 fot jolle,sannsynlig vis hjemmestøpt,og den er motsatt støpt,dvs.gelcoaten er på utsiden.

Det er fra før veeeeldig tynt,sannsynlig vis bare 2 lag med polyester.

Den var malt med tokomponent maling på utsiden som skallet av.

Denne har jeg nå pusset helt bort med 40-papir slik at det kun er gammel gelcoat der.

Er det mulig å legge noen lag med ny gelcoat på utsiden for å forsterke skroget litt,da fortrinnsvis i bunnen?

Ev.andre forslag?

Hva fester seg godt til gammel gelcoat?Vil epoksy feste?

Det er uaktuellt å slipe ned på innsiden til polyesteren for å forsterke der.

Utseende etterpå er ikke så viktig,bare den blir flytende og brukbar.

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

Du vil ikke klare å forsterke båten med mer topcoat (gelcoat brukes kun ved støping av båten, topcoat er tilsvarende som kan smøres på etterpå). Forsterkning måtte i så fall heller være å legge på flere lag glassfiberduk og polyester etter at du har slipt ned helt til glassfiberen. Blir jo litt jobb og kostnader, spørs vel om det svarer seg på en båt som egentlig høres ganske tvilsom ut...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Takk for velkomsthilsen,SveinHa.

Er klar over at full nedsliping er den riktige løsningen,men det er uaktuellt på denne gamle jolla.

Etter som jeg nå har slipt bort all gammel maling + litt av coaten,lurte jeg på om ny gelcoat og topcoat vil feste på den gamle.

Eller hva annet jeg kan kline utapå for i det minste å tette den nedslipte gelcoaten.

Jolla er ment å ha i naustet og bare dra den ut for kortere fisketurer.Den veier nesten ingenting,og passer min dårlige rygg utmerket.

Flere som har forslag?

Topcoat fra f.eks. Biltema fester på "alt" som er ordentlig rengjort. I alle fall når det er slipt ned som i ditt tilfelle. Dette gir også en helt fin finish, selv påført med rull.

Hvorfor vil du ikke slipe ned på innsiden? For å forsterke båten / kjølen så burde det være en grei sak å slipe litt og legge inn litt forsterking i ei slik jolle. Du trenger jo ikke sliope ned alt, bare der forsterkingene legges.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...