Jump to content

Råd til vedlikehold av pakkboks

tommyotter

Recommended Posts

Ser ut til å være en pakkboks med simmerringer. Det er ikke fettet som tetter, men ringene. Er disse utslitt, vil den lekke. Fettkoppen skal bare trekkes til en halv tørn etter så et par-tre ganger i året. Om du er for ivrig med fettkoppen, risikerer du bare å fylle opp hylsa med grease slik at kjølingen av denne svikter. Ringene skiftes når det begynner å lekke, ikke før....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må av med klemflensen samt muligens roret. Begge deler kan sitte rimelig godt fast, så det kan være en utfordring. Utover dette burde det være en grei jobb. Men båten må stå på land, ellers kommer det mye vann inn! Det er lurt å tape enden på akslingen med elektrotape før pakkboksen monteres igjen, hvis ikke kan tetningene bli ødelagt av de skarpe kantene. Jeg ville også ha byttet slangen mellom pakkboks og hylse i samme omgang, hvis denne ryker tar du inn vann så det holder...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg renoverede en pakkboks magen til i vinters.

Klemflangen skal løsnes. Jeg varmede den op med en lille gasbrænder i meget lang tid, og fik på den måde løsnet alle boltene, uden de knak.

Roret skal af for at du kan trække akslen ud, kan også kræve opvarmning.

Fedtkoppen skal skrues af.

Så kan du trække akslen ud, indeni i messinghuset sidder der låsering og 2 simmerringe, som skal skiftes, husk og noter hvordan de vender.

Før du samler det, skal det hele gøres rent, stævnrøret skal renses for gammel fedt, brug en lang pind med klud og petroleum.

Check aksel for slidmærker omkring der hvor simmerringe sidder.

Jeg rykkede min aksel ca. 5 mm bagud, for og simmer ringene kom til og sidde på et stykke uden slidmærker.

Saml det igen, og glæd dig til og sejle uden og skal stå og pumpe hver halve time, min blev helt tæt med nye simmerringe :smiley:

undgå og pres for meget fedt ind i pakkboksen når du har samlet det, og evt skal du lufte stævnrøret ud ved søsætning.

aksling_mv..jpg

Det er vel liten tvil om at det er en fettsmurt pakkboks som du viser i bildet ditt.

Prinspippskisse vist i dette innlegget.

Dersom du ønsker å overhale pakkboksen slik KIMA beskriver bør du også vurdere om du skal bytte hylseslangen mellom selve pakkboksen (4) og den innvendige monteringsflensen (3).

Pass på at du monterer de fire slangeklemmene motsatt vei i forhold til hverandre.

Du har fått et klokt råd om å se etter slipemerker på akslingen etter simmerringene.

Det kan i så fall være lurt å vurdere bytte av aksling - da kan du i mange år fremover motvirke vannlekkasje i pakkboksen.

Og så må du selvfølgelig bytte simmerringer - pass på at du får ringer med syrefaste fjærer.

]Det kan i så fall være lurt å vurdere bytte av aksling - da kan du i mange år fremover motvirke vannlekkasje i pakkboksen.

Man trenger ikke skifte akslingen hvis det er slitespor etter simmerringene Roaldbj. Man benytter kortere eller lengre hylseslange slik at simmerringene ikke kommer samme sted på akslingen som tildligere.

I tilfellet til "tommyotter " ville jeg benyttet 15-20mm kortere hylseslange, det er nok lengde å ta av her. Selvfølgelig bør det benyttes ny hylseslange når man først har tatt jobben med å demontere.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...