tommyotter Startet 11.August.2009 Del på Facebook Startet 11.August.2009 Hvordan fungerer denne anordningen? Er det slik at jo strammere skruen er jo mere tetter den for vann?? Hva er serviceintervaller for slike? Regner med det er no pakninger ol. i denne. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Ser ut til å være en pakkboks med simmerringer. Det er ikke fettet som tetter, men ringene. Er disse utslitt, vil den lekke. Fettkoppen skal bare trekkes til en halv tørn etter så et par-tre ganger i året. Om du er for ivrig med fettkoppen, risikerer du bare å fylle opp hylsa med grease slik at kjølingen av denne svikter. Ringene skiftes når det begynner å lekke, ikke før.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tommyotter Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 Er dette vanskelig å skifte?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Du må av med klemflensen samt muligens roret. Begge deler kan sitte rimelig godt fast, så det kan være en utfordring. Utover dette burde det være en grei jobb. Men båten må stå på land, ellers kommer det mye vann inn! Det er lurt å tape enden på akslingen med elektrotape før pakkboksen monteres igjen, hvis ikke kan tetningene bli ødelagt av de skarpe kantene. Jeg ville også ha byttet slangen mellom pakkboks og hylse i samme omgang, hvis denne ryker tar du inn vann så det holder... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TG-cruiser Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Jeg renoverede en pakkboks magen til i vinters. Klemflangen skal løsnes. Jeg varmede den op med en lille gasbrænder i meget lang tid, og fik på den måde løsnet alle boltene, uden de knak. Roret skal af for at du kan trække akslen ud, kan også kræve opvarmning. Fedtkoppen skal skrues af. Så kan du trække akslen ud, indeni i messinghuset sidder der låsering og 2 simmerringe, som skal skiftes, husk og noter hvordan de vender. Før du samler det, skal det hele gøres rent, stævnrøret skal renses for gammel fedt, brug en lang pind med klud og petroleum. Check aksel for slidmærker omkring der hvor simmerringe sidder. Jeg rykkede min aksel ca. 5 mm bagud, for og simmer ringene kom til og sidde på et stykke uden slidmærker. Saml det igen, og glæd dig til og sejle uden og skal stå og pumpe hver halve time, min blev helt tæt med nye simmerringe undgå og pres for meget fedt ind i pakkboksen når du har samlet det, og evt skal du lufte stævnrøret ud ved søsætning. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Det er vel liten tvil om at det er en fettsmurt pakkboks som du viser i bildet ditt. Prinspippskisse vist i dette innlegget. Dersom du ønsker å overhale pakkboksen slik KIMA beskriver bør du også vurdere om du skal bytte hylseslangen mellom selve pakkboksen (4) og den innvendige monteringsflensen (3). Pass på at du monterer de fire slangeklemmene motsatt vei i forhold til hverandre. Du har fått et klokt råd om å se etter slipemerker på akslingen etter simmerringene. Det kan i så fall være lurt å vurdere bytte av aksling - da kan du i mange år fremover motvirke vannlekkasje i pakkboksen. Og så må du selvfølgelig bytte simmerringer - pass på at du får ringer med syrefaste fjærer. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 (redigert) ]Det kan i så fall være lurt å vurdere bytte av aksling - da kan du i mange år fremover motvirke vannlekkasje i pakkboksen. Man trenger ikke skifte akslingen hvis det er slitespor etter simmerringene Roaldbj. Man benytter kortere eller lengre hylseslange slik at simmerringene ikke kommer samme sted på akslingen som tildligere. I tilfellet til "tommyotter " ville jeg benyttet 15-20mm kortere hylseslange, det er nok lengde å ta av her. Selvfølgelig bør det benyttes ny hylseslange når man først har tatt jobben med å demontere. Redigert 11.August.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.