Nidelven 24 Startet 11.August.2009 Del på Facebook Startet 11.August.2009 (redigert) Hei, lurte på om noen kan fortelle meg sånn omtrent på hvilket turtall en Yanmar 3GM30F motor bør kjøres på til vanlig, med tanke på slitasje, holdbarhet og nedsoting av eksosmanifoil og bend? Motoren er oppgitt til 3600 omdreininger på max, og går i virkeligheten på ca. 3700. Har også hørt at noen ruser motoren før den stoppes, er dette lurt? Redigert 11.August.2009 av Nidelven 24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Hei Nettsiden Yanmar hjelp sier 85% av maks turtall. Det er vel omtrent hva folk flest anbefaler også. Så for deg vel 3100 omdreininger Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Maks marsjturtall for oss er 2900rpm Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Jeg lar min gå på 2500 rpm om jeg har god tid. Har jeg det travelt "presser" jeg den opp i 2800 rpm. Aldri over. En og annen gang tester jeg den på full guffe etter at den er gjennomvarm, i ca 15 - 30 sek. Ofte kommer det da både sort, grå og blå røyk ut av eksosen..... Det virker som om den har godt av det; den får en "rundere" lyd etter en slik utblåsning. Jeg ruser den aldri på tomgang. Det er ikke lurt å ruse den for så å dra i stoppen på nedadgående turtall; motoren kan dra seg full av sjøvann. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Bergen Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 . Det er ikke lurt å ruse den for så å dra i stoppen på nedadgående turtall; motoren kan dra seg full av sjøvann. Hvordan skal sjøvannet komme inn i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Jeg lar min gå på 2500 rpm om jeg har god tid. Har jeg det travelt "presser" jeg den opp i 2800 rpm. Aldri over. En og annen gang tester jeg den på full guffe etter at den er gjennomvarm, i ca 15 - 30 sek. Ofte kommer det da både sort, grå og blå røyk ut av eksosen..... Det virker som om den har godt av det; den får en "rundere" lyd etter en slik utblåsning. Jeg ruser den aldri på tomgang. Det er ikke lurt å ruse den for så å dra i stoppen på nedadgående turtall; motoren kan dra seg full av sjøvann. En representant fra Yanmar, samt en fra et båtmotorverksted ved Oslofjorden var på et møte i Omegaklubben for noen år siden. Temaet var Yanmar. Der hevdet disse to herrer at en Yanmar motor burde gå på full belastning 15% av tiden, den for å unngå polering av sylindre og få økt oljeforbruk og røyk. Jeg syns at dette var mye, men det gjør meg uredd for å gi fullt turtall noen ganger. Siste helg lot jeg den gå på max turtall de siste 30 minutter før vi var i havn. Normalt ligger jeg på 2400-2600 rpm, og da er forbruket på vel 1,5 l/t. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
frankD Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 I boken står det 3600 som max turtall og 3400 som kontinuerlig turtall. Sitér dette innlegget Menja Link to post
rag Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 I boken står det 3600 som max turtall og 3400 som kontinuerlig turtall. Er dette en Yanmar 3GM30F? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Hvordan skal sjøvannet komme inn i motoren? Fordi med stoppknappen inne tilføres ikke drivstoff og forbrenningseksplosjonene som driver kjølevannet ut er borte. Om du da stopper drivstofftilførselen med turtallet på topp, tar det mange sekunder før motoren stopper helt - og hele tiden drar sjøvannspumpen normale mengder kjølevann inn..... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Bergen Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Ok. Nå skjønte jeg hva du mente. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 (redigert) Jeg har en YM30, men det vel stort sett likt? Går 3000 med min og da går jeg 7 knop, litt under nå. Har nok litt groe på propellen tror jeg. Men når jeg gir fult en gang i mellom kommer det litt blårøyk, likte ikke dette noe særlig, men kanskje det er normalt? Opp til 3400 går den helt røykfritt... Topper på 3800. På første servicen fikk jeg ikke sjekket/justert ventilene, (ble tatt 3 mnd etter at båten var ny, gangtid 130 timer). Nå er den gått 265 og det er tid for service nr. 2. Olja er fortsatt blank og fin. Antar ventilene blir justert nå så det kan jo muligens bli annerledes da? Ser at noen skriver at de har fått dette gjort på første service og at endringer har vært nødvendig, men i boka står det ikke at dette skal sjekkes da... Redigert 12.August.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
arkmarin Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Fordi med stoppknappen inne tilføres ikke drivstoff og forbrenningseksplosjonene som driver kjølevannet ut er borte. Om du da stopper drivstofftilførselen med turtallet på topp, tar det mange sekunder før motoren stopper helt - og hele tiden drar sjøvannspumpen normale mengder kjølevann inn..... Dette problemet blir større om en forsøker å starte motoren med dekompresjonsventilene åpne. Det er da intet trykk som presser ut kjølevannet, slik at det fylles opp og kan komme inn i sylindrene. (Det er derfor viktig å ikke kjøre for lenge med dekompressjonsventilene åpene.) Om de er lukket virker motoren nesten som en kompressor og presser luft ut i eksosystemet, som vil presse ut en del vann. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.