Osalen Startet 11.August.2009 Link til dette innlegget Startet 11.August.2009 (redigert) Etter endelig å få båten på sjøen igjen etter å ha byttet topp (ene toppen var sprukket) Har nytt problem oppstått. Motor er Mercruiser D219 180Hk, drevet er Bravo 1. Det begynte på ferieturen selvfølgelig :( satte båten i fri etter 1 times kjøring og den ikke i gir forover igjen, revers fungerte. Mistenkte først wire og overføring fra spaken. Gjore noen justeringer der og startet opp igjen. Alt fungerte vel og jeg tok livet med ro. Dagen etter fortsatte turen. Alt fungerte når jeg la fra kai, men problem gjenntok seg når jeg skulle til kai igjen. Akkurat det samme har gjentatt seg 5 ganger. Min konklusjon er altså at det fungerer når det er kalt og ikke når det er varmt. Noen som kan se noe fornuft i dette? Har tatt båten på land for å innspisere drevet, men aner ikke hvor jeg skal begynne. Har aldri vert borti hekkaggregat før. Noen som aner hva problemet kan være? Hvor jeg kan begynne å lete? Tips mottaes med takk.. Redigert 11.August.2009 av ØysteinS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Osalen Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Har nå koblet fra spaken slik jeg drar direkte i wiren som går inn i drevet. Jeg kan dra wiren ene veien, retning gir forover, men giret kobler ikke inn (kan fortsatt snurre propellen). Prøver jeg å dra andre veien, retning revers, nekter den. Må motoren være i gang for å få den i gir? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 (redigert) Sjekk om kloen som wiren festes på inn mot drevet er ok, denne kan lett knekkes/skades når drevet monteres. For å sjekke denne må du løse selve drevet fra transom og trekke det litt ut. Redigert 11.August.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 (redigert) Du finner den som c - Shift Linkage Jaws (Open) på side 2A-7 i denne manualen: http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/11/11a2r5x.pdf Dersom den er skadet kan det gi symptomene du beskriver. Se også side 2A-29. Redigert 11.August.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Osalen Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Det skal jeg sjekke.. Trenger jeg da ny pakning? Noen som vet vekt på drevet, er det kurant for to man å løfte det helt av om det skulle bli nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 (redigert) Du trenger et o-ring sett, koster ikke mange kronene. Strengt tatt kan du sikkert bruke de gamle om igjen. Jeg løfter helt greit et Bravo 3 drev alene, men det er selvsagt letter om du er to. Bravo 1 drevet er vell noen kilo lettere en Bravo 3. Redigert 12.August.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Osalen Svart 31.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Hei igjen. Det var nok ikke så enkelt dessverre. Har etterhvert demontert hele cluthen. Ingen åpenbare feil på den heller, men jeg la merke til to ting under demontering. Shim (pos 7 og 11) mangler Burde ikke de være der? Det andre bildet er av cluthen tatt bakenfra. Ser den riktig ut? Jeg ville tro cluthen skulle være sentrert mellom tannhjulene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.