Jump to content

Hvordan ta ut dyser på MD11?

Kjappfot

Recommended Posts

Har en Volvo MD11 motor som ryker og spytter ut noe olje/diesel så tenkte å ta ut dysene og levere inn til kontroll. Men, hvordan gjør man egentlig dette? Jeg får greit av trykkrør og holdehetta over dysene, men selve dysene sitter fast. Kreves spesialverktøy for å trekke ut eller har noen tips til hvordan dette skal gjøres?

Heller lite, men lekkert laget

Er det slik at dysene er festet med en overliggende sak som holdes på plass av 2 muttere? (Slik som på MD2B)

Da må du skru av disse, løsne diesel og retur diesel, og deretter "vippe" hele injektoren opp. På min injektor er det støpt et kraftig "mothakk" som jeg kan bende mot.

Noen her på forumet har anbefalt å vri litt på dem. Altså ikke snu dem rundt, men bare "bikke" litt sideveis.

(Jeg gjør obs på at dette er mine notater om dysene/ injektorene på en MD2B. og jeg tror det er samme på din, men vet ikke sikkert..)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ja, høres likt ut. Holdeplaten og de 2 mutrene er greie å fjerne. Har også hakket som du nevner, men turde ikke vri eller bryte for mye. Regner med dette er et hakk til å feste et verktøy i og trekke ut, men om det er mulig å vippe, så kan jeg prøve litt til.

Jeg fikk forklart at det "skal" vippes opp med brekkjern eller annet bendeverktøy. Men forsiktig...

Hvis dere er 2, så er det bra om en står med en større skiftenøkkel/ fastnøkkel og bikker litt sideveis ("skrur den litt") mens den andre presser oppover.

Husk å rengjøre rundt dysen først. Og husk at det ikke bør komme smuss inn i dieselinntaket.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takk for tips. Fikk da mot til å gå videre. Må tenke litt på om det blir jekking, eller om jeg finner noe å trekke med. Er obs på dette med rengjøring, for med gammel motor finnes både rust, malingsflak og støv i rikelig monn som vel helst ikke må komme inn i sylinderen...

• 13 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...