eysteind Startet 17.Januar.2003 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2003 Skal prime båten (under vannlinja) og skal bestille frå maritim. Har to typer primer. Jotun og Hempel. Er dei like bra? Dersom eg velger Jotun bør eg velge Annti pest eller holder det med den enkomponente? Dersom det blir Hempel må eg vel velge 2- komp.? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 17.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2003 Du bør velge to-komponent om du har plastbåt og vil beskytte skroget mot vanninntrengning. Husk at du må ha skrapt vekk alt gammelt bunnstoff før du legger på 2 komponent. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2003 Har ikke prøvd Jotun, men har erfaring med Internasjonal Gel-Shield. Ut fra dette vil jeg anbefale Hemples Light-primer da den dekker mye bedre enn gel-Shield. Den har vært på markedet i minst 20år og bør være godt utprøvd. Tidligere var det en ulempe at den bare fantes i en farge, men nå får man både hvit og grå. (Slik at det er lett å se at strøkene dekker skikkelig) Obs. det må bli mye varmere i været for at den skal herde. Pass også på at den ikke herder for mye, ellers vil ikke bunnstoffet feste seg. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 17.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2003 Jeg har brukt Jotun sin enkomponent primer mye, og til alt annet enn bunnstoff også. Det er en ypperlig grunning på plast og krysfiner mm. Du må nesten se hvor mye du vil legge ned i penger og arbeid. Det er nemlig mye arbeid, ja svært mye arbeid og fjerne "ALT" bunnstoffet på en gammel båt for å legge på Epoxi 2k primer. Men det er vel ikke noen tvil om at Epoxi ol. er bra. Har foresten en båt som er grunnet med 2k grunning da den var ny. Det er utført på fabrikken, og de har ikke mattet ned før grunningen kom på (Norsk). Så da jeg reparerte det som løsnet etter høytryks-spylingen brukte jeg West Epoxi som grunning. Den er vel til trebåter ol. men ringte til en hyggeli mann (selgere er hyggelige folk!) som anbefalte meg og bruke det. Det ser ut til å være like bra som noe annet. PS. Ser sola om 4 dager. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 18.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2003 Minne Herrer (stort sett). Denne tråden avslører dessverre at jeg må oppdatere meg litt. Jeg har i alle år gått rundt og trodd at vanlig enkomp primer gjorde susen. Nå er det stort sett trebåter jeg har beskjeftiget meg med, så der føler jeg meg på trygg grunn, men nu er vi eier av plastbåt. Jeg spør derfor; Min gamle Selco ser ut som et reir i bunnen, og ser bedende på meg om jeg ikke kan rette opp i dette. Slik jeg forstår herrene burde jeg gjøre følgende: 1: Fjerne mest mulig av gammelt bunnstoff og primer, sannsynligvis med en rekke hjelpemidler som høytrykk, skrape, bunnstoff-fjerner og til slutt en slipemaskin. 2: Deretter sparkle ujevnheter, hakk og småskader med epoxysparkel, for så å slipe pent til. 3: Når så alt er tørt og temperaturen tillater det, legge på et godt strøk med tokomp primer. 4: Bunnstoff etter eget ønske, fortrinnsvis et hardt et. Har jeg forstått rett? M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Mini Svart 18.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2003 Når det skal primes, må/skal en legge flere lag, uansett type primer. De fleste leverandør mener jeg anbfaler min. 3 strøk hvis jeg ikke husker feil. Regelen er jo flere lag, jo bedre beskyttelse............................ Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2003 Da jeg gjorde dette, fulgte jeg som sagt tidligere Hempels program til punkt og prikke. Dette innebar bl.a avfetting og nøytralisering m.m. Så igjen: Få tak i Hemples beskrivelse av dette, og følg hele programmet. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 18.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2003 Etter at eg no har skrapa heile bunnen med handskrape, går det greitt å fjerne smårestane med pussepapir, eller må eg ty til kjemikalier? Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 20.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2003 Både Hempel light primer og Jotun Antipest er 2-komponent epoxyprimer. Jeg har nettopp kalkblåst hele bunnen på båten og skal sparkle med epoxysparkel og prime med Jotun Antipest seinere på våren. Jeg begynte å skrape med el. skrape, men det satt så fast at jeg måtte bare gi opp. Kalkblåsingen rubber plasten så fint at jeg slipper noe sliping. Den har selvfølgelig åpnet opp en del luftblærer som jeg må sparkle, men det er bare en fordel da dette er fremtidig plastpest hvis det kommer vann inn. Jeg bruker ingen avfetting før priming, bare mye (veldig mye!!) vasking med rent vann. Etter sparkling og pussing er det minimum 4 strøk (helst 5) med Jotun Antipest. Da er båten 100% tett under forutsettning at jeg ikke går på grunn. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Marna Svart 20.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2003 Kalkblåsing var nytt for meg. Hva består dette i? Finnes det apparatur til leie? Sitér dette innlegget Marna Link to post
Tommy_H. Svart 20.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2003 Kalkblåsingen foregår med sandblåsingsutstyr. Han skal vite hva han gjør han som utfører jobben da det er meget lett å gå for hardt på og blåse vekk gelcoaten. På min Scand 29 kom jobben på 6500 kroner. Det var verdt hver krone da alternativet var 3 uker med skraping og sikkert 3 uker til med sykemelding etterpå! Det gikk med 450 kg. med kalkstein,eller miljøkalk som det også heter. Så fikk jeg kalket plenen samtidig, riktig nok iblandet litt gammel bunnstoff og primer. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.