Jump to content

hvorfor er dagens motorer delvis sjøvanns kjølt?


mask

Recommended Posts

Hei,

 

Starter denne tråden i håp om å få en fornuftig forklaring på hvorfor dagens høyteknologiske marine motorer er delvis sjøvannskjølt.

 

Mine tanker rundt dette er at det vil med stor sannsynlighet redusere mange skader/havari med og erstatte den sjøvannskjølte delen av motoren med ferskvann. For så å flytte sjøvannkjøle systemet vekk fra motorkomponentene og til en ekstern plate/rørkjøler.

 

En kan dele inn ett slikt system i tre hovuddeler:Høytemperatur systemet (HT), Lavtemperatur systemet (LT) og sjøvann systemet (SV).

 

Mine argument for:

 

-Få en tidligere varsling på temperaturstigning, hvis en mister sjøvannskjølingen så vil en få en temp økning på LT systemet før en får økning på HT systemet og dermed hidre at motoren blir overopphetet, med de følger det kan gi.

-Redusere sink beskyttelse til å gjelde bare SV-kjøler.

-Fast/stabil temperatur på kjølevannet til alle sekundærkjølere ombord.

-Hindre sjøvanns tæringer på motoren generelt.

-Tilpasse LT-systemet til de temperaturer som er anbefalt fra motorleverandør, gjerne ved hjelp av en termostat som har lavere åpnings temp.

 

Den ekstra utstyrs innvisteringen jeg ser for å skifte over til denne type kjøle anlegg er:

 

-2stk(1stk i st-by) el.drevet kjølevannspumpe

-Platekjøler/rørkjøler.

 

Håper det er noen som kan gi meg tilbake melding på for/imot for denne type kjølesystem

 

Mvh

mask

Link to post

Jeg tror ikke jeg forstår helt hva du mener med overbord vannet.

 

Men uansett så er det ikke mye av motoren som kommer i kontakt med sjøvann når den er ferskvannskjølt.

Hos meg blir sjøvannet pumpet inn av drevet, går i gjennom varmeveksleren og deretter ut sammen med eksosen.

 

Du skriver:

-Få en tidligere varsling på temperaturstigning, hvis en mister sjøvannskjølingen så vil en få en temp økning på LT systemet før en får økning på HT systemet og dermed hidre at motoren blir overopphetet, med de følger det kan gi.

-Redusere sink beskyttelse til å gjelde bare SV-kjøler.

-Fast/stabil temperatur på kjølevannet til alle sekundærkjølere ombord.

-Hindre sjøvanns tæringer på motoren generelt.

-Tilpasse LT-systemet til de temperaturer som er anbefalt fra motorleverandør, gjerne ved hjelp av en termostat som har lavere åpnings temp.

 

Ang sink, jeg har ingen sinkanoder på min motor

og jeg har termostat og stabil temperatur på ferskvannskjølingen.

Og skulle sjøvannet utebli så vises det straks på tempmåleren med påfølgende alarm.

Redigert av DC6500 (see edit history)
Link to post
Jeg tror ikke jeg forstår helt hva du mener med overbord vannet.

 

Men uansett så er det ikke mye av motoren som kommer i kontakt med sjøvann når den er ferskvannskjølt.

Hos meg blir sjøvannet pumpet inn av drevet, går i gjennom varmeveksleren og deretter ut sammen med eksosen.

 

Med overbord vannet så mener jeg sjøvannet som kommer inn, går gjenneom div kjølere for så å gå ut og overbord.

 

Tanken min var å få gearolje,smørolje og ladeluftkjølere til å være kjølt av ferskvann indirekte ved hjelp av sjøvannet.

Link to post

Hei igjen DC6500,

 

Kanskje jeg ikke ordlegger meg godt nok, men jeg skal prøve og beskrive det jeg mener her:

 

Motorinnstallasjoner slik jeg har sett flere av:

 

-HT system for kjøling av motorblokk og turbolader.

-SV system kjøler HT systemet via en kjøler.

-SV systemet kjøler ladeluft,smørolje og gearolje kjølere, for deretter og gå over bord.

 

Dette systemet har svakheter med tanke på at alle medier som skal kjøles er direkte kjølt av sjøvann (SV), med de driftsproblemer/økende vedlikeholds utgifter dette gir. Kan en erstatte SV kjølingen på HT, ladeluft,smørolje,gearolje kjøler med ferskvann med en lavere temperatur en HT systemet, så har en alle systemer kjølt av ferskvann.

 

Eksempel med direkte kjøling med sjøvann:

 

Mister sjøvannkjølingen, temperaturen øker på HT systemet noe som fører til alarm på vann temp, resultatet er at du må redusere motorturtallet og på den måten reduserer du den påhengte pumpas kapasitet(denne er jo turtalls avhengig) som igjen gir ytterligere stigning i motortemp'n. Dette fører ofte til skader i øvre del av motoren, blåser toppakning evt skader toppen etc.

 

Eksempel med indirekte kjøling med sjøvann:

 

Mister sjøvannskjølingen, temperaturen øker på LT systemet noe som fører til alarm på LT kjølevannet, da har du fortsatt samme temp på HT systemet, dette vil også stige men du har mye lengre tid på deg til å forhindre overoppheting på kjølevannet i motorblokka. På denne måten har du redusert faren for motorskade betraktelig, om ikke helt.

 

Systemene er bygd opp i sin enkelhet med følgende komponenter.

 

-HT slik som det er i dag.

-LT sirkulerer kjølevann der det i dag er sjøvann, med tilhørende pumpe. Lukket system med tilhørende ekspansjonstank(tankkapasitet ca.2-3l)

-SV sirkulerer gjennom LT systemets sin kjøler, via eksosen og overbord. Dette kan også overføres til motorer med drev.

 

Mvh

mask

Link to post
Støtter deg fullt ut i tanken din "mask". Det er abs. slik det burde ha vært. Problemet er at det koster litt mer og at salget av reservedeler reduseres. Motorprodusentene velger ofte derfor billigløsningen for å holde prisen nede og salget av reservedeler på topp. De kan da nytte kjølere med mindre kapasitet som billigere og øke sin inntjening.

 

 

Hei TMe,

 

Helt enig i at dette er spekulasjon fra produsentene. Men trenger dette å være så kostbart og bygge om selv?

Link to post

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner poenget med et slikt trekrets system i en fritidsbåt! Man skal altså til med en ekstra varmeveksler, reservoar, pumpe og ekspansjonstank for et fersvannssysten nummer to. Masse ekstra utgifter, ekstra vekt og flere ting som kan svikte. Og alt dette for at varmeveksler og oljekjøler skal få et lengre liv! Min varmeveksler og oljekjøler har nå fungert i 31 år, og ser ut til å kunne fungere fint enda en del år. Om begge to skulle finne på å ryke samtidig, vil jeg likevel kunne kjøpe begge flett nye for ca 10.000,- til sammen. Hvor lenge ønsker du egentlig at en båtmotor skal vare, og til hvilken pris?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.
Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner poenget med et slikt trekrets system i en fritidsbåt! Man skal altså til med en ekstra varmeveksler, reservoar, pumpe og ekspansjonstank for et fersvannssysten nummer to. Masse ekstra utgifter, ekstra vekt og flere ting som kan svikte. Og alt dette for at varmeveksler og oljekjøler skal få et lengre liv! Min varmeveksler og oljekjøler har nå fungert i 31 år, og ser ut til å kunne fungere fint enda en del år. Om begge to skulle finne på å ryke samtidig, vil jeg likevel kunne kjøpe begge flett nye for ca 10.000,- til sammen. Hvor lenge ønsker du egentlig at en båtmotor skal vare, og til hvilken pris?


Det er ikke fokus på kjølere som gjør at jeg bringer dette opp, disse blir bare en bonus. Årsaken til at jeg tar det opp er at jeg hører så mange som havarer/skader motorene sine når de mister SV-kjølingen. Dette blir betraktelig redusert, om ikke helt fraværende ved ett LT system. Dette begrunner jeg med at du får en temperatur økning på dette systemet før det får noe særlig innvirkning på HT systemet, noe som gir deg bedre tid før HT kjølevannet fyker til værs.

Tilleggs bonus, trenger ikke åpne opp en eneste kjøler for å sjekke tilstanden, den varer forever.
Link to post
  • 1 år senere...

finnes ordentl hjemmelaget ferskv kjøling i min gamle sabb!steinalder,men dog... ferskv i lukket rørsløyfe under bunn,og tørr smell eksos. dagens båtmotorer i mange livbåter har også kjøle sløyfe men med sjøvanns kjølt eksos.hvis man lager tørr eksos på disse livbåt motorene så er man helt adskilt fra sjøvannet. det fordrer i såfall isolasjon av eks anl pga høy temp,samt ei god bilpotte som tåler varmen og stopper noe av smellen.

Link to post

Da jeg begynte å lese denne tråden, tenkte jeg kun på (min) utenbordsmotor.

I så fall er svaret klart: Å sette på FV-kjøling på en slik motor ville sikkert vært kjekt m.h.t. å bruke kjølevannet til oppvarming +++

MEN det ville ha fordyret motorene svært mye. For ikke å nevne vektøking og kompleksitet.

Slike motorer blir neppe kjørt ihjel (så lenge kjølevannsstrømmen ikke hindres), snarere tæres de ihjel p.g.a. dårlig vedlikehold og stell.

 

På innenbords motorer (som du sikkert mener) vil OGSÅ et slikt system fordyre motor-instalasjonen. Også her vil kompleksiteten øke! I hvert fall på mindre båter.

Så spørs det hva som lønner seg i den tiden du har båten da. :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Det kan godt hende at dette ikke lønner seg. Det som er interessant er hvordan dette fungerer i praksis. Etter det jeg forstår blir det brukt på enkelte motorer, men er ikke vanlig på motorer til lystbåter.

 

På SabbForden ville man da få ferskvannskjøling på ladeluftkjøler, gearolje- og motoroljekjøler. Det er jo mange som har problemer med dårlig kjøling og det vel sjøvannkredsen som bruker å være årsaken. Systemrens brukes jo en del i den sammenheng.

 

Kan det være noen som i dag har dette systemet eller kjenner til erfaringer med bruken, da ville det vert nyttig å få tips om.

Link to post

Mange yrkesfartøy (feks. sjarker)har hatt dette i mange år allerede. Er jo veldig enkelt å montere på en større ekspansjonstank og rørsløyfe under båten. Trenger ikke sjøvannspumpen og varmeveksler til fv.kjølingen. Slipper impeller som ryker ved tørrkjøring. Behøver heller ikke tenke på f.eks. stimer med maneter, tangklaser, plast eller issørpe...Men som andre her antyder må eksosen ha en skikkelig potte... De fleste konv. livbåter har tørr eksos uten lydpotte og de bråker noe så inn i.... Så potte må til..Du får og mye varme av eksosanlegget som og vil ta noe mer plass kontra en 3-4 toms eksosslange...Selv om eksosen blir isolert med div. matter etc. vil det bli noe varmere i en slik båt kontra en med sjøvannskjølt eksoslange...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Bra med nye tanker og jeg er enig i trådstarteren sine synspunkt. Det er vel liten tvil om at det mange forhold som fungere som teknologibremse, bl.a. våre egen konserverte holdinger. f.eks. snakk om vannmotstand ved kjølesløyfe, det er bare å bygge en kjølekasse integret i skroget som ikke øker skrogmotstanden. For øvrig er det et tankekors at vi fremdeles satser på dampmaskinteknologien fra det 1800 århundret med stempelbevegelser som må omsettes til roterende. Men det er en annen diskusjon.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...