Jump to content

Prosjekt: Fra skrog til kombisjark

Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Siden jeg allerede har avslørt i Walters tråd at jeg har et prosjekt på gang er det vel bare å hoppe i det å lage en ny prosjekttråd :flag:

Siden Selcoen er så og si ferdig må jeg ha noe nytt å fundere på, og hva er vel bedre enn en Kombisjark?

Fikk kjennskap til dette prosjektet gjennom en arbeidskollega, dro for å se på skroget og da var jeg solgt :rolleyes:

Fikk lånt meg en Lastebil med henger og dro avgårde for å hente hjem båten i ferien, og nå står den trygt plassert hjemme og venter på at jeg skal planlegeg meg ferdig :cool:

Planen er som følger:

1. Lage en vogn/krybbe så båten står støtt og at jeg har mulighet til å vatre den opp før jeg starter på innredningen

2. Få sparkel på skroget (primer og hvis været tillater det i høst)

3. Bygge meg et "telt"for å skjerme mot vær og vind

4. Klargjøre for motorinstallasjon (vil ha denne inn før jeg starter på innredningen)

5. Innredning

Ser for meg styreposisjon på styrbord side og en sittegruppe på babord med pantry bakerst.

Lugaren blir innredet på vanlig måte med to køyer fremme i baugen og en stikkøye under sittegruppe/pantry

På styrord side under styreposisjon ser jeg for meg å få plass til toalettrom med evt. en liten dusj

Ellers blir det et lite lasterom under dekk og selvfølgelig tanker ++ på sidene av motor.

Får vel legge inn noen bilder og, så leserne får dannet seg et bilde av hvor mye arbeid jeg har hentet meg :lol:

Først bildet jeg postet i Walters tråd:

dsc00979.jpg

Her er andre siden:

babord_side.jpg

Og tilslutt et bilde av baugen, den er svæær :lol:

baugen.jpg

Ja, da var du igang - Ex Vengsøyfjord - det er flott.

Litt av et prosjekt, må jeg si - du er ikke skudd-redd. :giggle:

Dette var en særdeles kraftig båt (av utseende). Likte spesiellt godt forparten med den høye baugen og det fine springet har harmoniske linjer.

babord_side.jpg

Fine linjer der!

Hekken, derimot synes jeg er noe merkelig fassong på (bilde #1). Det er mulig at det bare virker slik på det bilde du har lagt ut.

Lykke til med prosjektet, Ex Vengsøyfjord!

:flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hekken, derimot synes jeg er noe merkelig fassong på (bilde #1). Det er mulig at det bare virker slik på det bilde du har lagt ut.

syns den ser meeeeget smal ut bak..stemmer det eller lyver bildet veldig?

Hvordan har denne båten blitt støpt?

Antar den ikke er støpt i "vanlig" form siden den mangler gelcoat.

Det er tatt utgangspunkt i et for meg ukjent skrog (under den røde linjen på bildet under)

Resten er bygget med en kombinasjon av forskaling på innsiden og bruk av prestøpte plater som er kuttet til og montert

forklaring1.jpg

Hekken ser nok litt merkelig ut på det bildet der ja, og jeg kan si at bildet lyver kraftig :yesnod:

forklaring2.jpg

Hekken på "gammelskroget" er splittet opp og det er satt inn en kile for å få det til å passe med proposjonene på overbygget (ihht. den røde linjen)

Har funnet et satelittfoto :giggle: av båten der den sto før, og her ser dere fasongen på både baug og hekk bedre (hekken er til venstre i bildet)

oversikt.jpg

Hei den ser jo spennende ut. Hvor lang er den og hvilken motor planlegger du og montere?

Joda, den kan bli tøff nok den her :cool:

Husker ikke nøyaktig lengde, men etsted mellom 8 og 8,5 meter (målte den i vinter, men har mistet lappen jeg noterte på)bredden er 282cm iallefall og høyden fra kjøl til rorhustaket er 360cm.

Har ikke helt bestemt meg ang. motor, men har en bedford 330 stående, med 3:1 gear, så hvis jeg finner den brukbar blir det nok den som blir montert i første omgang.

Har egentlig mest lyst på en perkins 4.236 eller tilsvarende

...Har funnet et satelittfoto av båten der den sto før, og her ser dere fasongen på både baug og hekk bedre (hekken er til venstre i bildet) oversikt.jpg

Du er ihvertfall den første som legger ut et satelitt-bilde av båten sin - det er helt klart!

Avansert og tøfft!

:cool:

(Hvor er det egentlig man leter opp slike satelitt-bilder?)

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Du er ihvertfall den første som legger ut et satelitt-bilde av båten sin - det er helt klart!

(Hvor er det egentlig man leter opp slike satelitt-bilder?)

Bruker GISLink til dette, her finnes både satelittbilder og eiendomsgrenser og andre karttyper tilgjengelig :flag:

Hvis du klikker på knappen "velg kommune" i menyen på venstresiden går det fort å navigere seg hjem :sailing:

Gjør meg deg som med Walter sitt prosjekt. Sjekker daglig etter oppdateringer;)

Vel, må nok desverre skuffe deg litt der Fighter, oppdateringene kommer nok helst søndager eller mandager foreløpig :nonod:

Men etter nyttår (ja, vet det er lenge til) blir det nok mere regelmessige oppdateringer :smiley:

I mellomtiden blir det nok mest mine fantasier og tanker om "smarte" løsninger som kommer til å dominere denne tråden :lol:

Lurer fortsatt på om det er noen som har erfaringer med Bedford motorer? :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...