Jump to content

Prosjekt: Fra skrog til kombisjark


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Advarsel: Her kommer et inlegg med MYE bilder :lol:

 

Håper dere klarer å se for dere noe mer enn et tomt skall her, om ca x antall arbeidstimer.

 

OBS. Siden bildene er tatt med vidvinkel kan enkelte proposjoner fravike originalen, jeg tar ingen ansvar for eventuelle feilintrykk. :lol::flag:

 

Begynner med etpar oversiktsbilder (disse er ikke tatt fra satelitt)

 

Først et bilde av den brede og kraftige baugen:

baug.jpg

 

Så et bilde av dekksplassen:

dekk.jpg

Her skal rekkene heves med 20-30 cm, og det skal lages hule rekkestøtter for lufting, trekking av manøverkabler +++

 

Mens vi enda er oppe i høyden benytter vi anledningen til å ta en titt på rorhusfronten:

rorhusfront.jpg

 

Så er vi kommet ned på dekksnivå igjen, og ser først utsikten fra hekken og fremover:

bakvegg.jpg

 

Her vises det bedre at rorhuset er flyttet over mot BB for å få passasje på SB side:

bb_dollbord.jpg

sb_dollbord.jpg

 

 

Så beveger vi oss forover og titter ut av rorhusdøra på dekksplassen:

akterover.jpg

 

En liten titt forover i overbygget avslører en rimelig romslig lugar:

innvendig.jpg

 

Vi hopper ned en meter og ser på det fremtidige maskinrommet:

maskinrom.jpg

 

Og til slutt en titt på lasterom/hekken:

rom.jpg

 

Da var dagens "filmavis" over, og jeg håper dere vil følge med videre i tråden, skal prøve å begrense billedbruken litt fremover, og heller skrive litt mere :giggle:

Link to post

Sitter her på løredagskvelden å filosoferer, Tenker litt på innredningen av lugaren.

Og i den sammenheng kom det opp et spørsmål jeg ville lufte for dere.

 

Hva er å foretrekke av full ståhøyde i forhold til dørkareal?

 

Har mulighet for 200cm under dekk, men dette går jo da på bekostning av arealet på dørken, så da spør jeg dere:'

hva vil dere ha, mulighet for å stå rank og rett i rygg og nakke eller danseplass i lugaren?

Link to post

Prøvde litt med en tometers tommestokk fra dekksbjelkene og ned tidligere i dag, og da blir vel bredden på dørken ca midt i lugaren rundtom 70cm, går jeg ned til 190cm øker vel bredden med ca 20 cm.

Regner ikke med at det er så mange over 190 cm som kommer til å oppholde seg der, men kan vel være greit å ha litt klaring, sånn at man ikke må ha hjelp til å komme løs hvis man glemmer å ta av seg kasjetthua :sailing:

Link to post

Vet du hvilke egnskaper skroget får i vannet ? Hvordan kan du vite hvor vannlinjen blir ? Kan den få "nesa" i sky eller til bunns ??

 

Ligger det matematiske beregninger bak eller bare magefølelse eller kan det bli store overaskelser ved sjøsetting ??

 

Hvordan blir den i 2 - 3 meters bølger forfra, bakfra og fra siden ?

 

Noen produsenter tester vel pluggen før masseproduksjon, hvor tidlig i ferdigstillingen skal du teste den i vannet ?

 

Dette er noe jeg ikke har greie på...så jeg bare lurer.

 

Uansett et spennende prosjekt.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Vet du hvilke egnskaper skroget får i vannet ? Hvordan kan du vite hvor vannlinjen blir ? Kan den få "nesa" i sky eller til bunns ??

 

hvor tidlig i ferdigstillingen skal du teste den i vannet ?

 

Dette er noe jeg ikke har greie på...så jeg bare lurer.

 

Uansett et spennende prosjekt.

 

 

Skroget er jo et allerede utprøvd skrog, med nytt overbygg, vannlinjen blir vel kanskje litt høyere enn den har vært, får den nesa til "bunns" må vi vel øke bæringen med en bulb, skal først få maling på skroget og motor installert, før prøving på vannet med flyttbar ballast.

*puh*

 

Har heller ikke noe mer peiling på konstruksjon av båter enn magefølelse og sunt bondevett... :lol:

Link to post
  • 2 uker senere...
Skjer det like lite som hos meg?

Er det fårikål-festivalen som er grunnen?

 

Kan jo skylde på den, men var vel heller en kombinasjon av at det er endel hormoner i sving på andre siden av bordet, og at jeg valgte å bruke mesteparten av den nøye tilmålte fritida mi i helga på et kveitvad.

 

Vet ikke hvor mye som skjer hos deg, men jeg var ombord å målte litt på motorplassering og ståhøyde i lugaren (tror jeg går for 200cm fra dørk til dekk)

 

Ser og at det er en dekksbjelke som ikke er montert helt foran, så den må jeg vel plaste fast før jeg får begynt med isolasjon osv..

 

Skal se om det ikke blir gjort noe håndfast neste helg, føler det er på tide å sveise opp en slags krybbe så båten står stødig gjennom flere stormer.

Link to post
!&"%#&/%¤=(/"!=)!(%&"?()!?&%"()=¤&)("&¤#=)!"/)!¤"(/&

 

 

Ja, Tore - det er fortærandæs når alt man har skrevet i løpet av den siste timen forsvinner ut i løse lufta - da æ bainnskapet på sin plass!!! :lol:

 

Det har skjedd meg mer enn en gang - til å begynne med da jeg startet og skrive mine laaange innlegg i prosjekttråden min. Ekstra ille er det hvis man da samtidig har lagt i en haug med bilder som er lastet opp - man husker jo ikke hva bildene het etterhvert som det blir mange av (denne bildeoversikten vi får opp under opplastingen skull kunne sorteres etter opplastingsdato - da hadde det vært berging) og alt er borte vekk...!!! :eek:

 

Men, man lærer så lenge man lever - for hver gang jeg trykker knappen 'Forhåndsvis' eller gjør noe annet som betinger at editoren oppdaterer seg, tar jeg alltid en kopi av innholdet i tekst-editoren [hold musepila i selve editor-boksen - klikk høyre musknapp - gå ned og velg 'Merk alt / Select All' og så 'kopier / copy' ] - så har du hele innholdet i minnet. Ta så og åpne en 'Notisbok / Notepad' og lim inn ved høyre-klikk 'lim inn / paste'. Denne notisboken har jeg alltid lagret (ikonet ligger lett tilgjengelig på skrivebordet) og ved ny oppdatering (når du åpner dokumentet 'Select all / Merk alt' - [Ctrl+A] - så 'delete / slett' - før du igjen limer inn det siste du har skrevet. Trykk så Ctrl+S så har du lagret siste utgave av teksten din, sammens med bildene.

 

På denne måten har jeg alltid back-up på det jeg holder på med - selv om BP-Serveren går ned (en sjelden gang) eller man mister internett-forbindelse (her ute hos meg skjer det rett-som-det-er).

 

Da blir det mindre bainnskap ut av det, ser du.......... :lipseal:

 

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Var å besøkte Tore i dag og fikk tatt prosjektet hans nærmere i øyesyn.

Spennende prosjekt og det er et godt utgangspunkt for å få til en flott sjark med god plass i, men han som oss andre som går i gang med litt "ville" prosjekter har mange,mange timer foran seg, der den bedre halvdel mange ganger må stå alene morra og kveld på hjemmebanen.

Det blir nok ikke siste gang jeg kjører bortom for å se framdriften..., og dere andre som ikke bor så nært som meg får sjekke sattelittbilder

på Gislink.

Link to post

Takk til p-kaill for trivelig besøk, og mange gode tips. Alt fra solkrem til Litex ble lagt på minnet :smiley:

 

Walter_S: skal prøve å huske på det du sa.

 

Så til oppdateringen fra helga:

 

Lørdag og søndag ble brukt til å grave, sveise, jekke og talje :lol: Alt dette i en evig dusj fra oven :diving:

 

Forklaring følger her.

 

Siden "båten" (jeg har litt vanskelig for å kalle dette båt på årntli enda) ble satt rett på bakken, med paller på sidene når jeg fikk den hjem var den langt unna i vater.

Så det første jeg måtte gjøre var å grave meg under kjølen på tre plasser for å få stukket under noen u-kanaler (UPE-120), disse ble sveset fast i to langsgående U-er (UPE-140)

 

Når dette var på plass monterte jeg fire loddrette støtter, en i hvert hjørne.

På de to fremste støttene sveiste jeg på to fester til jekkene.

 

Den ene jekken, en gammel tysk "jernbanejekk" hadde ingen problemer med å løfte de 30-40 cm som skulle til i en operasjon.

Den andre, en hydraulisk flaskejekk på 5t ble derimot litt i korteste laget, så der måtte det jekkes i flere omganger.

 

Fikk tilslutt jekket opp baugen såpass at den er i vater og vel så det.

Måtte og til med talje for å rette opp sideveis.

 

Så nå er båten rimelig vinterklar, må bare sage etpar hull i rekka så dekket blir selvlensende.

 

Videre plan er å starte med produksjon av detaljer (rekkestøtter, rekker og evt noe innredning, alt dette er slikt som kan lages inne, i varme og tørre lokaler.)

Har og fått en motor til, en 6syl Ford på ca 100hk, denne er ikke marinisert, men den er gått bare 984 timer, så skal se over den i vinter, og hvem vet, kanskje den kan brukes :confused:

I tillegg har jeg den Bedforden m/gear som forrige eier hadde planer om å motere.

 

Ble et langt innlegg dette, uten bilder, men hadde nok med å hente tørre sveisehansker etterhvert som jeg fikk strøm i meg :sweat:

 

 

 

(beklager eventuelle grammatiske feil, men tør ikke helt prøve stavekontrollen enda)

 

-Tore-

Link to post
  • 3 uker senere...

Har nå fått hjem den tidligere omtalte Forden, en Ford 2713E (har stått i en kompressor fra midten av -70 tallet)

Skal se over den til helga, kanskje bytte olje og tørne rundt litt, for å fordele den nye oljen litt rundt..

Må etterehvert se meg om etter marinisering till denne, noen som vet om det er samme utstyret som på 2704?

 

Oppdatering kommer i løpet av helga/mandag..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...