Ex Vengsøyfjord Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Har vært ombord i "prosjektet" i dag å tatt noen bilder, men pga. 85-årsfeiring i familien i dag får jeg nok ikke lagt disse ut før i morgen Så nå har dere noe å glede dere til Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Advarsel: Her kommer et inlegg med MYE bilder Håper dere klarer å se for dere noe mer enn et tomt skall her, om ca x antall arbeidstimer. OBS. Siden bildene er tatt med vidvinkel kan enkelte proposjoner fravike originalen, jeg tar ingen ansvar for eventuelle feilintrykk. Begynner med etpar oversiktsbilder (disse er ikke tatt fra satelitt) Først et bilde av den brede og kraftige baugen: Så et bilde av dekksplassen: Her skal rekkene heves med 20-30 cm, og det skal lages hule rekkestøtter for lufting, trekking av manøverkabler +++ Mens vi enda er oppe i høyden benytter vi anledningen til å ta en titt på rorhusfronten: Så er vi kommet ned på dekksnivå igjen, og ser først utsikten fra hekken og fremover: Her vises det bedre at rorhuset er flyttet over mot BB for å få passasje på SB side: Så beveger vi oss forover og titter ut av rorhusdøra på dekksplassen: En liten titt forover i overbygget avslører en rimelig romslig lugar: Vi hopper ned en meter og ser på det fremtidige maskinrommet: Og til slutt en titt på lasterom/hekken: Da var dagens "filmavis" over, og jeg håper dere vil følge med videre i tråden, skal prøve å begrense billedbruken litt fremover, og heller skrive litt mere Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
lippert Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 ...., skal prøve å begrense billedbruken litt fremover, Det er helt unødvendig Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 22.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Sitter her på løredagskvelden å filosoferer, Tenker litt på innredningen av lugaren. Og i den sammenheng kom det opp et spørsmål jeg ville lufte for dere. Hva er å foretrekke av full ståhøyde i forhold til dørkareal? Har mulighet for 200cm under dekk, men dette går jo da på bekostning av arealet på dørken, så da spør jeg dere:' hva vil dere ha, mulighet for å stå rank og rett i rygg og nakke eller danseplass i lugaren? Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
avsluttet Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 full ståhøyde, helt klart. Kanskje du kan ha en kombinasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 22.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Prøvde litt med en tometers tommestokk fra dekksbjelkene og ned tidligere i dag, og da blir vel bredden på dørken ca midt i lugaren rundtom 70cm, går jeg ned til 190cm øker vel bredden med ca 20 cm. Regner ikke med at det er så mange over 190 cm som kommer til å oppholde seg der, men kan vel være greit å ha litt klaring, sånn at man ikke må ha hjelp til å komme løs hvis man glemmer å ta av seg kasjetthua Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
oslofjord Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 (redigert) Vet du hvilke egnskaper skroget får i vannet ? Hvordan kan du vite hvor vannlinjen blir ? Kan den få "nesa" i sky eller til bunns ?? Ligger det matematiske beregninger bak eller bare magefølelse eller kan det bli store overaskelser ved sjøsetting ?? Hvordan blir den i 2 - 3 meters bølger forfra, bakfra og fra siden ? Noen produsenter tester vel pluggen før masseproduksjon, hvor tidlig i ferdigstillingen skal du teste den i vannet ? Dette er noe jeg ikke har greie på...så jeg bare lurer. Uansett et spennende prosjekt. Redigert 22.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 23.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Vet du hvilke egnskaper skroget får i vannet ? Hvordan kan du vite hvor vannlinjen blir ? Kan den få "nesa" i sky eller til bunns ?? hvor tidlig i ferdigstillingen skal du teste den i vannet ? Dette er noe jeg ikke har greie på...så jeg bare lurer. Uansett et spennende prosjekt. Skroget er jo et allerede utprøvd skrog, med nytt overbygg, vannlinjen blir vel kanskje litt høyere enn den har vært, får den nesa til "bunns" må vi vel øke bæringen med en bulb, skal først få maling på skroget og motor installert, før prøving på vannet med flyttbar ballast. *puh* Har heller ikke noe mer peiling på konstruksjon av båter enn magefølelse og sunt bondevett... Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
oslofjord Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Skroget er jo et allerede utprøvd skrog, Så det er et gammel brukt skrog altså ? (Jeg trodde det var et nytt halvferdig selvbyggerskrog du kjøpte.) Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Skulle jo innover til deg i løpet av helgen ,men jeg var nødt til å dra i en 90-års feiring. Dette ser jo svært spennende ut, står den på øya eller til venstre i krysset. Kommer garantert til helga om ikke noe helt uforutsett skulle dukke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Skulle jo innover til deg i løpet av helgen ,men jeg var nødt til å dra i en 90-års feiring. Var selv i 85-årslag i helga (ikke mitt eget) Står på øya, ca 3,5 km fra brua. Du er hjertelig velkommen p-kaill (og alle andre) Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
larsern87 Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Skjer det ikke noe her? Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 8.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Skjer det ikke noe her? Har nok ikke skjedd noe annet enn på det mentale plan foreløpig. Har vært svært opptatt på jobb, men satser på en oppdatering etter helga. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
p-kaill Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Skjer det like lite som hos meg? Er det fårikål-festivalen som er grunnen? Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 13.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Skjer det like lite som hos meg?Er det fårikål-festivalen som er grunnen? Kan jo skylde på den, men var vel heller en kombinasjon av at det er endel hormoner i sving på andre siden av bordet, og at jeg valgte å bruke mesteparten av den nøye tilmålte fritida mi i helga på et kveitvad. Vet ikke hvor mye som skjer hos deg, men jeg var ombord å målte litt på motorplassering og ståhøyde i lugaren (tror jeg går for 200cm fra dørk til dekk) Ser og at det er en dekksbjelke som ikke er montert helt foran, så den må jeg vel plaste fast før jeg får begynt med isolasjon osv.. Skal se om det ikke blir gjort noe håndfast neste helg, føler det er på tide å sveise opp en slags krybbe så båten står stødig gjennom flere stormer. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
p-kaill Svart 17.September.2009 Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Er du heime lørdag ettermiddag eler søndag formiddag ???? Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 18.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Er du heime lørdag ettermiddag eler søndag formiddag ???? E nok større sjans å finne meg heime i mårra enn søndag, da søndag e "besøke svigersdagen" Du har nr mett, så e bare å kalle opp vess du tar deg en tur Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 20.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 !&"%#&/%¤=(/"!=)!(%&"?()!?&%"()=¤&)("&¤#=)!"/)!¤"(/& Minn meg på å aldri bruke stavekontroll!!! Tredje gangen et langt innlegg forsvinner for meg pga. den J¤¤#"la stavedr%¤%¤%¤n Kanskje jeg skriver det for fjerde gang i kveld... Frustrert hilsen Tore Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Jandus Svart 20.September.2009 Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 (redigert) Heisann Vengsøy dette ser ut til at bli meget spennende, stå på og husk at ting tar tid, vores båt har snart vært hagebåt i 3½ år.. Redigert 20.September.2009 av Jandus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 20.September.2009 Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 !&"%#&/%¤=(/"!=)!(%&"?()!?&%"()=¤&)("&¤#=)!"/)!¤"(/& Ja, Tore - det er fortærandæs når alt man har skrevet i løpet av den siste timen forsvinner ut i løse lufta - da æ bainnskapet på sin plass!!! Det har skjedd meg mer enn en gang - til å begynne med da jeg startet og skrive mine laaange innlegg i prosjekttråden min. Ekstra ille er det hvis man da samtidig har lagt i en haug med bilder som er lastet opp - man husker jo ikke hva bildene het etterhvert som det blir mange av (denne bildeoversikten vi får opp under opplastingen skull kunne sorteres etter opplastingsdato - da hadde det vært berging) og alt er borte vekk...!!! Men, man lærer så lenge man lever - for hver gang jeg trykker knappen 'Forhåndsvis' eller gjør noe annet som betinger at editoren oppdaterer seg, tar jeg alltid en kopi av innholdet i tekst-editoren [hold musepila i selve editor-boksen - klikk høyre musknapp - gå ned og velg 'Merk alt / Select All' og så 'kopier / copy' ] - så har du hele innholdet i minnet. Ta så og åpne en 'Notisbok / Notepad' og lim inn ved høyre-klikk 'lim inn / paste'. Denne notisboken har jeg alltid lagret (ikonet ligger lett tilgjengelig på skrivebordet) og ved ny oppdatering (når du åpner dokumentet 'Select all / Merk alt' - [Ctrl+A] - så 'delete / slett' - før du igjen limer inn det siste du har skrevet. Trykk så Ctrl+S så har du lagret siste utgave av teksten din, sammens med bildene. På denne måten har jeg alltid back-up på det jeg holder på med - selv om BP-Serveren går ned (en sjelden gang) eller man mister internett-forbindelse (her ute hos meg skjer det rett-som-det-er). Da blir det mindre bainnskap ut av det, ser du.......... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
p-kaill Svart 20.September.2009 Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 Var å besøkte Tore i dag og fikk tatt prosjektet hans nærmere i øyesyn. Spennende prosjekt og det er et godt utgangspunkt for å få til en flott sjark med god plass i, men han som oss andre som går i gang med litt "ville" prosjekter har mange,mange timer foran seg, der den bedre halvdel mange ganger må stå alene morra og kveld på hjemmebanen. Det blir nok ikke siste gang jeg kjører bortom for å se framdriften..., og dere andre som ikke bor så nært som meg får sjekke sattelittbilder på Gislink. Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 21.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Takk til p-kaill for trivelig besøk, og mange gode tips. Alt fra solkrem til Litex ble lagt på minnet Walter_S: skal prøve å huske på det du sa. Så til oppdateringen fra helga: Lørdag og søndag ble brukt til å grave, sveise, jekke og talje Alt dette i en evig dusj fra oven Forklaring følger her. Siden "båten" (jeg har litt vanskelig for å kalle dette båt på årntli enda) ble satt rett på bakken, med paller på sidene når jeg fikk den hjem var den langt unna i vater. Så det første jeg måtte gjøre var å grave meg under kjølen på tre plasser for å få stukket under noen u-kanaler (UPE-120), disse ble sveset fast i to langsgående U-er (UPE-140) Når dette var på plass monterte jeg fire loddrette støtter, en i hvert hjørne. På de to fremste støttene sveiste jeg på to fester til jekkene. Den ene jekken, en gammel tysk "jernbanejekk" hadde ingen problemer med å løfte de 30-40 cm som skulle til i en operasjon. Den andre, en hydraulisk flaskejekk på 5t ble derimot litt i korteste laget, så der måtte det jekkes i flere omganger. Fikk tilslutt jekket opp baugen såpass at den er i vater og vel så det. Måtte og til med talje for å rette opp sideveis. Så nå er båten rimelig vinterklar, må bare sage etpar hull i rekka så dekket blir selvlensende. Videre plan er å starte med produksjon av detaljer (rekkestøtter, rekker og evt noe innredning, alt dette er slikt som kan lages inne, i varme og tørre lokaler.) Har og fått en motor til, en 6syl Ford på ca 100hk, denne er ikke marinisert, men den er gått bare 984 timer, så skal se over den i vinter, og hvem vet, kanskje den kan brukes I tillegg har jeg den Bedforden m/gear som forrige eier hadde planer om å motere. Ble et langt innlegg dette, uten bilder, men hadde nok med å hente tørre sveisehansker etterhvert som jeg fikk strøm i meg (beklager eventuelle grammatiske feil, men tør ikke helt prøve stavekontrollen enda) -Tore- Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2009 Har nå fått hjem den tidligere omtalte Forden, en Ford 2713E (har stått i en kompressor fra midten av -70 tallet) Skal se over den til helga, kanskje bytte olje og tørne rundt litt, for å fordele den nye oljen litt rundt.. Må etterehvert se meg om etter marinisering till denne, noen som vet om det er samme utstyret som på 2704? Oppdatering kommer i løpet av helga/mandag.. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sjarkens venn Svart 9.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2009 Flott prosjekt Tore! Du får nok båt av det her skal du se. Stå på videre, jeg følger ivrig med her! Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 9.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2009 i vater og vel så det. Du er nok perfeksjonist, og vel så det. Lykke til med prosjektet. Skal bli spennende å følge. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.