Jump to content

Seilbåtvelt ved Brekkestø

norflyer

Recommended Posts

Ser ut til at det er en mindre kjølbåt eller jolle det gjelder. Var vel en relativ frisk bris i går ettermiddag, sikkert nok til å kullseile en slik farkost.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Har hørt om flere "ulykker" der det meldes om seilbåter som har veltet.

Det er nok ikke så lett for alle å se om dette er en situasjon der man trenger hjelp eller om seilerne har alt under kontroll.

Selv seiler jeg en del Hobie Cat 16 fot, og der øver vi av og til på å kullseile (dvs. vi øver på å rette opp båten) "Rekorden" er å ha båten oppe og seile 2 min etter at vi gikk rundt, men det kan også ta lang tid.

Har aldrig selv opplevd å bli meldt som havarert men har vært med på å lete etter tilsvarende båt som hadde gått rundt. Folk på land missforstod og raporterte om en 20 fots katamaran som hadde veltet. Da vi fant dem skjønte de ikke at noen hadde ringt etter hjelp, for dem var dette en helt udramatisk hendelse.

Men bedre å varsle om mulige ulykker enn å tro at alt er under kontroll.

img_3273.jpg

Slik kan det se ut, her står vi på grunn selv om det var 7 meter dybde

Utenfor Lysaker?

Det var ved søndre Langåra.

Men siden de fleste flerskrogsjoller ( indre Oslofjord) har base på Sollerudstranda finner du sikkert at de fleste veltene med slike båter er i Lysakerfjoden.

Stort sett er dette ufarlig, men skulle du se slik i fremtiden ta gjerne en ekstra titt. Det er mulig at noen setter seg fast i trapeswire el.l og har behov for hjelp.

Været kan ihvertfall ikke være årsak, tilnærmet flatt hav. Kommer vel frem etter hvert hva som har skjedd.

Var ute og seilte Grimstadjolle igår sammen med kona og jentungen. Det kom noen morsomme kast, og med 4 stykk i en seiljolle (omtrent uansett type) kan det fort gå galt om man ikke vet hvordan man skal te seg.

men så var det dette med å overbelaste båten, og holde seg i farvann som båten er egnet for osv.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

En bekjent av meg gikk rundt med en Hobie 16 rett utenfor der.

Han lå storøyd i vannet og så på alle båtene som kom for å "redde" ham.

Noen hadde ringt politiet.

Ja der ser du, mange som synes dette ser skummelt ut.

Men det er hyggelig å høre at folk bryr seg og vil hjelpe selv om det ikke trengs.

Stort sett bruker vi våtdrakt/tørrdrakt og seilvest og kan godt ligge lenge i vannet men siden båten er mye større enn et seilbrett kan det se ut som om det er problemer.

En venn av meg i Drammen brannvesen ble utkalt da en seiljolle hadde veltet i Drammensfjorden i oktober og da de kom frem var det to som trente på nettopp dette, med tørrdrakt og det hele. Mulig man i slike tilfeller bør melde fra til politi/HRS at man skal trene på slike ting.

Jeg har ikke prøvd med hverken BB11 eller Killing selv om jeg har seilt begge en god del, men prøvd dette med både Kragerøterne og Oslo-jolle uten å få det til. For begge disse båtene måtte vi til land for å få tømt de. Har seilt bl.a. Laser, Trapez, Hobbycat, 2-Kronan og alle disse har vært greie å få på rett kjøl igjen selv om jeg synes at katamaraner er noe mere krevende enn de andre! En Trapezjolle er så lett å få rundt igjen at i yngre dager så moret vi oss med å kullseile med vilje og da hjelpen kom så satt vi på kjølen med en tent røyk! Røyken og fyrstikker var festet til ene vantet og lagt i en plastpose og det hele godt forberedt på forhånd. Vi syntes det var uskyldig moro den gangen, men da var vi unge og dumme, nå er vi bare dumme!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

BB11 og Killing synker som bryner, selv om det riktig nok er meget vanskelig å få de rundt.

Første gang jeg gikk rundt med OK-jolla skjønte jeg at det var flere grunner enn en til at kjølen ble trukket ned med bungeecord.

Når jeg fikk orden på det, så var trikset og slippe seg baklengs ned på kjølen når den gikk rundt.

Så var den oppe igjen på sekunder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...