norflyer Startet 12.August.2009 Del på Facebook Startet 12.August.2009 Seilbåtvelt ved Brekkestø En selbåt skal jo ikke velte helt uten videre.. Noen som vet noe??? Kan jo selvfølgelig være en Bavaria uten kjøl.. Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Været kan ihvertfall ikke være årsak, tilnærmet flatt hav. Kommer vel frem etter hvert hva som har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Kan jo selvfølgelig være en Bavaria uten kjøl.. Hehe Det ville i motsatt fall være en stor skuffelse. For enkelte... Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Ser ut til at det er en mindre kjølbåt eller jolle det gjelder. Var vel en relativ frisk bris i går ettermiddag, sikkert nok til å kullseile en slik farkost. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
taske Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 – Vi skulle trene på å «baute skip». Så ble det for mye vekt på en side av båten og vinden tok slik at vi gikk rundt, forteller han om tirsdagens kullseiling. Reddet fra vannet etter båtvelt Sitér dette innlegget Go ahead, make my kernel! Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/ Link to post
Mouche Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Kan av bildet se ut som det er en Oslo-jolle og fire stykker ombord er nokså mange og da skal det ikke mye til å kullseile hvis man ikke er koordinert i vendingene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enzo Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Jeg så faktisk en seilbåt i ferien med masta i vannet, skremmende å se at enkelte båter ikke holder seg på beina selv om de hadde revet endel, var brukbart med kaos ombord der akkurat når det skjedde (vi seilte forbi de i le akkurat da de falt over ende) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Har hørt om flere "ulykker" der det meldes om seilbåter som har veltet. Det er nok ikke så lett for alle å se om dette er en situasjon der man trenger hjelp eller om seilerne har alt under kontroll. Selv seiler jeg en del Hobie Cat 16 fot, og der øver vi av og til på å kullseile (dvs. vi øver på å rette opp båten) "Rekorden" er å ha båten oppe og seile 2 min etter at vi gikk rundt, men det kan også ta lang tid. Har aldrig selv opplevd å bli meldt som havarert men har vært med på å lete etter tilsvarende båt som hadde gått rundt. Folk på land missforstod og raporterte om en 20 fots katamaran som hadde veltet. Da vi fant dem skjønte de ikke at noen hadde ringt etter hjelp, for dem var dette en helt udramatisk hendelse. Men bedre å varsle om mulige ulykker enn å tro at alt er under kontroll. Slik kan det se ut, her står vi på grunn selv om det var 7 meter dybde Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 har vært med på å lete etter tilsvarende båt som hadde gått rundt. Utenfor Lysaker? Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Utenfor Lysaker? Det var ved søndre Langåra. Men siden de fleste flerskrogsjoller ( indre Oslofjord) har base på Sollerudstranda finner du sikkert at de fleste veltene med slike båter er i Lysakerfjoden. Stort sett er dette ufarlig, men skulle du se slik i fremtiden ta gjerne en ekstra titt. Det er mulig at noen setter seg fast i trapeswire el.l og har behov for hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Hvis det er en jolle, trekker jeg konklusjonen at de ikke visste hvordan man retter båten. Noe som bør være en del av all grunnleggende seilopplæring. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Været kan ihvertfall ikke være årsak, tilnærmet flatt hav. Kommer vel frem etter hvert hva som har skjedd. Var ute og seilte Grimstadjolle igår sammen med kona og jentungen. Det kom noen morsomme kast, og med 4 stykk i en seiljolle (omtrent uansett type) kan det fort gå galt om man ikke vet hvordan man skal te seg. men så var det dette med å overbelaste båten, og holde seg i farvann som båten er egnet for osv. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Mouche Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Jeg skulle likt å se deg rette opp og tømme en Kragerøterne, en oslojolle, en BB11, en Yngling, en Killing, en Grimstadjolle utaskjærs i frisk bris og seile kjekt og greit tilbake til land! Noen som vet hva slags båt vi snakker om? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 i Lysakerfjoden. En bekjent av meg gikk rundt med en Hobie 16 rett utenfor der. Han lå storøyd i vannet og så på alle båtene som kom for å "redde" ham. Noen hadde ringt politiet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 rette opp og tømme en Kragerøterne, en oslojolle, en BB11, en Yngling, en Killing, en Grimstadjolle Jeg tror ikke du ville få noen sjanse til det med BB11 og Killing. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 En bekjent av meg gikk rundt med en Hobie 16 rett utenfor der.Han lå storøyd i vannet og så på alle båtene som kom for å "redde" ham. Noen hadde ringt politiet. Ja der ser du, mange som synes dette ser skummelt ut. Men det er hyggelig å høre at folk bryr seg og vil hjelpe selv om det ikke trengs. Stort sett bruker vi våtdrakt/tørrdrakt og seilvest og kan godt ligge lenge i vannet men siden båten er mye større enn et seilbrett kan det se ut som om det er problemer. En venn av meg i Drammen brannvesen ble utkalt da en seiljolle hadde veltet i Drammensfjorden i oktober og da de kom frem var det to som trente på nettopp dette, med tørrdrakt og det hele. Mulig man i slike tilfeller bør melde fra til politi/HRS at man skal trene på slike ting. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Jeg har ikke prøvd med hverken BB11 eller Killing selv om jeg har seilt begge en god del, men prøvd dette med både Kragerøterne og Oslo-jolle uten å få det til. For begge disse båtene måtte vi til land for å få tømt de. Har seilt bl.a. Laser, Trapez, Hobbycat, 2-Kronan og alle disse har vært greie å få på rett kjøl igjen selv om jeg synes at katamaraner er noe mere krevende enn de andre! En Trapezjolle er så lett å få rundt igjen at i yngre dager så moret vi oss med å kullseile med vilje og da hjelpen kom så satt vi på kjølen med en tent røyk! Røyken og fyrstikker var festet til ene vantet og lagt i en plastpose og det hele godt forberedt på forhånd. Vi syntes det var uskyldig moro den gangen, men da var vi unge og dumme, nå er vi bare dumme! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 BB11 og Killing synker som bryner, selv om det riktig nok er meget vanskelig å få de rundt. Første gang jeg gikk rundt med OK-jolla skjønte jeg at det var flere grunner enn en til at kjølen ble trukket ned med bungeecord. Når jeg fikk orden på det, så var trikset og slippe seg baklengs ned på kjølen når den gikk rundt. Så var den oppe igjen på sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.