Jump to content

Hvordan lages hardtopp til 15 fot Kvaløy m/vindskjerm og kalesje

rin

Recommended Posts

Det enkleste er vel å lage den i tynne Divinycellplater som så plastres inn på begge sider etterpå. Dette er porøse plater som benyttes som distansemateriale ved båtbygging, blant annet. Plastrer inn med så mange lag glassfiber som du ønsker, sparkles og lakkeres. Blir sikkert bra det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du kan godt bruke tynne finerplater. Disse kan du støpe inn.

Du kan også lage deg en plugg. En plugg er det motsatte av en form. (Pluggen støyper du på utsiden av, og formen støyper du på innsiden av.) Når en skal bare lage bare en ting, er det enklere å lage en plugg enn en form.

Pluggen lager du av treverk og finerplater. Når den er ferdig lakkerer du den med noen strøk blank lakk. Deretter bruker du slippmiddel (voks) før du støyper på utsiden på utsiden av pluggen.

Pluggen fjerner du når støypen er herdet. Deretter sparkler du hardtoppen med grov glassfibersparkel og sliper ned, deretter fin glassfibersparkel som slipes ned til hardtoppen har fått en jevn og fin overflate. Deretter lakkerer du det hele, både på inn og utsiden, med to-komponent Topcoat.

Det du trenger får du kjøpt på Biltema.

Legger ved noen bilder fra en lignende jobb, men ikke så stor i omfang.

instrumentpanel_form.jpg

Her ser du en plugg jeg lagde. Jeg brukte tynn respatexplate jeg hadde liggende. Istedet for å lakkere treverket tapet jeg over det.

instrumentpanel_stoept.jpg

Her er den ferdig støpt, og overflaten er ganske grov.

instrumentpanel_copy.jpg

Her er panelet ferdig pusset, lakkert og montert. Jeg ble fornøyd med resultatet.

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...