Jump to content

Dynamo lader ikke. Ladelampa lyser ikke.

jentorge

Recommended Posts

Skulle lade batteriene i min Wiking med landstrømslader. Da jeg ikke forsto hvordan et skillerele virker prøvde jeg å koble laderen til på styrestrømsterminalene på skillereleet. Skjønte fort at dette ikke ville virke og koblet deretter laderen direkte på forbruksbanken. Nå lader ikke båten og ladelampa lyser ikke i det hele tatt selv når motoren ikke går. Har studert Ingars utmerkede artikkel om båtstrøm og forstår ikke hva som kunne ha blitt ødelagt. Hvis 12 volt blir tilkoblet terminalene settes det jo spenning mellom D+ og B- og dette er jo det samme som når man slår på tenninga uten at motoren går. Eller ikke? Er det bare å kjøpe ny dynamo?

Eg ville ikkje vera fullt so kjapp med å kjøpa ny dynamo. At diodane er gåen, tviler eg på, derimot regulatoren - - .

Om du har noko å måla med, prøv dette: Med tenning påslått, men motor ikkje i gang, mål om der er 12 volt mellom D+ og -. Hvis den er der, er sannsynligvis ladelyset i orden.

Ta ut regulatoren, den har børstane med seg. Ohme mellom sleperingane, som er dei ringane som børstane ligg an mot. Eg vil venta mellom 5 og 15 ohm. i eit 12 volts anlegg.

Ein test til, hvis dynamoen har w- uttak. Koble frå alle ledningane på dynamoen, og ohma mellom w og -, mellom w og D+, mellom w og B+. Kvar av desse skal gjerast slik at ledningane vert sett til eine veien, og so byter ledningane plass. Desse to avlesingane skal gi radikal forskjell i størrelse, den eine skal leggja seg so høgt som instrumentet kan visa. Hvis denne store forskjellen kjem fram i dei to avlesingane, på alle tre målepunkta, er der ikkje noko i diodane som tilseier at dynamoen er slutta heilt å lada.

Ohma gjerne og regulatoren, mellom den ledningen som går til D+ og kvar av børstane. Snu måleledningane her og. I tre av desse fire målingane skal instrumentet visa det høgaste den kan, i den fjerde skal det visa eit eller anna tall. Om det viser so høgt det kan på alle fire, vil eg anta at det kan vera rett å prøva ny regulator.

Magne

Sjekket med multimeter tidligere i dag. Pæra er i orden og den får 12 volt opp til seg når tenninga settes på. Forstår det slik at den andre ledningen skal jorde gjennom dynamoen som gjør at lampa lyser. Med tenningsbryteren av er det 0 volt mellom + og denne ledninga. Når jeg slår på tenningsbryteren får jeg 0,17 volt så noe har denne feilkoblinga gjort med dynamoen. Får vel ta og skru den ut og dra på et elektroverksted. Er det regulatoren som ser ut som en egen del bakpå dynamoen?

image_030.jpg

Redigert av jentorge (see edit history)
Ser ut til at du har en type med, regulator, likeretter og børster. (alt i ett)

Du kan evt bare ta med denne til verksted.

Ikke helt, 2tx.

Det er bare regulatoren med kullbørster (type Lucas, antakelig Cargo nr. 131277) mens selve likeretterbroen sitter i dynamoen.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Forstår det slik at det trolig er regulatoren som er gåen. Da er det vel bare å ta ut dynamoen og få byttet regulatoren. Mener jeg leste en tråd om ombygging til ekstern sense. Er nok noe å tenke på når den må ut alikevel. Har 2x185 AH forbruksbank og synes kjøleskapet er snar å stoppe selv etter mye kjøring. Skal lete selv men hvis noen har en link til dette så takker jeg. Joerg har du slike å selge kunne jeg kansje bestille hos deg? Eller er det lurest å levere den på et elektroverksted å få det gjort. Ville vært surt å pruke tid og penger på en regulator for deretter oppdage at hele greia er død.

Dynamoen din må være 100% o.k. for bruk med høyeffektregulator.

Det ene ha ikke noe å gjøre med det andre først og fremst.

Det du kan gjøre først er å sjekke om det finnes kontakt til D+.

Dette er kablen som du ser med stikkontaktet på baksiden av -regulatoren-

Blir det spenning på D+ da må du kune måle noe der.

Andre saken er regulatorens minus.

Det er skruen diagonal over regulatoren på andre side.

Minus kommer fra selve skrufesten og går til B- (topolt).

Deretter skulle du sette dynamoen på verkstedet for å sjekke.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

D+ må være den øverste av kontaktene i pluggen. Derfra går det en grå ledning til skille rele og en brun ledning til ladelampa. Målt oppe ved ladelampa får jeg spenning 0 ved tenning av og 0,17V ved tenning på. Ladelampa får 12V fra panelet ved tenning på men den har jo ingen vei å gå til minus. Den pluggen er alt som er tilkoblet dynamoen. 3 kontakter B+ B- og D+. Ledningene fra B+ og B- virker veldig tynne sikkert 5-6 kvadrat.

De skruekontaktene er ikke i bruk og de er så langt jeg kan se ikke merket annet enn W og den er heller ikke i bruk. Motor er Ford/Sabb 2704 ET.

Som Dinamo forklarer, også i en annen tråd, så takes minus til ladelampa fra D+, via rotorens børster, via regulatoren og fra B- (Batteriets minus/jordet minus), SOm andre her også skriver, så har jeg villet sjekka opp børstene og regulatoren som tydeligvis ikke "slipper gjennom" minusen. Kan noe være avbrent, dårlig kontakt ?

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Det er mulig med D+.

For å sjekke det kan du trekke av stikkontakten for så enten å måle om det finnes spenning på D+,

eller som jeg pleier å gjøre å legge Ladelampen/D+ kontakt til gods.

Da må lampen lyse.

Sjekk også om det finnes spenning på stikkkontakten på -regulatoren- (den på side av regulatoren) når spenningen er slått på.

Det er forbindelsen mellom D+ av stikkontakten som du mener og regulatoren.

Minus av -regulatoren- er omtalt skruen.

Skruen må være festet, ellers finnes det ikke minus for regulatoren = ikke noe strømkrets = verken felt eller noe visning av ladelampe når tennigen er på.

5 til 6mm² er forresten normal for disse kabler pga. stikkontakten, men optimal er det ikke.

Så snart du vet hvilken type dynamo det er finner vi fram hvor kraftig den er.

Let etter noe typeskild, kanskje du finner noe.

Lykke til, jeg tar kvelden for i dag.

Jørg

Vel var på Bilelektro i Bodø med den på fredag og fikk da beskjed om at jeg får en ny for 1500 kr. Trudde de var ånn ca 4 ganger dyrere. Pussig ting den var merket ground insulated men fikk beskjed om at dette måtte være feilmerket da den ikke har minuspol. Begge flatkontaktene var B+ og det var også den skruen med gummihette på. Får også ingen motstand mellom blokka og minuspolen på batteriet. Takker uansett for hjelpen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...