Jump to content

For lite kjølevann, hva er feil? (Yamaha 60 hk)


Nyborgracing

Recommended Posts

Hva kan være feil på kjølesystemet på motoren min? Impeller'n virker fin.. den er myk og bøyelig å er større i diameter enn metallhuset den er i, må liksom vris inn.. og den sitter fast på akslingen så den spinner ikke.. men hva annet kan være feil? det drypper liksom bare ut av det hullet oppo motoren under toppdekselet..Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hjelp, hva er feil på kjølesystemet?. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Link to post

Inne i pumpehuset skal det sitte en forhøyning som presser impellervingen sammen. Denne skal sitte rett før innsuget. Vingen rettes ut igjen rett over innsuget og fører til undertrykk som trekker inn vann. Dersom du titter inn i pumpehuset så ser du at dette ikke er helt rundt. Forhøyningen jeg mener sitter ofte skrudd fast fra utsiden av huset. En annen mulighet kan jo være at f.eks. akslingen ikke roterer.

Link to post
men hva annet kan være feil? det drypper liksom bare ut av det hullet oppo motoren under toppdekselet..

Er det der kontrollstrålen skal komme ut du mener?

Men det skal komme ut kjølevann andre steder også. Enten på stammen eller ut sammen med eksosen.

Hvis det gjør det så kan det være at det er bare er kontrollstrålehullet som er tett.

Er vel ikke bare bare men da får i hvertfall motoren kjøling.

Link to post

Hvis der er kontrollstrålen du savner så kan det gjerne være saltkrystaller eller annet grums som har tettet hullet. Prøv å stikke opp hullet mens motoren går på tomgang, da spyles sakene ut mens du holder på.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Samme problemet kan komme igjen, mange ganger. Virker som om Yamaha fra denne tiden var litt trange i åpningen for å få fin rett stråle selv om motoren gikk på tomgang.

Dette tyder også på at du burde kjøre motoren din på ferskvann i stor bøtte leeeenge og med litt turtall for å få litt press på salt-krystallene.

Alternativt kan du prøve Salt-away (har ikke brukt det selv ennå). Er en i Norge som selger det. Fant det på Finn.no, torget. Har telefonnummer til ham om du er interessert.

Link to post

Ja vi liker å bli lurt :)

 

Er vel ikke bare Yamaha som har dette "problemet" vel?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...