Nyborgracing Startet 12.August.2009 Link til dette innlegget Startet 12.August.2009 Hva kan være feil på kjølesystemet på motoren min? Impeller'n virker fin.. den er myk og bøyelig å er større i diameter enn metallhuset den er i, må liksom vris inn.. og den sitter fast på akslingen så den spinner ikke.. men hva annet kan være feil? det drypper liksom bare ut av det hullet oppo motoren under toppdekselet..Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hjelp, hva er feil på kjølesystemet?. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Sneila Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Er du sikker på at låkket til impellerhuset er helt tett? Er ikke store lekkasjen som skal til før den suger luft og ikke klarer å dra inn vann. Sjekk også at forhøyningen inne i huset sitter som den skal. Skal sitte mellom suge og trykkside på huset. Sitér dette innlegget Link to post
Nyborgracing Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 har hatt det fra hverandre og satt det sammen igjen og brukte da silikon guffe! så det skulle være tett.. Hva er det andre du snakker om da? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 (redigert) Prøv og løsle slangen ut av imeller pumpa for og se om vannet kommer ut der. Hvis det er ok og det selvfølgelig ikke ligger vann i olje og eksos. Inntaket kan være grodd igjen. Åssen motor er det? Redigert 12.August.2009 av Bavaria.Morten (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Sneila Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Inne i pumpehuset skal det sitte en forhøyning som presser impellervingen sammen. Denne skal sitte rett før innsuget. Vingen rettes ut igjen rett over innsuget og fører til undertrykk som trekker inn vann. Dersom du titter inn i pumpehuset så ser du at dette ikke er helt rundt. Forhøyningen jeg mener sitter ofte skrudd fast fra utsiden av huset. En annen mulighet kan jo være at f.eks. akslingen ikke roterer. Sitér dette innlegget Link to post
Nyborgracing Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 det er en yamaha 60 hk, 83mod med langstamme.. husker ikke benevnelsen i farta.. men får bare skru det i små biter igjen å se.. i følge han som hadde båten så ble det sånn når han kjørte.. men motoren greide seg heldighvis! Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Kan være at kjølevannsystemet ditt er grodd igjen, dette kan skje hvis motoren ikke er kjørt gjennom ferskvann mellom lagringene. Sitér dette innlegget Link to post
Nyborgracing Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 hvordan rensker jeg dette da? skader sikkert ikke å gjøre dette om det ikke er feilen..(det er rett å slett flaut å jobbe som bilmekkaniker og ikke kunne en dritt om båt motorer) Sitér dette innlegget Link to post
mikke Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 plukk det opp gjør det reint sett det sammen igjen Ingenting mystisk om du e mekaniker ( om du e delebytter på ett bilverksted så lever inn på båtverksted ) du finner jo feilen når du skrur det opp Sitér dette innlegget ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post
ABokn Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 men hva annet kan være feil? det drypper liksom bare ut av det hullet oppo motoren under toppdekselet.. Er det der kontrollstrålen skal komme ut du mener? Men det skal komme ut kjølevann andre steder også. Enten på stammen eller ut sammen med eksosen. Hvis det gjør det så kan det være at det er bare er kontrollstrålehullet som er tett. Er vel ikke bare bare men da får i hvertfall motoren kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Hvis der er kontrollstrålen du savner så kan det gjerne være saltkrystaller eller annet grums som har tettet hullet. Prøv å stikke opp hullet mens motoren går på tomgang, da spyles sakene ut mens du holder på. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Nyborgracing Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Det er kontrollstrålen som var problemet ja :) men det var tettet av salt som skrevet så nå er det i orden.. takker for hjelpsome svar her:) takk for hjelpen, endelig kan jeg kjøre båt:) Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Ja du får kose deg da Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Samme problemet kan komme igjen, mange ganger. Virker som om Yamaha fra denne tiden var litt trange i åpningen for å få fin rett stråle selv om motoren gikk på tomgang. Dette tyder også på at du burde kjøre motoren din på ferskvann i stor bøtte leeeenge og med litt turtall for å få litt press på salt-krystallene. Alternativt kan du prøve Salt-away (har ikke brukt det selv ennå). Er en i Norge som selger det. Fant det på Finn.no, torget. Har telefonnummer til ham om du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Ja vi liker å bli lurt :) Er vel ikke bare Yamaha som har dette "problemet" vel? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Nyborgracing Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Skulle nok kanskje vært gjort det.. men nå i første omgang vil den bare bli brukt på ferskvann! og lurer på om motoren skal opp i vinter å få en liten overhaling for å være på den sikkre siden :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.