Jump to content

hvorfor har ikke flere inspeksjonsluke for propell

eysteind

Recommended Posts

Kjekt for vestlendinger, men for oss på østlandet der vannntemp er 20gr ++ så trenger man ikke det - vi bader og sjekker :rolleyes:

Neida, det hadde vært kjekt med slik insp. luke hvis man får tau i propellen. Jeg vurderer å kjøpe propellkniv til å montere rett på innsiden av propell. Den kutter eventulety tau som mått dukke opp på feil sted, :sailing:

Hei

Jeg har en slik Sollux med akterkabin som er nevnt før i denne tråden. Men den er bygget uten "toalett"/inspeksjonsluke.

Kunne godt tenke meg å ha slik luke (ikke toalett...) , så hvis noen har tegninger / tips om hvordan en slik bør lages er jeg takknemlig for innspill. :smiley:

Biam 800 har inspeksjonsluke.

Burde nærmest vært et krav, da dette er et fantastisk hjelpemiddel i en mulig farlig situasjon.

Jeg husker svakt at min far måtte bade da vi var ute og trakk teiner en høst da jeg var liten. Han liker ikke å bade med mindre det er 25-30 grader, så vi synes det var kjempegøy at han badet i oktober. Det jeg fikk greie på mange år senere, var at han hadde hatt store problemer med å komme seg opp i båten igjen etter å ha fått ut tauet. Det kunne fort gått galt.

/Are

Skjønner at det er noe jeg har glemt å spesifisere på båten min her. Det får bli til neste gang:

Spørsmål:

Blir det ikke veldig trangt ned til propellen hvis toppen av brønnen skal være i god høyde over vannspeilet?

Hva bør omtrent tverrsnitt på brønnen være?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

På de båtene jeg har hatt med inspeksjonsluke, har noen vært firkantige og andre rørformet.

Diameter på rør ca. 20-30 cm. De firkantige ca. 20X20 cm.

Har flere ganger hatt behov for å renske "dritt" fra propellen.

Engang var det nesten bom-stop da jeg fikk en vase med pakkeband av nylon i propellen. (Den typen som bla. brukes til trelast).

Ellers så har il-tau og plastposer blitt fjernet via denne muligheten.

Viksunden har desverre ikke denne luken!

Men åpningen på luken ligger circa en halvmeter over vannlinjen, så dette skulle vel ikke vere noe problem. Fikk litt panikk før eg fikk tenkt meg om fordi eg ikke lukket luken skikkelig. Hadde ikke drill der å da...

Må du bruke drill er nesten vitsen borte med inspeksjons luke, skal vere lett å åpne når du har dårlig tid. Og det er i nød situasjoner

• 3 år senere...

Det var nu trasig, men slikt skjer desverre. Var det når du rygget ut fra parkeringsplassen eller når du skulle parkere og knyte fast båten. Jeg fikk en gang tau i propellen da jeg bare skulle en liten tur ned på kjøkkenet ombord.

Det har vært en del forlis med inspeksjonsluker som er gått lekk eller ikke er montert etter div arbeider på båten.

Min erfaring med tau i propellen er at det er vanskelig å komme til propellen gjennom inspeksjonsluka. I alle fall er det sånn på min båt. Sjakten er kanskje 60 cm lang, og en stang med kniv eller sag senkes ned i hullet og jokkes frem og tilbake mens man håper på å treffe tauet. Er det i tillegg mørkt ute ser man jo ingenting.

Jeg har i tillegg satt på en taukutter på akslingen, og denne er meget effektiv mot nettopp tau, men kanskje ikke trål eller garn.

Har stort sett hatt inspeksjonsluke på alle mine deplasement båter de siste 15 år. Brukte luka 2 ganger i hummerfisket i høst & må som regel bruke den noen ganger om sommeren også hvis man har vært inne i grunne bukter med mye tang som ser ut som lange brune hår ( har glemt hva denne tangen heter, men den lager kluss når propellen ser ut som et garnøste)

Man må være forsiktig hvis det er mye svell/sjø, da kommer det mye vann inn og luken kan være vanskelig å få på plass.

Min Neptim er også utstyrt med luke over propell, men er usikker på om den er orginal eller laget av en tidligere eier. Under luka er det festet en sylinder som fyller hele tunellen, slik at når jeg ser fra undersiden er skroget helt flatt. Ser veldig praktisk ut, men jeg har aldri hatt bruk for den. Har den derimot ikke vært der så har jeg sikkert hatt mye bruk for den. (he-he)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...