Jump to content

hvorfor har ikke flere inspeksjonsluke for propell

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Var litt uheldig i dag og rygget ut båten før fortøyningstauene hadde sunket skikkelig. Dette resulterte i tau i propellen.

Tenkte med gru hvor mye arbeid dette ville bli. Husket den gangen eg fikk tau i propellen i saga 24`n og hold på i flere timer. Da var det på med dykkerbriller og kniv og dukke i den iskalde vatnet.

Dette fristet ikke i dag med kun 15 grader og vind. Kom da pluselig på at eg hadde inspeksjonsluke over propellen. Kikket ned i og såg at tauet satt godt fast mellom flensen og propellen. Etter et lite kvarter var tauet fjernet og eg var like tørr.

Etter dette er eg blit veldig glad i luken over propellen. Men eg har aldri sett andre fritidsbåtere som har dette. Vet noen om andre båtfabrikanter som har dette?

Sjønner ikke hvorfor ikke båtfabrikantene lager slik i alle båter med aksling. Det er jo veldig enkelt og billig! Og eg har inntrykk av at det er en del som får tau i propellen i løpet av sesongen.

J...... kjekt å ha. Mange båter har luke, spesielt båter der er som er tiltenkt fiske.

Men vær sikker på at luken er rigtig lukket, før du kjører videre, hvis du har hatt luken åbnet. Mange båter har gået helt, eller nesten helt ned, pga. at luken ikke har vert rett lukket etter bruk.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

J...... kjekt å ha. Mange båter har luke, spesielt båter der er som er tiltenkt fiske.

Men vær sikker på at luken er rigtig lukket, før du kjører videre, hvis du har hatt luken åbnet. Mange båter har gået helt, eller nesten helt ned, pga. at luken ikke har vert rett lukket etter bruk.

Men åpningen på luken ligger circa en halvmeter over vannlinjen, så dette skulle vel ikke vere noe problem. Fikk litt panikk før eg fikk tenkt meg om fordi eg ikke lukket luken skikkelig. Hadde ikke drill der å da...

Men åpningen på luken ligger circa en halvmeter over vannlinjen, så dette skulle vel ikke vere noe problem. Fikk litt panikk før eg fikk tenkt meg om fordi eg ikke lukket luken skikkelig. Hadde ikke drill der å da...

Ingen fare når båten ligger i ro, men husk på at båten ofte "sitter" seg litt under fart + at der er mye "plask" rundt propellen.

Jeg taler av erfaring, jeg (og jeg veit at jeg er ikke den eneste) har vert med å øse for livet, pga. at vi ikke fikk luken riktig på plass. Husk på at all vattent der kommer inn samler seg bak, så det blir værre og værre.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Hei.

Jeg husker når Solluxen kom på 80 tallet da var de en av de første med denne såkalte innspeksjonsluken. Dengang kalte de den for toalett i akterkabinen :wink:. En kollega av meg kjøpte den som halvfabrikata for ca 35 til 40000 og det som var så enestående dengang var nettop løsningen med dette såkalte hullet der bak....hmmm :wink:.

Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Hei.

Jeg husker når Solluxen kom på 80 tallet da var de en av de første med denne såkalte innspeksjonsluken. Dengang kalte de den for toalett i akterkabinen

Hehe - hadde i allefall skikkelig kraftig toalettkvern om ikke annet... :wink:

Suzuki

No boat needed..

Vi hadde for mange år siden en Myra 21 fot hvor vi etter flere tilfeller med tau, plastikkflak m.m. laget inspeksjonsluke over propellen.  Så vidt jeg husker så fikk vi pussig nok ikke noe mer på propellen etter dette.

Har nå båt med hekkagregat og da er det lekende lett å tilte opp hekkagregatet og fjerne tau eller annet som har kommet på. Også skifte av propeller går greit. I løpet av de siste 3 årene har jeg måttet tilte det opp og fjerne tau, fiskesnøre, bossekk o.l. 4 ganger, senest nå i påsken.

Vet ikke om det er standar på Elwaro båtene. Men det er iallefall inspeksjonsluke på Mariell.

Toppen ligger 30 cm over vannlinjen. Det er også en stang med ei plate i enden som blir presset ned til bunnen slik at det ikke blir for mye vannpress opp i inspeksjonskanalen ved kjøring. Toppdelselet er festet med vingmuttere. Fiks og grei patent. Som jeg foreløpig ikke har hatt bruk for.

Eneste gang jeg har fått noe rundt akselen var når jeg bakket over en fortøyningsbøye og fikk kjettingen rund akselen.  :cryin:Da hjalp det ikke kun med en inspeksjonsluke.

Men måtte benytte meg av medlemskapet i kystpatruljen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Også på båter med drev er det ganske kjekt å kunne komme til propellerne. Selv om drevet kan tiltes opp, er det på en del båter vanskelig å komme til p.gr.a badeplattformen. På min Nor Star 290 er det en veldig grei luke på badeplattformen for å inspirer drevet. Dette burde flere drevbåter også ha!

• 1 år senere...

Myra 22 sjark (Overklassen blant småsjarker) har inspeksjonsluke. Det er et tap for litt "proffe" hobbyfiskere ar disse ikke produseres lenger. Siste ble vel produsert ca 1980 +. Men i dag skal det val være fart, planien og ikke minder enn 200 hk. Og 6 - 7 knops fart er jo direkte patetisk.... :fishing:

Hei!

Var litt uheldig i dag og rygget ut båten før fortøyningstauene hadde sunket skikkelig.

Unge mann - man bakker en båt. Rygge - det gjør man med bilen :wink::wink:

Og så var det historien om dama som satt på skåla i Soluxen samtidig som kapteinen bakket opp. Hun kom fort opp fra akterkabinen kan man si.........

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel det som kalles bidé, snakk om å få spylt rent :eek: Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...