Vår Sommer Ro Svart 13.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2009 (redigert) Tror det er en del som ikke har satt seg inn i saken her: For meg ville det representert et digert hull i skroget som jeg ikke hadde bruk for. Store unødvendige hull i skroget må fjernes/utbedres For info: En nedsenkbar thruster tetter hullet selv, hver gang den ikke er i bruk. Har hat og kjørt båter i størelsen 32-56 fot de siste 25 år og jeg har kjørt ganske mye. Baugpropell er noe jeg aldrig har følt noe som helst behov for på noen av de båtene. Hadde en 35 fots cruser hvor det sto en sleipner SP75 i den da jeg kjøpte båten, den bråkte så jevlig at jeg fjernet sikringene til den for sikerhet skyld. Hade jo ikke noe behov for og bruke den da båten hadde derv og styrte helt fing både forover og bakover. For info: En tunnell-thruster bråker mye, det er sant. En nedsenkbar thruster er omtrent lydløs i forhold...propellen går på utsiden av skroget, og ikke i en innvendig tunnell. Å seile singlehanded (les: med kone, små barn og hund ombord) er en ting. Å gå inn i en trang havn singlehanded er mye verre. Kan ikke se noe annet enn at en thruster må være til hjelp. Redigert 13.August.2009 av Vår Sommer Ro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Derfor er jeg er nysjerrig på hvorfor du mener det må bort. For å si det litt flåsete: Hvis det stod et vannklosett i porselen montert på fordekket, så hadde jeg tatt bort det også Seriøst: det er en mekanisk innretning som før eller siden kommer til å lage trøbbel (kortslutning / lekkasje / drit som blir sittende fast / e.l ). Siden jeg ikke føler det minste behov for det, så er det like godt å fjerne det først som sist. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
taske Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 (redigert) Seriøst: det er en mekanisk innretning som før eller siden kommer til å lage trøbbel (kortslutning / lekkasje / drit som blir sittende fast / e.l ). Siden jeg ikke føler det minste behov for det, så er det like godt å fjerne det først som sist. Skjønner! Takk for svar. Redigert 13.August.2009 av taske (see edit history) Sitér dette innlegget Go ahead, make my kernel! Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/ Link to post
BMP Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 I en Bavaria 38 vil en truster uansett type medføre redusert oppdrift og økt vekt på et sted men slett ikke ønsker det. I tilegg er det en svekkelse av skroget. Hadde det ståt en truster i min båt "Bavaria 40AC" ville jeg garantert montert den ut og tettet hulene. Jeg seiler for det meste alene og er stadig inni trange havner men kan ikke se jeg ville ha hat noen nytte av en baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 gå inn i en trang havn singlehanded er mye verre. Det gjør jeg hele tiden. Singlehanded. Ikkeno problem. Skulle jeg kostet store penger på båten hadde det vært elektriske vinsjer. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 elektriske vinsjer hadde jeg også likt å ha, ingen tvil om det. Fant en fin video som presenterer den nedsenkbare fra Side Power: Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Vår Sommer Ro Svart 13.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2009 Hva sier skeptikerpanelet til denne løsningen da? Thruster Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Det blir i alle fall en mindr jobb for BMP eller NOR_Gandsfjord å fjerne sporene etter thrusteren om en av dem kjøper båten av deg på et senere tidspunkt Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 (redigert) I en Bavaria 38 vil en truster uansett type medføre redusert oppdrift og økt vekt på et sted men slett ikke ønsker det. I tilegg er det en svekkelse av skroget. Hadde det ståt en truster i min båt "Bavaria 40AC" ville jeg garantert montert den ut og tettet hulene. Jeg seiler for det meste alene og er stadig inni trange havner men kan ikke se jeg ville ha hat noen nytte av en baugpropell. Fint at noen klarer seg uten baugpropell, har selv brukt båt i mange år og vært innom diverse trange havner og dersom du har en båt rundt 40 fot er det flere steder som er utelukket dersom det blåser en del og båten ikke er utrustet med baugpropell. En seilbåt er svært lett å håndtere så lenge den er i bevegelse, men med mye vind og uten fart er den helt umulig å håndtere i trange farvann dersom en ikke har baugpropell til å støtte baugen på båten med. Når dere da ikke kan se nytten av en baugpropell er det mer uttrykk for trangsynthet enn praktisk forståelse etter min erfaring. Redusert oppdrift og den lille svekkelsen av skroget som dette medfører er for de fleste en liten pris å betale for den økte manøvreringsevnen den gir. Redigert 13.August.2009 av Chrian (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Kaftein ØL Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Dette helt avhengig av båtens manøveringsevne. Jeg savnet aldri baugpropell på min tidligere Hero, og jeg har seilt mange Bavaria uten å savne det heller, men i noen situasjoner kunne det være kjekt å ha. På min båt med dobble ror og senkekjøl er det nærmest nødvendig dersom jeg vil legge meg inn i en havn.Til kaftein ØL, det er greit at du ikke vil svare på det jeg spurte om, men da kan du jo si det! og jeg vil akseptere det fullt ut. Sorry! Glemte å svare på det. Du må nok regne 12-15000 inkl. mva for alt monteringsarbeidet inkl. kabler og forbruksmatriell, kjøring osv. Du vil nok komme noe rimligere ut av det dersom du også kjøper delene gjennom den som skal montere det, men det har du kanskje allerede gjort? Så er fort noen kroner ekstra dersom du ønsker ekstra batteri (-er) og ladeopplegg for det. Skjønner ikke hvorfor slike tråder alltid skal forsøples med masse innlegg for og imot baugpropell! Trådstarter spør om noe helt spesifikt, også kommer alle innleggene om at det bare er tull og unyttig. Jeg har montert baugpropeller på mange båter som er mye mindre. Selv om jeg ikke har baugpropell og heller ikke kommer til å montere det i min egen 48 foter, så synes jeg vi godt kan respektere at folk har forskjellige behov og ønsker for hva de vil utstyre båten sin med. En skikkelig montert baugpropell utgjør overhodet ingen sikkerhetsrisiko, og fartstapet er helt ubetydelig. Vi prater trosalt stort sett om turbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 trangsynthet enn praktisk forståelse Veldig godt argument. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Å seile singlehanded (les: med kone ombord) er en ting. Er du singelhanded når du har kona med ? Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 13.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2009 Er du singelhanded når du har kona med ? Det kommer an på hva som skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Tror jeg ville valgt en SE100 til denne båten, den har samme diameter på røret som SE80 og mer skyvekraft... Det er når det blåser hatter og høy at man virkelig trenger denne.. alternativt er jo Sleipners nedsenkbare... men også her hadde jeg valg 100 typen, den koster bare ett "par tre" laken mer... Jeg savnet baugpropell flere ganger på min B39, spesielt i liten kuling i Skagen og noen svenske havner... Jeg er heller ikke i tvil om at min neste båt skal ha dette.... jeg kunne faktisk tenkt med to nedsenkbare en i baug og en akter.... sikkerhet og manøvredbarhet i trange havner i vind går foran prestisje for meg... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Det kommer an på hva som skal gjøres. Beklager at det er off topic men i hvilke situasjoner får du problemer om kona styrer båten og du tar deg av fendring og fortøyning ? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 (redigert) Betrakter meg selv som dyktig til å manøvrere for motor, men i sommer har jeg sett behovet for baugpropell på min nye båt. Kort kjøl og mye vindfang gjør at den drive fort av foran. Det blir nok ikke mindre vind og bedre plass i havnene i framtiden. Er spent på tilbakemeldinger på den utvendige propellen som ble nevnt tidligere her. Ang. vinsj bak kan jeg anbefale Quick Genius med kjetting. Har min andre installasjon med denne kombinasjonen. God pris og driftsikker. Redigert 13.August.2009 av blueline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 13.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2009 Tror jeg ville valgt en SE100 til denne båten, den har samme diameter på røret som SE80 og mer skyvekraft Alle tilbakemeldinger jeg har fått fra folk rundtom er at de har mye mer effekt enn hva de strengt tatt har behov for. Vi får se om det blir en 80 eller 100, men først må jeg bestemme meg for om det blir en tradisjonell, en nedsenkbar eller en utenpåliggende thruster. Akkurat nå er jeg litt skeptisk til leamikken som er rundt den nedsenkbare. .... sikkerhet og manøvredbarhet i trange havner i vind går foran prestisje for meg... Det er akkurat slik jeg tenker også! Jeg er oppvokst i båt og har gått gradene i båtlivet. Men jeg er ikke bedre enn at jeg kan innrømme at en thruster hadde vært god og ha inne i mellom. Så thruster skal monteres. Det er bare spørsmål om hvilken type. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 men det er vel slik at en nedsenkbar SR80 skyver like godt som en SE100 i rør? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Vår Sommer Ro Svart 13.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2009 Beklager at det er off topic men i hvilke situasjoner får du problemer om kona styrer båten og du tar deg av fendring og fortøyning ? Enzo; Jeg er litt usikker på hvilken agenda du har når du kommer med slike spørsmål? På samme måte som det finnes båter med mange ulike egenskaper så finnes det koner med ulike egenskaper. Dersom du synes dette temaet er interessant så føreslår jeg at du starter din egen tråd om temaet, og ikke forsøpler min. Du har enda tilgode å anbefale noenting som helst vedrørende thrustere og wincher i denne tråden. (Mest sannsynlig så er du en slik "poeng-sanker" som prøver å oppnå flest mulig meldinger her, stemmer ikke det?) Dersom du fortsatt er interessert i detaljer om meg og konas båtliv så føreslår jeg at du sender meg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 13.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2009 men det er vel slik at en nedsenkbar SR80 skyver like godt som en SE100 i rør? Det høres logisk ut, for et rør stjeler effekt. Desto lengre rør, desto mindre effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Enzo;Jeg er litt usikker på hvilken agenda Beklager at jeg fornærmet deg , jeg har ikke peiling på deg og din kone og legger meg selvsagt ikke oppi dette , stilte bare et spørsmål og fikk ikke noe svar og det gjør ikke noe som helst. Når det kommer til baugpropell så hadde jeg en sleipner SP55 på en HR34 og den var ubrukelig , nå testet jeg den bare 3ggr den sesongen jeg hadde båten men det var lik null effekt når det blåste 8-10ms i siden med litt bølger så jeg anbefaler å kjøpe større enn du tror du får bruk for- Når det kommer til ankervinsjer så har jeg lite erfaring men kjøp stor nok der også , jeg har en 800W leroy somer i min båt og den sliter med å trekke ankeret løs av bunnen (17kilo bruce med 10mmkjetting). Spar ikke penger på størrelsen på hverken vinsj eller visp. Jeg testet forresten en slik sidepower nedfellbar sak her om dagen , den står i en Hanse 461 og ble levert av Hanse så jeg regner med at de hadde bestemt størrelsen i forhold til båten , det var nesten null bråk men det var heller ikke mye effekt å spore Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 (redigert) Skal legg til 2 historier 1 Sotenkanalen i sommer. Full stans, bra strøm. Kaos, en seilbåt legger seg på tvers pga strøm. Båter som kjører motor. Vår båt med kjøl og thrusler legger vi inntil i kanalen. Vår kompis med 2 motorer uten vispere sliter pga en annen. Han ønsker seg visper nå. Det var full stopp i Kanalen. 2 Indre Strømstad havn, vi går inn etter plass fullt. visper litt og vi er ute igjen. En Contrast 36 går inn og sjekker, fortsatt fullt og bakker opp mot vinden. En annen båt har gått sammen inn og beslaglegger plassen bak Contrasten. Den får ikke styrefart og etter en stund legger den seg på tvers på en del båter. Hadde det sittet visper i denne hadde det gått fint. Tror vedkommende er dyktig, men ble satt i dødens av en annen båt. Ikke altid på egne manøvre man velger visper. Vet hva jeg GJØR,(håper jeg) men verre med andre som ikke altid leser sitsen. Kjøp Visper, men ikke for liten. Og hyggelig å lese at en del ikke trenger Visper. Jeg synes det er veldig greit for vår del å ha. Redigert 13.August.2009 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Skjønner ikke hvorfor slike tråder alltid skal forsøples med masse innlegg for og imot baugpropell! Trådstarter spør om noe helt spesifikt, også kommer alle innleggene om at det bare er tull og unyttig. Enig at det er litt off-topic, men det kan jo være greit å vite at man gjør båten usalgbar til en andel av potensiell kjøpergruppe den dagen man skal skifte båt? Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
baatsman Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 men det kan jo være greit å vite at man gjør båten usalgbar til en andel av potensiell kjøpergruppe den dagen man skal skifte båt? Helt ærlig Gandsfjord, den gruppen er minkende. Hvor vi går med båten er det minimalt med seilere som følger oss. Og jeg stoler på vår venn i kjelleren. Tap i fart er minimalt. En god Styrman har mer å si en tapet på en visper. Men som sagt vi velger hva vi har lyst på Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Vi er i forskjellige miljøer da. Jeg seiler regatta (og kjenner derfor mange andre regattaseilere). I et vanlig startfelt på en onsdagsregatta - 60-70 båter - finner man nok temmelig nøyaktig null baugpropeller. Og jeg er selvfølgelig farget av oppfatningen til de jeg seiler mest sammen med. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.