Jump to content

Anbefalt baupropell og ankerwinch akter, til Bavaria 38 AC (02-05)

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

OK jeg forstår at regattamiljøet ikke ønsker visper. Men vi snakker om en Bav 38, som seiler i bra og med modifiseringer er en potensiel LYS-vinner. Men i utgangspunktet

er de fleste hobbyseilere som har stor tro om seg selv :lol: .

Snakker vi om en First 40/J120/Arcona/X40 osv er visper neg. I større X som 46 og 50 er vel nedfellbare Maxpowre std.

Før seilte også jeg mye regatta, klubb og NM. Men ved valget av Bav 42 er ambisjonene helt anderledes.

En viss legende sa til meg: DU har bøgpropeller. Som jeg svarte, jeg har også seilt med cockpit-teltet oppe også :giggle:

Nå har han gitt opp. Ligger i toppen av Union Race.

Valget av vår Bav 42 er ikke topp 1 på regatte, men full kos underveis.

Og uten jeg vet fasiten, men tror det finnes mere koseseilere enn regattaseilere.

Vi sees!

Skal legg til 2 historier

Jadajada. Og her er en til.

I høysesong seilte jeg til kai i Strømstad fordi jeg måtte på land for å kjøpe deler til motoren min.

Totalt irrelevant det også.

Poenget mitt er til del at en tunellthruster i en Bav 38, som har en tendens til å sette seg på ræva, kanskje har særdeles liten effekt den dagen du virkelig trenger den. En thruster må ha vann over seg for å virke.

Nå seiler ikke jeg regata men alikever vill ting som baugpropeller og rullestorseil fremstå som svært negativt for meg når jeg skal velge båt.
Enig at det er litt off-topic, men det kan jo være greit å vite at man gjør båten usalgbar til en andel av potensiell kjøpergruppe den dagen man skal skifte båt?

Nå har jeg allerede storseil på rull, så regatta-kjøper-gruppen hadde nok gitt opp denne....også uten baugpropell....så det argumentet holder ikke :smiley:

Når vi først er inne på regatta-temaet så vil jeg påstå at den dype blykjølen (som min båt er utrustet med) oppveger tapet som rulleseilet medfører, kontra vanlig storseil. Det går nemlig veldig bra unna :cool:

Alle tilbakemeldinger jeg har fått fra folk rundtom er at de har mye mer effekt enn hva de strengt tatt har behov for.

Da er det vel snakke om Oslofjorden... De fleste jeg kjenner til har underdimensjonert.

Vi får se om det blir en 80 eller 100

Er du i tvil ta den største. Du vil ikke angre da. Noe du kanskje gjør med en mindre variant.

....jeg er ikke bedre enn at jeg kan innrømme at en thruster hadde vært god og ha inne i mellom. Så thruster skal monteres.

Og det er når det blåser (eller strømen) helt feil du trenger den. Overdimensjoner! :smash:

Og lykke til! Håper du blir fornøyd til slutt uansett hva du velger! :smiley:

Er du i tvil ta den største. Du vil ikke angre da. Noe du kanskje gjør med en mindre variant.

Og det er når det blåser (eller strømen) helt feil du trenger den. Overdimensjoner! :smash:

Kunne ikke vært mer enig...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Når det gjelder vinsj så valgte jeg Anchorlift sin 1200W med 8mm kjetting, hurtig utkjøring... 34m/min. Var meget fornøyd med denne på en B39.. også her valgte jeg så stor som mulig den gang...

Laget også en vippearme til ankeret slik at jeg vippet det opp når det ikke var i bruk

dscf3115.jpg

dscf3116.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva var hovedgrunnen til at du ikke valgte nedsenkbar?

Grunn #1:

Tanker om slagene baugen blir utsatt for i røff sjø. Har gått over Stadt og Sletta i skikkelig motsjø. Har også vært "vektløs" i køya forut, når baugen har vært i fritt fall mot sjø. Her er det ingen V-bunn som tar imot og kreftene må være formidable imot luken som skjuler den nedsenkbare thrusteren.

Grunn #2:

Desto mer leamikk, desto mer som kan gå galt.

Grunn #3:

Ingen kan har erfaring med den nedsenkbare. Lunde Båt kunne ikke fortelle om erfaringer. Seatronic skulle skaffe referanser, men kom aldri tilbake. Synest også den videoen fra YouTube gav inntrykk av at den nedsenkbare thrusteren er litt vesal og svak. Det ble ikke gitt noen forklaring på hvordan luka "låses" når thrusteren er i hvileposisjon. Heller ikke installasjonsmanualen beskriver dette. Kan godt hende jeg tar feil her, men har ikke lyst til å være prøvekanin.

Grunn #4:

Pris. den nedsenkbare ble nesten 20% dyrere enn det jeg ble forespeilet i starten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...