chagall Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Jeg ville dog hatt som en forutsetning for et bruktbåtkjøp at første eier har vært samvittighetsfull med innkjøring, service, oppfølgning og dokumentasjon. En svinekjørt og egen-mekka båt ville jeg forsøkt å unngå..... Det er vel akkurat det du nevner her `Stevens`at man aldri har noen garanti på hvordan den første eier har fulgt innkjøringsprosedyrer, service etc. Kan forstå `Bjerknez `her, som tydeligvis prioriterer ny båt og motor som gir en større glede enn å kjøpe en "second hand" båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Vel, jeg forstår at det føles betryggende å kjøpe en helt ny båt, men du skal være akkurat like godt dekket så lenge båten & motoren er innenfor garantiperioden. Jeg kjøpte min båt brukt (en 2005 modell), er tredje eier og alle tre eierne har fått utført garantireparasjoner uten problemer. Dog, det viktigste å forholde seg til er den lokale merkeforhandleren, og de er kanskje mer velvillige til å pushe garantisaker overfor importørene på båter de selv har solgt og kjenner hele historikken på. Jeg kjøper gjerne nyere bruktbåt igjen. Det kan være et betydelig verdifall de første par årene, det følger som regel med mye ekstrautstyr på kjøpet, og det som måtte være av barnesykdommer & garantisaker er forhåpentligvis allerede tatt av første eier. Jeg ville dog hatt som en forutsetning for et bruktbåtkjøp at første eier har vært samvittighetsfull med innkjøring, service, oppfølgning og dokumentasjon. En svinekjørt og egen-mekka båt ville jeg forsøkt å unngå..... Hvordan kan man egentlig være sikker på at forrige eier har innkjørt båten etter reglene? Har den forige eieren kjørt "idiot" med høye turtall så er det vel ikke sikkert dette gjør noe skade der og da... men kun forringer lavetiden på motoren. Noe kjøper får svi for når den tid kommer. Jeg synes prisen man betaler for en splitter ny båt er verdt det. Da er det liksom ikke tvil, og det blir mye enklere å "klage" i etterkant. EDIT: Chagall kom meg i forkjøpet angående innkjøringen.... Redigert 15.August.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Herr Felle Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 He he... på seg selv kjenner man andre... Er ikke situasjonen den at du nettopp har hatt en vår og sommer full av trøbbel nettopp p.g.a. grisete innkjøring? Så ja - jeg skjønner godt skepsisen din til å kjøpe brukte båter... Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) He he... på seg selv kjenner man andre... Er ikke situasjonen den at du nettopp har hatt en vår og sommer full av trøbbel nettopp p.g.a. grisete innkjøring?Så ja - jeg skjønner godt skepsisen din til å kjøpe brukte båter... Tror du er litt feilinnformert og eller lider av synsforstyrrelser hvis du mener jeg har "grisekjørt" med båten før innkjøringen var over... Å teste toppfarten i ny og ne er ikke grisekjøring. Er det egentlig noe galt i å kjøpe helt nye båter? Hvis jeg ønsker det, så får vel det være opp til meg? Er vel ikke så lett å kjøre i stykker en motor i dag på under en uke. Så sant man ikke tilter opp motoren helt og starter den og lar den gå på full spiker til hele dritten smelter. Dette har ikke noe med grisekjøring å gjøre men da er man i kategorien idiot. Turtallsperra slår inn ved for høyt turtall og så sant man ikke laster båten med elefanter (hvis dette var mulig) og kjører for full gass i flere timer, så er det vel i teorien ganske vanskelig å kjøre i stykker en motor. Da skal man vertfall være rimelig bevisst på det. Det at min motor fikk en mekanisk lyd har ingenting med min testing av toppfart å gjøre. Dette sa også forhandler og de fleste andre oppegående båtmennesker jeg kjenner. Kanskje vi heller skal komme til saken? Redigert 15.August.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
roesok Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Om jeg skulle svi av 400' - 500.000,- på ny båt hadde jeg sett nærmere på denne. http://www.yamaha-motor.no/produkter/marin...sp?view=pricing Ingen DC men WA. Jeg vil heller kalle det en genial mellomting mellom DC og WA, for her er det grei cabin og i tillegg stor uteplass. Bl.a. solide dollbord som gjør lett tilgang overalt på båten. Og så er den stilig! Veil pris kr 481.000,- med 150 hk og 531.000,- med 225 hk. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Bjerknez Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Joda... men dette er vel ingen Daycruiser...? Lager dem Ibiza 21 Touring lenger? Mener jeg leste en test i en av dem siste båtguiden-bladene om 21 Touring... men kan ikke finne 21 Touring på www.ibizaboats.no Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Daffy Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 For meg ville valget her stått nellom Ibiza m/200 Suzuki eller Yamarin m/ 200hk Yamaha.Helt enig. forøvrig i resten av innlegget også. I tillegg vil jeg nevne at dette er merker som er lett å bli kvitt igjen. Og det ser ut til å være viktig her Noen som vil kommentere dette?Jeg skjønte ikke hva journalisten mente der...Mente han at denne båten ikke var behagelig i denne hastigheten? eller mente han at han personlig ikke trenger denne hastigheten. Jeg er sikker på at hvis han henger på en 4hk får han enda mindre støy hvis det er det han er ute etter... men uten dromedille-utstikkere som gir stabilitetsproblemer i høyfart. dette var nytt for meg...Kan du forklare dette? Ynroenn: Har din båt stabilitetsproblemer i høy fart? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
arnstein156 Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 OK - bittegrann over budsjett, men denne er jo fin: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18405614 (Nordkapp 760) Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
Teerex Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) OK - bittegrann over budsjett, men denne er jo fin: Om et år eller tre er den innafor budsjett brukt Redigert 15.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bjerknez Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg skjønte ikke hva journalisten mente der...Mente han at denne båten ikke var behagelig i denne hastigheten? eller mente han at han personlig ikke trenger denne hastigheten. Jeg er sikker på at hvis han henger på en 4hk får han enda mindre støy hvis det er det han er ute etter... Den han mente var at båten gjorde 10 knop mindre på toppfart enn en tilsvarende 2-takter... Høres jo rart ut... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ibizafan Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 se på nye ibiza 21 for påhengsmotor maks motor 175 Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Bjerknez Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 se på nye ibiza 21 for påhengsmotor maks motor 175 Joda... men finner ikke informasjon om Ibiza 21 Touring på hjemmesiden dems... www.ibizaboats.no Der ligger kun Weekender og det er jo en innenbords... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
chagall Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Den han mente var at båten gjorde 10 knop mindre på toppfart enn en tilsvarende 2-takter...Høres jo rart ut... Har jeg misforstått eller var det ikke en tilsvarende 4-takter journalisten mente? Her er sitatet du la ved i et tidligere innlegg i denne tråden. Sitat: Vår testbåt var utstyrt med Mariners 150 hk OptiMax påhenger. Morsomt når du skal leke, men støybildet blir fort sjenerende. På testbåten målte vi hele 91,1 desibel på topp. Det er mye tatt i betraktning av at dette tross alt er en kosebåt for familien. Skulle vi valgt, ville vi foretrukket en fire-takter, selv om toppfarten reduseres med nesten 10 knop. Med 150 hesteren besitter imidlertid båten betydelige fartsressurser og akselerasjonskapasitet. Sitat slutt. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 se båtmagasinet juni 2009 for test av båten, eller båtmagasinet.no TESTVINNER. ibiza 21 med 150 suzuki fart 44.2 knop. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Bjerknez Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Problemet er at det ikke ser ut til at Ibiza 21 Touring ikke selges lenger.... Finner vertfall ikke denne på www.ibizaboats.no Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ibizafan Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Den båten er ny av året kom til sjøen for alle messen 2009 send mail til ibizaboats. de har ikke stått noe om den på nettsiden. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Bjerknez Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Den båten er ny av året kom til sjøen for alle messen 2009 send mail til ibizaboats. de har ikke stått noe om den på nettsiden. Toppers! Ser ut til at Ibiza 21 kan være midt i blinken.... 20 er litt for liten... og 22 blir litt vel dyr, så en 21 hadde vært knall :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.