nordan family 27 Startet 13.August.2009 Link til dette innlegget Startet 13.August.2009 Bakgrunnen for spørsmålet er at det har blitt borte noe kjølevann på en motor - og gjenværende kjølevann er målt til å klare - 15 grader, dvs atskillig mindre enn det antagelig var ved påfylling, samtidig som blandingen så veldig tynn ut (etter at bunnfallet hadde lagt seg). - dersom glykolen fordamper med evt kjølevann via lokket på ekspansjonstank eller lignende og etterfylles med rent vann vil det jo tynnes. - dersom glykolen IKKE fordamper vil påfylling av rent vann ikke redusere fryse-egenskapene? - dersom kjølevæsken blir borte et annet sted (varmeveksler?) og etterfylles med rent vann vil det jo tynnes. En mekaniker smakte på blandingen i går og mente at det ikke var salt smak på den, så han antok at uttynningen ikke skyldes saltvann via f.eks veksler. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Når du sier at kjølevann "har blitt borte", er jo spørsmålet hvor det er blitt av. Ved en lekkasje (eller koking) vil jo både vann og frostvæske forsvinne. Man bør derfor unngå å etterfylle med rent vann, men bruke samme blanding som du vil kjøre med, f. eks. 50/50. Det samme gjelder for bil. Det er sikkert også en god regel å måle blandingen fra tid til annen, for eksempel en gang i året. Hvis vannet minker mer enn det som er "normalt", må man snarest finne ut om det har oppstått lekkasje, slik at vannet forsvinner ut i eksosen eller i oljen (som da blir grå). Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Enig i det. Nå er båten forholdsvis ny for meg, og observasjonen av mindre kjølevann enn det skal være enda ferskere, så spørsmålet er i og for seg stilt som en innledning til mine teorier om hvorfor det er har blitt borte. Om kjølevannet fordamper naturlig (uten koking) utfra f.eks en ekspansjonstank som ikke holder på trykket - er det da vannet som blir borte og glykolen liggende igjen, eller forvinner både vann inklusive glykol-innholdet? Kan kan i og for seg sette en gryte på komfyren å se hva som ligger igjen etterhvert. Hvis glykolen ikke fordamper (kun vannet) vil jeg helle til den teori at da er det sannsynlig at kjølevannet fra motoren har forsvunnet i kjølevannskretsen et sted ettersom det nå er så svak blanding og etterfylling har skjedd ved rent vann. Men om glykolen også fordamper, kan årsaken bare være vanlig fordamping over tid ved dårlig lokk som ikke holder på trykk (?) og etterfylling med rent vann - altså ikke nødvendigvis så alvorlig eller komplisert. Oljen er ikke grå, og jeg har ikke hatt båten lenge nok til å ha en formening om hvor fort det blir borte / hvor mye som blir borte per f.eks 10 gangtimer Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Litt intressant om avkoket her. Aldri tenkt over at det kan "skille" seg, tenkte at det damper likt av alt. Du får rigge deg opp i kjeller og gi en lyd når du ser kors det går med himkoket Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dinamo Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Denne siden, http://www.biltema.no/chess/pdf/00001188.pdf viser at glykol skal ha temperatur høgare enn 155 grader før den koker. Dermed skulle det vera vatnet som fordamper ut frå ei blanding. Magne Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Nordan Family 27 ! Har du noen eksterne tilkoblinger til motorens kjølesystem. Med det mener jeg defroster, varmtvannstank, e.l.? I såfall kan du jo ha en liten lekkasje her som du ikke ser/merker så godt? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hasla 26 Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 (redigert) Kan også være mulig att du fyller for mye på tanken noe som gjør att overskuddet renner over du fyller væske og dette blir varmt..Da kan dette renne ut og over ekspasjonstanken/slangen ,nåe foreks termostat åpner seg.da kan det se ut som det minker og bli mistenksom dette er helt vanlig. Redigert 13.August.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Grisli Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Men om glykolen også fordamper, kan årsaken bare være vanlig fordamping over tid ved dårlig lokk som ikke holder på trykk (?) og etterfylling med rent vann - altså ikke nødvendigvis så alvorlig eller komplisert. Ps. Lokket SKAL åpnes ved trykk. Har sett konsekvensene ved å tette lokket helt. Da lager trykket hull andre steder... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Har du noen eksterne tilkoblinger til motorens kjølesystem. Ikke på motoren med den tynne blandingen Kan også være mulig att du fyller for mye på tanken noe som gjør att overskuddet renner over du fyller væske og dette blir varmt Nei - nivået er riemlig langt under hva det skal være. Men nivået var godt under på begge motorene - det var kun den ene motoren som hadde en meget tynn gjenværende blanding. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 (redigert) Slik jeg oppfatter det er det altså kun glykolinnholdet som er forskjellig, og ikke selve væskemengden. Er du sikker på at den ene motoren ikke har hatt en "tynn" blanding i utgangspunktet? Dvs. at forrige eier har blandet mindre glykol i kjølevannet i den ene enn den andre motoren... Du skriver at den motoren med "tynn" blanding ikke har noen eksterne tilkoblinger. Kanskje forrige eier har vurdert mengden tilstrekkelig for frostsikring av motor, mens den andre motoren har eksterne sløyfer som gjør at frostsikringen må være bedre? Redigert 13.August.2009 av Ruby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 (redigert) Etter diverse telefonsamtaler har jeg fått følgende svar: I en 50 / 50 blanding er det vannet som fordamper og glykolen ikke. Men er blandingen veldig tynn, vil også glykolen fordampe samme med vannet. Svaret satt langt inne - og jeg måtte gjennom flere personer før noen ville uttale seg med noe annet enn store forbehold Ruby: det var for lite væske på begge motorene Redigert 13.August.2009 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Har lest et sted at når vannet fordamper og det bli mere glycol enn vann, så forandres også frysepunktet 'feil' vei. Ved 50/50 blanding oppnås beste resultat. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Jeg regner med at du har kontrollert motorene visuelt under høy belastning. Du kan evt. kjøre en omgang med systemrens. Har du en utvendig lekkasje blir den trolig større når avleiringer løses opp så den blir synlig. Har selv gjort dette på en eldre tamd30a hvor jeg oppdaget lekkasje fra setet under "radiatorlokket" på veksleren og når motoren var renset sto strålen fra et bend bak på motoren. Etter rens og bytte av sete og bend sank driftstempen under belastning fra 92 grader til 82 grader og motoren var tett så lenge jeg hadde den. Det syndes dessverre mye ang. bytte av frostveske da det ser ut som om frostsikringen virker evig men de korrosjonshindrende egenskapene svekkes over tid. Hvorfor det er lavere høyere frysepunkt på den ene motoren er det nok bare forrige eier som kan svare på. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Ps. Lokket SKAL åpnes ved trykk. Har sett konsekvensene ved å tette lokket helt. Da lager trykket hull andre steder... nordan har rett .. kjølevæsken skal være i et lukket "tett" system for å ikke fordamp litt og holde kokepunktet oppe.. radiatorlokket skal holde et visst trykk. feks 0,3-0,8 bar.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Krabbi Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Glykol fordamper seinere enn vann. Når det gjelder et kjølesystem under trykk så skal det normalt ikke være fordamping. Overtrykket skal gå ut i ekspansjonstank hvor væska kjøles ned og derfor ikke fordamper i særlig grad. Glykol har en egen evne til å "krype". D.v.s at den finner vei ut i små sprekker f.eks. dårlig tiltrekte slangeklemmer ol. om dette kan skje i så stor grad at det forandrer kjølevæska betydelig tviler jeg på. Slik "utkrøpet" glykol vil ofte krystallisere seg og du vil kunne se det. Mest sannsynlig så er det noen som har blandet "feil" når kjølevæska ikke holder riktig temp. -AlfJ- Sitér dette innlegget Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt... Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-(( Link to post
nordan family 27 Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Vil slik utkrøpet glykol da omtrent se ut som salt? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.