Jump to content

Garanti motor/Norsk lov

Hasla 26

Recommended Posts

Hei går og lurer litt,da jeg har kjøpt meg motor med garanti som gjelder etter norsk lov,hva menes eller hvor mange år er standard på dette?Jeg har kvittering som sier att dette gjelder etter norsk lov med underskrift.I utlandet der denne kommer fra har dem ett år men når jeg har att dette gjelder etter loven i norge her hva menes med dette? :fishing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Hvor lang garantitiden er i Norge bør du få klarhet i fra forhandler, importør eller produsent. Det hjelper også om du opplyser om type motor for de som ikke har lest andre eventuelle tråder om dette på forumet, og av hvem du handlet denne motoren.

Det er 5 års reklamasjonsfrist i Norge i henhold til forbrukerkjøpsloven såfremt varen er betalt til salgsledd i Norge som driver næringsvirksomhet, om jeg har forstått det riktig.

Ok har kjøpt denne av en privatimportør her i landet motor er innen bords 49 hk Lomatec,derfor jeg spørr er att det tar litt ting og få tak i diverse smådeler sliter litt med noe feil målinger til diverse.Tenkte kansje att de drøyer sånn att jeg ikke for noe på garanti osv ved senere annlednig.Men som sagt skal lage en egen poll om dette emne til høsten.Eneste det står att garanti gjelder etter Norsk lov,vil være på den sikre siden i tilfelle problem med motor.Ps lagt til da kan jeg ha reklamasjon i 5 år på denne når det gjelder deler osv?MvhBjørn :fishing:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Ok har kjøpt denne av en privatimportør her i landet...

Slik jeg har skjønt det, er ikke garantien til et produkt lovfestet. Derfor skjønner jeg ikke hva du mener med "Eneste det står att garanti gjelder etter Norsk lov,vil være på den sikre siden i tilfelle problem med motor." Reklamasjonsansvar er det derimot i Norge i henhold til forbrukerkjøpsloven, og etter denne kan du reklamere i 5 år fra salgsdato. Garanti- og reklamasjonsansvar er altså ikke det samme.

Du skriver at du har handlet motoren av en privatimportør. Hva mener du med det? Denne privatimportøren må være næringsdrivende for at forbrukerkjøpsloven skal komme til anvendelse, slik jeg har forstått loven.

Ja han driver firma,når du sier garanti/reklamasjon,så vil det si att noe ryker eller er feil så gjelder dette i fem år Garanti gjelder muligens hele motor hvis denne ryker og det andre gjelder diverse større feil :rolleyes: Forhandler vet om mine diverse små feil som kansje ikke er små feil når det går lang tid før feil blir eventuelt rettet

Ja han driver firma,når du sier garanti/reklamasjon,så vil det si att noe ryker eller er feil så gjelder dette i fem år Garanti gjelder muligens hele motor hvis denne ryker og det andre gjelder diverse større feil...

Alle feil og mangler som ikke skyldes feil bruk og mangel på vedlikhehold, dekkes normalt av garanti. Deler til vedlikehold og slitedeler omfattes ikke.

Når det gjelder forbrukerkjøpsloven i Norge, er den blant de strengeste i verden, og det kommer forbruker tilgode. I henhold til denne kan du reklamere overfor feil eller mangler i inntil 5 år fra den datoen salget fant sted, men du må reklamere innen rimelig tid etter at mangelen eller feilen ble kjent. Også her kan du ikke reklamere på deler til vanlig vedlikehold og kostnader til skifte av slitedeler. Og ettersom du har handlet av en næringsdrivende, og har papir på handelen, skal da forbrukerkjøpsloven gjelde i ditt tilfelle.

Guest Avmønstret#
Ok har kjøpt denne av en privatimportør her i landet motor er innen bords 49 hk Lomatec,derfor jeg spørr er att det tar litt ting og få tak i diverse smådeler sliter litt med noe feil målinger til diverse.Tenkte kansje att de drøyer sånn att jeg ikke for noe på garanti osv ved senere annlednig.Men som sagt skal lage en egen poll om dette emne til høsten.Eneste det står att garanti gjelder etter Norsk lov,vil være på den sikre siden i tilfelle problem med motor.Ps lagt til da kan jeg ha reklamasjon i 5 år på denne når det gjelder deler osv?MvhBjørn :fishing:

Det er ikke noe som heter "garanti etter norsk lov", begrepet eksisterer ikke i norsk lov.

Når importør ordlegger seg slik så sier han "vi gir ingen garanti". Han mener kanskje også "men følger reklamasjonsrettighetene forbruker har etter norsk lov", men det er ikke godt å vite hva som egentlig menes når importøren selv ikke er i stand til å skille på begrepene (dårlig tegn?).

Altså kan du ikke forvente noe som helst av importør utover det du uansett har rett på etter norsk lov. Som igjen betyr 0, nada, garanti.

Garantibegrepet brukes når man gir kjøper rettigheter utover hva loven gir, noen plasser kaller man deler av det samme for god service :lol: .

Litt bekymringsverdig at importør ikke har kontroll på hva som er hva, men det er vel ikke helt uvanlig, dog tilsier vel det at kjøper må kunne forvente å måtte gi "opplæring" av importør hvis det oppstår en tvist. Og det kan jo være en utfordring.

Spørsmål:

Hva er forskjellen på rettighetene som garantien gir meg og det jeg har krav på etter forbrukerkjøpsloven?

Svar:

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den varen du har kjøpt.

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat, mobiltelefon og komfyrer er fristen fem år.

Mer informasjon om reklamasjonsrettigheter og hvilke krav du kan stille til varen finner du på Forbrukerrådets temaside om forbrukerkjøpsloven.

http://forbrukerportalen.no/faq/1247648492.06

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 5 måneder senere...

Når det gjelder min sak så er alt i skjønneste orden,bare spurte denne gangen på grunn av diverse.Og når det gjelder mitt problem fra den gangen så har jeg nå ordnet opp i dette og forhandleren,tror jeg 100% att han går lengre en vanlig også når det gjelder garanti reklamasjon osv.Denne poll er fra august 09. :wink::drink:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Tolker man linken som Mouche har lagt ut kan det vel se ut som at garantien da er minimum 2 år, og 5 år på deler som er ment å vare lenger enn 2år.

Kan jo nevne at jeg kjøpte en TV for en del år siden. Her var det 2 års garanti på apperatet, men 5 års garanti på bilderøret. En todelt garanti altså, men dette var for flere år siden, så den praksisen har sikkert endret seg, og bilderør er erstatet med flatskjermer.

Obs ja. Kan lønne seg å se på datoen for innleggene. Er jo en gammel tråd dette så dette har sikkert Hasla 26 full kontroll med i dag :yesnod:

Redigert av hegra (see edit history)

Det er godt å høre Hasla26. Ville bare påpeke for disse såkalte juristene ovenfor at uansett som blir skrevet i en kontrakt eller ikke så gjelder Norske lover uansett når en selger et nytt produkt. 2 års på motor forøvrig, 5 år på fabrikasjonsfeil. Av noen tilfeller ved kjøp av ny motor kan stopp/ubehagelig gange forekomme som et resultat av urene dieseltanker . Dette er kjøper selv pliktig til å ordne opp i. Dette oppstår som regel når kjøper selv installerer motoren.

Redigert av EXIT II (see edit history)

Dieseltanken var kun et eksempel på noe som ikke vedgår selger, og selvfølgelig en liten oppvekker til de som vurderer ny motor. Hadde et tilfelle på sensommeren hvor det var en Lomatec som det røyk mer enn akseptabelt av, motoren fusket også. Problemet ble forøvrig oppklart da vi kikket ned i tanken. Tanken samt dysene ble renset--> ingen røyk.

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat, mobiltelefon og komfyrer er fristen fem år.

Kan tilføye at Forbrukertvistutvalget har mange saker som danner kutyme i mange tilfeller. Det mest utbredte er bil. Her er det mange tvilstilfeller. Hvis f. eks. et hjullager ryker etter 4 år og 90.000km kan man se på tidligere saker om dette har vært oppe. I tilfellet hjullager, så har tidligere "sak" med innkalt fagperson slått fast at et hjullager skal holde minimum 5 år/100.000 km. Med andre ord så vet personen med 4år/90.000km at han skal kunne reklamere på dette.

Når man ikke finner tidligere saker kan man selv bringe "sin sak" opp for Forbrukertvistutvalget". Utvalget vil da kalle inn skakyndig i tilegg til motpart og man får en uavhengig uttalelse fra fagpersonen. Dette danner dernest kutymer for lignende tilfeller.

Grunnen til at jeg brukte hjullager som eksempel var at jeg selv kjøpet en bruktimportet Volvo V50 av Bilia. Når mitt hjullager røk ved 3år/60.000km reklamerte jeg. De sto på at det kun var 1 års bruktbilgaranti på min bil. Siden jeg ikke var "Tante Beate" godtok jeg IKKE dette og henviste til lignende sak hos Forbrukertvistutvalget. De la seg da flate og skiftet hjullageret som en reklamasjon.

Er man i tvil går det meget vel å bringe en tvist om båt opp for dette utvalget. Kravet for å kunne påberope seg reklamasjon, er vel at det ikke er privatkjøp.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...