Maud Startet 13.August.2009 Link til dette innlegget Startet 13.August.2009 Hei .har en nidelv 24, mod 81/82 ? med en md21 motor 61 hk. har problemer med at fersk kjølevannet forsvinner etter 2-3 uker i eskpannsjonstanken om jeg ikke bruker båten ? Har også merket meg at vannet i presser seg ut skru lokket når jeg har gått en stund (har kjøpt nytt )hvis jeg fyller kjøleveske opp til max eller litt under ? når jeg kjører ,har selføgelig sjekket slanger å kobblinger osv men finner ikke ut hvor det tar veien .Det er ikke vann i oljen som jeg skifter vært år rundt 150-200 timer.Har også skiftet impeller . Og i det siste sånn plutselig så stiger temp på motoren når jeg går over 2500 omdreininger ? holder jeg meg under det kan jeg gå i 10 timer uten problemer.? Da jeg ikke har peiling på dette er jeg veldig glad for noen tips eller råd fra dere der ute Mvh Kenneth (MAUD) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Denne motoren er en gjenganger i diskusjonene her på BP. Har hatt en selv for en del år siden. Du får sikkert massiv respons. Jeg ville gjort følgende: 1. Sjekk håndboka di (evt. se om du finner en i dokumentarkivet her på BP). Tror nivå i ekspansjonstanken skal sjekkes når motor er kald, og at det ikke skal være så mye væske der da. Fyller du den opp på kald motor skal nok overskuddet spyttes ut når den blir varm (da er det jo ingen plass til ekspansjon i ekspansjonstanken). 2. Disse motorene har tydeligvis et litt snaut dimensjonert kjølesystem, samt alu-topp som gjør varmkjøring særs lite ønskelig. Hvis du ikke kan gå med mer enn 2500 rpm trenger systemet ditt sikkert en grundig rens. Søk litt på MD21 her på BP så regner jeg med at du finner mange oppskrifter på hvordan du går frem. Oppgitt max. rpm på 61 hk versjonen mener jeg var 4400 eller 4500 rpm. Tror det er konsensus om at dette er alt for høyt. Realistisk marsjturtall er trolig rundt 3000-3500 når kjølesystemet er rensket opp. Da "purrer" den jo fint også, etter det jeg kan huske fra mitt nokså korte bekjentskap med en Scand "Dassic" m/MD21 i 1996-97. Sitér dette innlegget Link to post
Maud Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Hei å tusen takk for raskt svar Skal få renset systemet med en gang jeg finner ut en god metode Ha en forsatt fin dag Mvh MAUD. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Litt vage symptomer her, forhåpentligvis kan du bare rense varmeveksleren og så vil motoren bli frisk. Denne kan du rense med Systemrens eller f.eks. saltsyre. Saltsyre er en ganske tøff behandling og er du uheldig så er veksleren såpass tæret at saltsyre tar knekken på restene av det som var. Men det er meget efektivt, saltsyre. Varmeveksleren finnes i to versjoner, firkantet på MD21A og sylindrisk på MD21B. Sistnevnte (B) er mye enklere å rense enn A. B kan stakes igjennom, mens A har en annen utforming om gjør at dette ikke er mulig. Ofte ligger det mye rart som små skjell og grums samt brukne vinger fra impelleren og stenger for vannstrømmen. Da blir motoren varm ved hardere kjøring. Før du demonterer varmeveksleren bør du sjekke at impelleren i sjøvannspumpa er i bra stand og at sjøvannsfilteret ikke er tett. Oljekjøleren sitter før varmeveksleren og kan også bli en flaskehals hvis du ikke har sjøvannsfilter. Du skriver at vannet blir borte i løpet av et par uker hvis den står 2-3 uker. Dette høres veldig rart ut... Ekspansjonstanken skal forøvrig være montert i en viss høyde i forhold til motoren, mener jeg å huske (A-modellen). Det er jo slik at når motoren blir kald, så synker nivået i forhold til varm motor pga temperaturforandringen og utvidelse av væsken/gasser i systemet. Spørsmålet er jo da om nivået synker tilbake til samme nivå hver gang, eller om frostvæsken faktisk blir borte... Blir kjølevæsken borte, og det ikke er vann i oljen, så blir den enten forbrent (hvit røyk, damp) eller den lekker. Enten lekker den til saltvannssiden/eksosen, eller den lekker fra sirkulasjonspumpa for kjølevæske. Da drypper det kjølevæske ned i båten. Blir den kjølevæsken forbrent er det toppakningen som er gåen, lekker den kjølevæske til eksos/saltvann så er det sannsynligvis fra varmeveksleren eller i sjeldne tilfelle tæring av toppen pga gåen eksosmanifold (tror det er veldig uvanlig). Geir Redigert 15.August.2009 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Det kan være at du har en liten lekkaskje på vannpumpa di. Legg avispapir under akslingen når båten ligger i ro. Da vil du se om det lekker. Vær forsiktig med pådraget på denne motoren, og spesiellt nå når du kan ha begrenset kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Kanskje verdt å presisere at det her er snakk om sirkulasjonspumpa for kjølevæske, den som blir drevet av reimen. Sitér dette innlegget Link to post
Maud Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Ja her var det mange gode råd å jeg har lært en del om denne motoren som jeg ikke hadde hørt om før. Takker til alle som har sendt inn svar det har vært til stor hjelp. Mvh MAUD Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.