Jump to content

mariner 115 85 modell går dårllig på tomgang/vanskelig å starte

jte

Recommended Posts

kjøpte en klassisk 85 modell Mariner 115, rekke sekser, i sommer. Har begynt å oppleve at den ikke går ordentlig på tomgang, den stopper etter en liten stund. Kan variere mellom 30 sek og 3 minutter. Den har også begynt å bli vanskelig å starte både når den er kald og når den er varm. Msitenker at det kan ha noe med justering av dyser på forgasser, eller noan andre som har noen tips? Noen som har en 'enkel oppskrift' på å justere dysene på en slik motor? alle tips og forslag mottas med takk. mvh jan-tore :yesnod:

Hvordan går motoren ellers ??

Noe treghet eller fusking når du gir på ifra stille stående ?

Hvordan ser pluggene ut ( hvite/lys brun/brune/SORTE ), farven forteller mye om hvordan blanding motoren får.. skal være lys brun til brun, behøver heller ikke å ha noe å si om den er litt sort ( kommer mye an på bruken )...

Legger inn et bilde her så jeg har noe å peke på...

merc_carb_l6.jpg

Kunne vært fristet til å råde deg til å demontere og rense alle 3 forgassere, men hvis motoren går greit ellers.....kan du prøve litt forsiktig justering først..

Eneste justering er pos. 23, denne dysa justerer blandingsforholdet imellom luft og bensin inn til motoren på tomgang + litt opp i turtall...

Du kan begynne med å skru denne ( #23 ) forsiktig helt inn ( du skal SÅVIDT kjenne den bunner ) skur den så 1 3/4 omdreining ut ( dette er GRUNN justeringa ) gjør dette på ALLE forgassere...

Sett båten på vannet eller tre girhuset ned i ei tønne med vann ( vannet må være min 10 cm over cav. finna )...

Start motoren, la den gå seg varm på høy tomgang ( 1000 > 1300 rpm )...

Start så med selve justeringa...mens motoren går ( slipp ned gassen så motoren går på normal tomgang , ca 700 > 800 rpm )

Sett motoren i gir, tomgangs turtallet senkes nå til ca 500 > 600 rpm .....

Skru så dysa litt ut/inn til du finner det punktet motoren går lettest /høyest på tomgang...

Gjenta på alle 3 forgassere... gå gjerne litt frem og tilbake imellom forgasserne til du er fornøyd ( går jevnt og penest mulig på tomgang )

Juster bare litt omgangen ( ca 1/8 omdreining ), vent litt og hør på motorens reaksjon, skulle du komme til å skru så langt inn/ut så motoren truer med å stoppe kan du i de fleste tilfeller holde den i live med å skru dysa 1/4 omdreining kjapt i motsatt retning ..

Hvis tomgangen blir for høy justeres denne ned med justering skruen som sitter på armen der gasswiren er tilkoblet ( nederste skrue )

Når du tilslutt er fornøyd med forgasser justeringa.... skrur du ALLE 3 dyser 1/4 omdreining EXTRA ut :yesnod: ...

Juster så tomgangen til så lavt som det er mulig å få motoren til å gå rent på...

Ideelt...

• 500 > 600 rpm i gir
  • eller
  • 700 > 800 rpm i fri

Ta så båten en tur ut på vannet, sett motoren i gir å gi på... fusker den eller truer med å stoppe... juster ALLE dyser ut 1/4 omdreining extra og prøv igjen...

Disse motorene vi gjerne ha litt fetere bensin blanding for å fungere fint på tomgang og for å starte lettere....

Start prosedyre...

• Tilt ned motor, ca i lodd .
  • Pump godt på slange pumpa, ser du at det kommer litt bensin ut av forgasserne thumbsup.gif , gjerne noe fine ringer på vannet rundt motoren... :saint: ..
  • Gi på litt gass, enten via egen hendel eller ved å frikoble gir funksjonen ( avhenging av type gass håndtak.. ).
  • Sett inn nøkkel... press denne inn ( choke funksjon), eller eventuelt annen choke bryter/knapp )... hold nøkkelen inne mens du vrir om nøkkelen... slipp ut nå motoren starter.
  • Pass på gass pådraget når motoren starter, juster ned til tomgang ( må gjerne gå litt på litt høyere tomgang for å bli varm )
  • Når motoren er varm nok till å gå på normal tomgang kan du sette den i gir ...

Alt jeg har skrevet her betinger en motor i normalt god stand...

Ellers...

Hvordan er det med kjølinga ?? lenge siden det ble byttet impeller, såfremt den ikke er helt ny kan den med fordel byttes.

( Mange mener impelleren holder nesten evig.... bør byttes ca hvert 3dje år, er du ofte i grunt vann bør den byttes oftere ( sand og grums i vannet sliter ) , har en den minste tvil om impelleren... BYTT )

Oljen blanding... bruk 2% TCW-3 godkjent 2-takts olje, prøv å bland så likt som mulig hver gang ( variasjoner kan kreve ny justering av forgassere )

Bruk en propell som gir deg 5800 rpm på MAX pådrag, laster du båten slik at turtallet hindres å komme over 5400 rpm... bytt til en litt mindre propell.

Pos. 10 kan med fordel fjernes eller eventuelt bores opp litt, er der for å gjøre motoren litt mere økonomisk i mellom registeret.... MEN den kan da gi motoren litt for mager blanding...

Arne Kjetil

Droll, takker for suveren beskrivelse. Skal prøve denne prosedyren så snart været blir såpass at man kan gå ut her i Trøndelag.

Ang motor, når den først starter så går den helt finfint, kommer kjapt på turtall og går fint. Jeg har ikke tønne, men har en slik klokke som jeg kopler hageslangen på for må få kjøling på land, det må vel være OK?

Angående impeller så ble den byttet i fjor sommer av han som hadde båten før. Tenker å bytte til våren igjen. Ellers vet jeg ikke mer om kjølingen enn at strålen som viser at det går vann igjennom ser 'sterk og fin' ut. Har ikke målt kjølevannstrykk eller noe.

Angående blanding så prøver jeg å bruke 2% jevnt, muligens litt over. Må tilstå at jeg bruker Biltema sin olje. Er den god nok? den er ihvertfall billig :smiley:

Har motoren på en Selfa Matrix 17 fot, og må si det er veldig moro. Artig lyd og kjapp respons på denne motoren. Kjørte en tur tidligere i sommer med 4 voksne og 2 barn, lå og cruiset i 24-25 knop og fikk da et forbruk på ca 17-18 liter i time. Synes ikke det er så 'ravgæli' for en slik motor/båtpakke.

Tusen takk for hjelpen igjen. Mulig jeg kommer tilbake senere med flere spørsmål hvis det er noe jeg lurer på.

mvh jan-tore

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...