Jump to content

tissatrengt hund i båt

Albinisten

Recommended Posts

Vi er en familie på 4 + 1 hund, vi er relativt ferske på sjøen. Vi har en liten seilbåt og da er det jo ikke alltid gjort i en fei og kjøre inn til land hvor som helst, men hunden må jo gjerne tisse etter noen timer ombord. Dette har vi skjønt kan bli ett lite problem...

Noen andre seilere her som har gjort seg noen eraringer på dette feltet? Har hatt hunder i alle år, men kom plutselig på at jeg aner ikke filla om en hund ville tissa mens den bada...?! I så fall er jo problemet løst, men ikke så lett å finne ut akkurat! Vår hund er av den AKTIVE typen så og prøve å kikke etter "noe gult" i vannet er fånyttes.

Er det en hannhund så trenger den vel gjerne en stolpe. La den pisse på masta og skyll med ei bøtte sjøvann. :lol:

Ei tispe må vel kunne trenes opp kanskje til å pisse på dekk, deretter en bøtte med sjøvann! :flag:

Iallfall, lykke til med pissetreninga :cool:

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Den pisser neppe mens den bader. Men, en voksen hund holder seg da lett 8 timer om den har fått en god luft før man tar iveg. Hver 8 time kan du vel ta landkjenning??

Vi har to hunder med oss, en Engelsk Setter, 24 kg, og en Prasky Crysavik (Chekkisk rottehund) 2,2 kg. Forsøk på å lære dem å gjøre fra seg på dekk var bare å glemme, så vi tar oss til land når det trengs. Sjelden behov med mindre vi ligger ved land allerede.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Enig med innlegg over. Vi har 2 hunder ombord og vi tar en 1/2 times luftetur rett får avgang. Friske hunder holder normalt 8-9 timer uten å tisse.

Syntes det ikke er greit å lære hunden til å tisse på masta eller på dekket da dette strider med oppdragelsen til hundene.

Er det snakk om kryssing over til Skagen? Vår hund, Labrador hann har ingen problemer med å holde seg i la oss si 8 timer. Men når det gjelder bæsjing, sørger vi for at han starter turen på tom mage og får mat når vi er i havn.

Lars H.

pt. Hälsö, Sverige

live webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ok, kanskje krisemaksimering fra min side dette her, klarer seg jo som dere sier helt fint tilsvarende en arbeidsdag på 8 timer+

Neida, ingen skagen tur på oss med det første, vi får vel bare sørge for å gå inn til land når tiden er inne...

det har vært opptil 18timers seilas og da står han gjerne på bauge og strekker seg mot land når det dufter landjord.

Passe gul i øya da? :lol:

Jeg tror mye har med rutiner når det gjelder behovet for tissing..

Jeg har en golden tispe som aldri har hatt noen jevn døgnrytme da jeg jobber til alle døgnets tider og utider.

Ikke oversikt over antall timer den holder seg, men den holder seg fint 15 timer uten noen problem. Hu gidder ikke engang å stå opp på morran for å gå ut (mange hunder tripper 7 om morran da man har lagt til det som en vane)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...