Jump to content

Hvordan rense Nautilex dørkbelegg?

Grand Banks jr

Recommended Posts

I min Nidelv 24 er det orginalt et Nautilex (eller liknende) dørkbelegg.

Gjennom lang tid er dette blitt skittent. Litt nedgrodd skitt og noen steder striper etter sko som ikke går helt bort med vask, og noen steder litt beis som er vasket ut til rosa...

Hvordan renser jeg dette belegget/ vasker det godt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det fantes to typer av dette belegget. Galon og Nautolex. Nidelv har brukt begge. Galon tåler ikke løsemidler, mens Nautolex tåler det meste. Prøv på kanten av dørkplata der det ikke synes når dørkene ligger på, så ser du om belegget tåler rensemiddelet før du gyver løs på rensejobben på synlige steder. Tror Nidelv byttet til Nautolex rundt 1982.

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)

Takk Øyvind,

min modell er 1978. For øvrig bor jeg på Fevik, så muligens du har noe i butikken på Stoa jeg kan bruke?

Aceton = løsemiddel

Men hva med Rødsprit. Så ut til å tåle det fint...

Andre innspill?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...