Silver99 Startet 13.August.2009 Link til dette innlegget Startet 13.August.2009 Hei, Jeg har en Yamaha 20hk 4 takter, 2007 modell, el. start. Jeg har fått et problem med denne i sommer. Når jeg vrir om nøkkelen for å starte, skjer det av og til ingenting, og noen ganger en sitrelyd fra startreleet. Jeg har tatt ut batteriet og fått ladet dette, samt sjekket det, alt ok. Dersom jeg tar av dekslet kan jeg se litt av starteren, den beveger seg ikke, bortsett fra en sjelden gang hvor den begynner å gå rundt uten at noe skjer. Enda sjeldnere er det at den løfter seg og faktisk starter. Noen ganger blir den i "løftet" tilstand, og da er det umulig å starte igjen, da sitrer det i startreleet. Det betyr at det ikke har blitt så mange turer på fjorden i sommer, dessverre. Jeg har byttet startreleet med et nytt, samt byttet tennplugger og sjekket jordledning. Det virker som det er starteren som svikter, men hvor sannsynlig er det på en så ny motor? Eller kan det være noe annet jeg kan fikse selv? Tips mottas med takk :) Mvh Øyvind Sitér dette innlegget Link to post
Kæpt'n Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Har du hovedstrømbryter på batteriet? Det kan være den... Fort gjort å koble utenom for å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Denne saken bør forhandleren din ta tak i. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Dette er vel en reklamasjonsak på en så ny motor, så jeg ville bare kontaktet forhandler. Hadde nettop selvstarterproblem på min motor(Mercury 07mod), og dette ble ordnet hos forhandler/verksted veldig greit. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 "Gå over alle kontakter": Selv kontakter som ser helt rene og tette ut fra utsiden kan ha irringer på innsiden som skaper dårlig kontakt. Med andre ord: Åpne alle kontakter. Innsiden av batteriklemmene kan se helt fine ut, men likevel ha skapt et lite lag som gir dårlig kontakt for starting, men ikke for små strømforbrukere som vanlig lys. Dette paradokset er ofte dårlig forstått. Disse prosessene går fort i fuktige miljøer. Dette kunne vi repetere til det kjedsommelige... Til alle: Kjøp batteripol-børste først som sist!. De er effektive og rimelige. (Sandpapir kan også brukes, men slipper gjerne litt støv vi ikke ønsker på batteripolen.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.