Jump to content

Båtplass og vinterlagring i Oslo-området

Orca74

Recommended Posts

Hei,

ny på forumet og vurderer seriøst å gå til innkjøp av min første båt, en daycruiser. Har vært matros hos familie og venner i mange herrens år men nå vil skårungen bli reder og kaptein.

Jeg bor i Oslo men innser at å få kjøpt seg båtplass her i området koster mye mye mer enn skuta jeg har tenkt å sette i båsen - så det blir nok sesongleie for meg.

Men det jeg så undres er hvordan det blir med vinterlagring. Har ikke egen hage så jeg må sette bort båten. Burde en slik båt lagres inne evt. innebærer det en masse ekstraarbeid hvis den skal overvintre ute? Dessuten, er det like stor rift om vinterlagring som sommerens båtplasser, og hva kan jeg forvente av kostnader for å vinterlagre en båt på cirka 20 fot ute/inne?

Er veldig takknemlig for alle bidrag.

mvh

Har definitivt ikke særlig erfaring, som fersk båteier har jeg vært heldig og fått med båtplass og opplagsplass for sesongen på kjøpet. (Opplag koster meg ca 3000,-, jeg har 22 fot snekke.)

De få jeg har snakka med sier rundt 150 - 200 pr fot. Får det sikkert både dyrere og billigere. Så kommer jo kostnader ifbm krybbe, pressening osv. Kan bli mye penger etterhvert...

Tror ikke det er nødvendig å lagre innendørs, kan jo heller neppe gjøre noen skade (unntatt på lommeboka kansje), men dette har jeg ikke kunnskap til å uttale meg om. Skal selv lagre ute.

Ellers ville jeg ringt de forskjellige båtforeningene og marinaene og forhørt meg om ledig plass.

Eller vente med båtkjøpet til vinter`n, da ligger de fleste båter på land uansett.

Jeg har min i vinteropplag på Solvik (ved Blommenholm i Bærum). Det er vel en av de største og profeste båthavnene i Oslofjorden. For vinterlagring betaler jeg ca 2200 - 2400 for min 20 fots daycruiser. Dette innbefatter også truckløft opp og ned, samt spyling av skrog ved opptak. Da er også tilgang til strøm og vann inkludert. Du kan ringe de å spørre....

Jeg har vinteropplaget utendørs hos Sonskilen Båthavn i Son. Ca 35 minutter fra teisenkrysset i Oslo hvor jeg bor. Betalte i fjor ca 5000 for opplaget (27 fot seiler). inkl truckløft opp og ut, og høytrykkspyling av skroget. Flinke, erfarne og HYGGELIGE mennesker der, samt ganske mange Baatplassen medlemmer der også.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Ta en telefon eller mail til East Marina A/S. Dem henter og bringer båten din i Oslo området,steamer,konserverer,vasker,stoffer,polerer,utfører motor service og reparerer glassfiber og gelcoat skader,og utfører hva du måtte ønske av arbeider!! Lagrer både utendørs under tak og innendørs oppvarmet!

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

• 3 måneder senere...

Når det gjelder vinterlagring finnes det vel en god del muligheter. Om båten kan settes på henger er det en rekke låver og haller i nærheten av Oslo som kan gi rimelig vinter-dvale. Om den ikke kan settes på henger er det fremdeles noen lokale virksomheter som kan lagre den til en "rimelig" pris om man kan kjøre nærmere en times tid fra Oslo sentrum. Selv har jeg brukt www.heromarin.no i noen år og vært fornøyd med det.

Båtforeningene i Oslo har ofte lange ventelister. Men de har en eller annen ordning for de som kan ha båten sin på henger også om sommeren. Helt hvordan den virker vet jeg ikke - men jeg har sett av de nyhetsbrev jeg mottar at det finnes en eller annen ordning. Sikkert litt ekstra styr med opp- og utsetting. Men om man klarer seg med det i starten av sesongen - og venter til nærmere sommerferien og plukker opp utleie fra noen som har solgt båten og leier ut til lav pris kan årsprisen for sommersesongen også bli akseptabel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...