P. K. Startet 13.August.2009 Del på Facebook Startet 13.August.2009 Er det noen som kan hjelpe til med et anslag av for forbruk pr. n.m. marsjfart for disse båtene: WIndy 22 DC 270 hk VP bensin Snekling m ca. 50 hk 70-80-talls diesel Jeg lurer litt på evt. besparelse men har alltid vært "slurvete" med målingene på DC-båter... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Ikke noe eksakt svar men vil tro snekka bruker ca 0,5 l/nm og Dcen ca 2 l/nm i tillegg komer det jo at dieselen koster det halva av bensin. DC en blir vel således 8 ganger dyrere og kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 njaa du tar nå i litt nå da. 200gram pr hk * 50hk= 10 liter i timen på fullt med dieselen. Og om den går 10 knop så blir jo det 1 l/nm. Og 2 liter på mila på en 22 foter var kansje å ta i litt andre veien. 1.3-1.7l/nm kansje alt etter stand og fart Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Det er vel de fereste som kjører dieselen i snekka på bån pinne når de marsjer min erfaring er at en slik motor på marsfart bruker ca 5 l/t. Om du hadde regnet på samme måte for bensinmotoren som brenner ca 0,3 l/t/hk ville den brukt 81 l/t og forbruket sikert minst 3 l/nm. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 går nå litt meir enn 26 knop med 270 hk i 22 fots båt da men joda eg ser nå poenget ditt. Men om man bare kjører med 25 av 50 hk på den dieselen så trenger man ikkje 50hk. Er vel en halvplaner den omtalte båten? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 I forrige uke gikk jeg fra Langesund til Moss i en Scand Classic med 42 hk Sabb Status. 8 timer og ca 45 liter diesel. marsjfart var ca 7 knop. Hvis jeg har regnet riktig da blir det 0,8 liter pr nautisk mil. Det er vesentlig mindre enn jeg ville klart med den andre min hvertfall. Hvis det er av betydning var det blikkstille. Eneste bølgene vi møtte var fra slike kjente generaler. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.